تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۹
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۲۸۸۸۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

آزمایشگاه محصول فولاد مبارکه؛ معتمد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران

‌می‌متالز - امروزه با توجه به اهمیت روزافزون تنوع و کیفیت انواع محصولات فولادی در دنیا که نقش مهمی در سودآوری فولادساز‌ها دارد، آزمایشگاه‌ها در فرایند تولید این محصولات نقش ارزنده‌ای ایفا می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی مراثی، رئیس آزمایشگاه محصول فولاد مبارکه درباره فعالیت‌های این واحد توضیحاتی ارائه داد که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا قدری درباره آزمایشگاه محصول توضیح دهید.

شرکت فولاد مبارکه از بدو تأسیس به‌منظور حصول اطمینان از کیفیت محصولات و همچنین تحویل محصول منطبق با استاندارد‌های بین‌المللی و نیاز مصرف‌کنندگان، واحدی را تحت عنوان آزمایشگاه محصول به‌صورت عملیاتی در شیفت و روزکار ایجاد کرده است.

نقش آزمایشگاه محصول در فولاد مبارکه چیست؟

آزمایشگاه محصول در هر ماه انجام حدود ۱۰ هزار نمونه‌گیری، بیش از ۱۵ هزار نمونه‌سازی و انجام آزمون و همچنین پایش انطباق محصولات خطوط تولید نورد گرم و سرد با استاندارد‌های بین‌المللی محصولات تولیدی، براساس نیاز مشتری را بر عهده دارد.

آزمون‌های موردنیاز هر محصول در این واحد بدون وقفه و در زمان مناسب با بهره‌گیری از ۵۸ نفر از کارکنان مجرب و آموزش‌دیده در چهار شیفت کاری انجام می‌گردد. با توجه به اینکه آزادسازی و حمل این محصولات در گرو ثبت نتیجه آزمون‌ها و تأیید آزمایشگاه است، انجام آزمون در اسرع وقت همواره در دستور کار آزمایشگاه بوده و ضمن بررسی مستمر آن در اهداف واحد، تعاملات لازم با خطوط در این خصوص انجام می‌پذیرد.

درباره کنترل و اعتبارسنجی نتایج آزمون این آزمایشگاه بیشتر توضیح دهید.

به‌منظور انجام آزمون دقیق و صحیح، از تجهیزات معتبر و به‌روز استفاده می‌شود و تنوع گرید و ضخامت محصولات، منجر به تهیه تجهیزاتِ انجام آزمون در گستره‌های مختلف می‌گردد. در همین راستا جهت کنترل اعتبار نتایج، علاوه بر کالیبراسیون سالیانه تجهیزات توسط مراجع معتبر بین‌المللی، این موارد نیز صورت می‌پذیرد: انجام آزمون مهارت و مقایسات بین آزمایشگاهی با آزمایشگاه‌های معتبر به‌صورت سالانه؛ انجام آزمون‌های مقایسه عملکرد دوتایی و بررسی تکرارپذیری و تجدیدپذیری آزمون‌ها به‌صورت شش‌ماهه؛ بررسی نتایج توسط کنترل چارت به‌صورت ماهانه، هفتگی و روزانه.

با توجه به اهمیت نتایج آزمون محصولات، درباره توانمندی‌های سخت‌افزاری و تجهیزات این واحد توضیح دهید.

جهت توسعه توانمندی‌های آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه محصول با خرید تجهیزات جدید، افزایش فضای انجام آزمون و توانمندسازی مستمر کارکنان، توانسته است همکاری مناسبی با واحد‌های طراحی و تولید محصولات جدید داشته باشد. توانایی انجام آزمون‌های مرتبط با محصولات محیط‌ترش، ورق‌های الکتریکی، ورق‌های زنگ‌نزن، محصولات Bake hardening، ورق‌های لعاب‌پذیر و...، تهیه دستگاه‌های کشش، سقوط آزاد وزنه با ظرفیت ۴۰ هزار ژول، کشش عمیق، اندازه‌گیری افت مغناطیسی و... ازجمله این موارد است.

ارتباط کاری آزمایشگاه با سایر واحد‌های شرکت چگونه است؟

این واحد همواره با واحد‌های متالورژی و روش‌های تولید، دفاتر فنی تولید، پشتیبانی فنی مشتریان، کنترل مواد، فروش، کنترل کیفی و... در راستای بررسی مواد ورودی، شکایت مشتریان، انجام بازرسی محصولات، شناسایی عیوب فرایند تولید و پروژه‌های تحقیقاتی به‌صورت مداوم همکاری‌های لازم را داشته است.

آزمایشگاه محصول فولاد مبارکه در کشور از چه جایگاهی برخوردار است؟

به‌طورکلی آزمایشگاه‌های شرکت فولاد مبارکه، زیر نظر مدیر آزمایشگاه‌ها، با تلاش متخصصان و کارکنان خود موفق به اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ۲۰۱۷ ISO/IEC ۱۷۰۲۵-از مرجع بین‌المللی TURKAK و همچنین مرکز ملی صلاحیت ایران (NACI) شده و نیز معتمد مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است. بر این اساس آزمایشگاه محصول فولاد مبارکه از معتبرترین واحد‌های آزمایشگاهی در ایران و منطقه است.

قدری درباره انواع آزمایش‌هایی که در این واحد انجام می‌شود توضیح دهید.

در خصوص گستردگی و تنوع آزمون‌های این واحد می‌توان به این موارد اشاره کرد: آزمون کشش تک‌محور با قابلیت اندازه‌گیری پارامتر‌های R & N value با استفاده از اکستنسیومتر‌های مکانیکی و ویدئویی از محدوده ۰.۱ تا ۴۸۰ کیلونیوتن در دمای محیط و دما‌های بالا؛ آزمون سختی و میکروسختی در مقیاس‌های راکول، برینل و ویکرز؛ آزمون ضربه شارپی تا ۴۵۰ ژول در دمای محیط و دما‌های زیر صفر؛ آزمون خمش؛ متالوگرافی و بررسی ساختار میکروسکوپی، اندازه‌گیری میزان و نوع ناخالصی و تعیین اندازه دانه؛ آزمون سقوط آزاد وزنه (DWTT) در دمای محیط و دما‌های زیر صفر؛ آزمون لعاب‌پذیری ورق؛ آزمون اندازه‌گیری افت مغناطیسی ورق با دستگاه اپشتین؛ آزمون زبری‌سنجی؛ آزمون کشش عمیق (ERICHSEN, FLD, Flangability)؛ آزمون بازگشت فنریت ورق (Spring Back).

سخن پایانی؟

تمامی تلاش مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه بر این است که محصولاتی با استاندارد‌های به‌روز بین‌المللی و مورد درخواست مشتریان داخلی و خارجی تولید کنند. آزمایشگاه‌های شرکت نقش مؤثری در تحقق این هدف دارند و همه همکاران با همدلی و مشارکت جمعی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا فولاد مبارکه هر روز به‌لحاظ تنوع و کیفیت محصول به دستاورد‌های باارزش‌تری دست یابد. در تحقق این امر باید از تلاش تمامی همکاران از ابتدایی‌ترین بخش تولید تا خطوط نهایی و همچنین از حمایت‌های مدیریت شرکت صمیمانه تشکر و قدردانی کنیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده