به گزارش میمتالز، خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید هیات روسی از راه آهن رشت- آستارا گفت: طی سفر دستیار ویژه رییس جمهور روسیه و هیات همراه به منظور همکاری در ساخت راه آهن رشت- آستارا، توافقاتی در سطوح بالا صورت گرفت و با برگزاری نشستهای کارشناسی پیشنهادات دو کشور برای این همکاری ارایه شد که با توجه به اشتیاق بالای کشور روسیه امیدواریم تا پایان سال به یک توافق اجرایی برای احداث این مسیر ریلی وانقلاب در ترانزیت بین المللی منطقه است برسیم.
به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، روز گذشته دستیار ویژه رییس جمهور روسیه و هیات همراه از راه آهن رشت- آستارا، رشت- کاسپین و بارانداز راه آهن آستارا بازدید کردند و با ارایه پیشنهادات برای همکاری در احداث راه آهن رشت- آستارا و یک برنامه کلان ترانزیتی تمایل خود را همکاری اعلام کردند.
خادمی در حاشیه نشستهای بازدید دیروز احداث راه آهن رشت- آستارا را یک انقلاب در ترانزیت بین المللی و منطقهای اعلام کرد و گف: با تکمیل شدن این بخش از کریدور ریلی شمال-جنوب تحولی در حوزه تبادل کالا و بار در قسمت شرق و غرب صورت میگیرد و میتواند مسیری جذاب، اقتصادی و با امنیت کامل برای جا به جایی بار نسبت به مسیر موجود باشد.
وی با اشاره به مذاکرات متعدد با کشور روسیه برای این همکاری اظهار داشت: روز گذشته به دنبال جلسات کارشناسی توافقاتی در سطوح بالا میان دو کشور صورت گرفت، پیشنهادات کتبی طرفین تبادل شد و با توجه به تمایل روسیه برای این همکاری امیدوارم تا پایان سالجاری به یک توافق اجرایی دست پیدا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از شروع مقدمات تامین مالی پروژه با استفاده از منابع داخلی خبر داد و افزود: در حال حاضر توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر روشهای تامین مالی پروژه برای تملک اراضی مسیر صورت گرفته است که در صورت تخصیص این اعتبار امیدواریم بخشی از هزینههای تملک اراضی تا پایان سال تامین شود.
خادمی اعتبار مورد نیاز برای احداث این مسیر ریلی را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت تکمیل مسیر طی ۳ سال این رقم معاول ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان به ارزش روز برآورد میشود که ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه اجرا و ۳ هزار میلیارد تومان برای ارزیابی اراضی مورد نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول محور ریلی رشت - آستارا را ۱۶۴ کیلومتر اعلام و ذکر کرد: هماکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است و در صورت تامین بخشی از اعتبار تا پیش از پایان سال امیدواریم بخشهای دیگر پروژه نیز فعال شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه همپنین در خصوص عملیات اجرایی راه آهن رشت- کاسپین به عنوان بخش اول تکمیل کریدور ریلی شمال- جنوب گفت: عملیات اجرایی در این بخش از پروژه نیز در حال انجام است، ۱۵ کیلومتر از مسیر ریلگذاری صورت گرفته است و با توجه به مصوبات سفر رییس جمهور به استان گیلان و تخصیص بخشی از این اعتبارات امیدواریم تا بهار سال آینده این محور ریلی تکمیل شود.
خادمی تامین مصالح رودخانهای در این محور را یکی از مشکلات اجرایی طرح اعلام کرد و گفت: خوشبختانه با نشستهای اخیر با استاندار و سایر مقامات به زودی تامین مصالح رودخانهای مرغوب که برای اجرا مورد نیاز است تامین میشود.