تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۸۸۶۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحلیل بنیادی فملی / ارمغان فلز سرخ برای شرکت ملی مس چه خواهد بود؟

‌می‌متالز - بررسی گزارش عملکرد فصلی شرکت ملی صنایع مس ایران نشان می‌دهد که این شرکت در تولیدات تابستان ۱۴۰۱ خود با کاهشی چشمگیر روبه‌رو شده است. به طوری که جمع تولیدات این شرکت با کاهشی ۱۲ درصدی از ۱۵ میلیون و ۲۴۳ هزار تن در بهار ۱۴۰۱ به ۱۳ میلیون و ۳۸۳ هزار تن در فصل دوم امسال رسیده است.

به گزارش می‌متالز، به دنبال افزایش تقاضا در چین و کاهش ارزش اسکناس، فلز مس با افزایش چشمگیر قیمت در بازار‌های جهانی روبه‌رو شده است. به بهانه این خبر مهم برای شرکت‌های وابسته به استخراج مس، در این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی سهام شرکت «ملی صنایع مس ایران» را بررسی شده است.

با فملی بیشتر آشنا شویم

به دنبال ثبت معدن مس سرچشمه در سال ۱۳۲۸ شرکت «سهامی صنایع مس کرمان» در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد. دو سال پس از آن، شورای اقتصاد وقت، معدن مس سرچشمه را ملی اعلام کرد.

گفتنی است این شرکت در تیرماه سال ۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران تغییر نام داد و به دنبال آن کلیه فعالیت‌های معادن مس کشور از قبیل اکتشاف، استخراج و تولید محصولات بر عهده این شرکت قرار گرفت.

سهام این شرکت با نماد «فملی» در بهمن ماه ۱۳۸۵ با قیمت ۳۷۰ تومان برای اولین بار عرضه شد. سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه حدود ۵۷۹ میلیارد تومان ثبت شده بود که پس از طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۴۰ هزار میلیارد میلیارد تومان رسید.

فملی با ارزش بازاری حدود ۲۷۲ هزار میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین لیدر‌های بورس و گروه فلزات اساسی به شمار می‌رود. فعالیت این شرکت عمدتا شامل اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن مس ایران است.

«سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» با در اختیار گرفتن بیشتر از ۱۲ درصد از سهام فملی با ارزش حدودی ۲۹ هزار و ۸۸۵ میلیارد تومان، بزرگترین سهامدار عمده فملی محسوب می‌شود.

موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین نیز هر یک با تصاحب ۷.۸۸ و ۵.۴۱ درصد از سهام این شرکت دیگر سهامداران عمده این شرکت تلقی می‌شوند.

گفتنی است ۴۴ درصد از سهام فملی نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

بازدهی فملی در مقایسه با شاخص کل

جدولی که در ادامه آمده است به خوبی نشان می‌دهد که سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در مقایسه با شاخص کل عملکرد بهتری از خود نشان داده است؛ به طوری که در بازه زمانی ۶ ماهه فملی بیشتر از ۴۰ درصد را تجربه است. این در حالیست که شاخص کل تنها ۱۰.۳۱ درصد رشد داشته است.

همچنین در بازه‌های یک سال و سه سال اخیر نیز این سهم حدود ۲۴ و ۵۱۴ درصد رشد داشته که در مقایسه با شاخص کل عملکرد خوبی به حساب می‌آید.

تحلیل بنیادی فملی / ارمغان فلز سرخ برای شرکت ملی مس چه خواهد بود؟

حذف محدودیت‌های کووید در چین به سود فملی!

طبق بررسی‌های صورت گرفته، فلز مس بیشترین ماده معدنی مورد استفاده در فناوری‌های انرژی پاک به شمار می‌رود. از این رو با پیشرفت فناوری‌های انرژی پاک، حرکت به سوی استفاده از این دست انرژی‌ها تقاضا برای این فلز گرانبها بیشتر می‌شود.

در پی شکستن رکورد ۶ ماهه فلز سرخ در روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه، این پرسش مطرح می‌شود که این افزایش قیمت در بازار‌های جهانی به سود سهم‌های وابسته به اکتشاف مس در ایران است یا خیر.

به گفته وب‌سایت ماینینگ، رشد روز‌های اخیر قیمت مس ناشی از امید سرمایه‌گذاران به افزایش تقاضای چین برای این فلز در پی حذف محدودیت‌های شیوع کووید ۱۹ و تضعیف دلار آمریکا است؛ گفتنی است دلار آمریکا به پایین‌ترین میزان ارزش ذاتی خود در هفت ماه اخیر رسیده است.

از طرفی با توجه به اطلاعیه بورس کالای ایران در ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ قیمت پایه مس کاتد در بورس کالا از طریق فرمول میانگین هفتگی قیمت مس کاتد در بورس فلزات لندن در هفته گذشته ضرب در میانگین نرخ دلار خرید و فروش هفتگی نیما ضرب در ۱.۱ محاسبه می‌شود. از این رو این افزایش قیمت مس کاتد در بازار‌های جهانی روی قیمت این فلز در بورس کالا نیز تاثیر می‌گذارد.

وضعیت تولید و فروش آذر فملی

به دلیل منتشر نشدن گزارش تولید و فروش فصل پاییز فملی برای محاسبات از تولیدات تابستان این شرکت استفاده شده است.

بررسی گزارش عملکرد فصلی شرکت ملی صنایع مس ایران نشان می‌دهد که این شرکت در تولیدات تابستان ۱۴۰۱ خود با کاهشی چشمگیر روبه‌رو شده است.

به طوری که جمع تولیدات این شرکت با کاهشی ۱۲ درصدی از ۱۵ میلیون و ۲۴۳ هزار تن در بهار ۱۴۰۱ به ۱۳ میلیون و ۳۸۳ هزار تن در فصل دوم امسال رسیده است. حال با تقسیم جمع کل تولیدات تابستان این شرکت بر سه به چهار میلیون و ۴۶۱ هزار تن می‌رسیم.

از طرفی گزارش عملکرد ماهانه فملی نشان می‌دهد که این شرکت در آذر امسال معادل چهار میلیون و ۹۸۵ هزار تن از محصولات خود را تولید کرده است.

مقایسه این عدد با میانگین تولید ماهانه فملی در تابستان امسال نشان می‎‌دهد که این شرکت در سومین ماه پاییز امسال حدود ۵۲۴ هزار تن از مقدار تولید میانگین ماهانه تابستان بیشتر تولید کرده است.

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که مقدار فروش این شرکت در آذر امسال ۲۱۱ هزار و ۴۹۵ تن ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

تحلیل بنیادی فملی / ارمغان فلز سرخ برای شرکت ملی مس چه خواهد بود؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده