تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۹
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۸۹۳۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت جنوب کرمان تصریح کرد:

اشتغال در معادن جنوب کرمان باعث کاهش معضلات اجتماعی شد

‌می‌متالز - مدیرکل صمت جنوب کرمان با اشاره به اینکه در این منطقه ۵۵ مجوز صنایع معدنی برای ۴۴ معدن صادر شده که چنین آماری در هیچ جای کشور وجود ندارد، گفت: اشتغال در معادن جنوب کرمان باعث کاهش معضلات اجتماعی شده است.

به گزارش می‌متالز، هشتاد و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت بررسی مسائل توسعه معادن جنوب استان کرمان برگزار شد

در این نشسست، «مسلم مروجی‌فرد» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با بیان اینکه توسعه معادن و صنایع معدنی جنوب استان آغاز شده، اظهار کرد: سه مشکل مهم، تامین زیرساخت‌ها، همکاری دستگاه‌ها و اجرای قوانین در جنوب استان کرمان در حوزه معادن وجود دارد.

وی با اشاره به نبود مشوق‌های خاص برای سرمایه‌گذاری در جنوب استان افزود: نباید هزینه سرمایه‌گذاری و تولید افزایش یاید بلکه باید تلاش کرد با تعامل دستگاه‌های اجرایی دولتی و در چهارچوب قانون بروکراسی اداری را حذف کنیم تا سرمایه‌گذار به‌دلیل طولانی شدن روند اداری دلسرد و خسته نشود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اضافه کرد: مشکل قوانین مربوط به استعلام‌ها بوده، زیرا اکنون هیچ طرح ارزیابی از دستگاه‌های متولی زیر یک‌سال پاسخگویی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در جنوب کرمان دو ظرفیت مهم کشاورزی و معادن وجود دارد، تصریح کرد: در این منطقه، صنعت به کمک بخش کشاورزی آمده است، به نحوی‌که در حال حاضر همه صنایع تولیدی، فرآوری، خدماتی و... مورد نیاز بخش کشاورزی در این منطقه انجام می‌شود.

مروجی‌فرد در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه صنعت، ۴۵ درصد مجوز‌ها مربوط به بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از مجوز‌ها برای فرآوری و ۱۵ درصد در بخش خدمات کشاورزی صادر شده است.

وی همچنین تصریح کرد: هیچ محصول کشاورزی نداریم که تولید شده و سرمایه‌گذاری را جذب نکرده باشد؛ سرآمد آن طرح‌ها احداث پایانه صادراتی است که اخیرا با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان افزود: در حوزه صنایع فرآوری با پرداخت وام تبصره ۱۸ می‌توان به مردم کمک کرد، اما تا بهمن‌ماه سال جاری هنوز ابلاغی برای اعتبارات این حوزه دریافت نکرده ایم و هنوز نتوانستیم وام تبصره ۱۸ به کشاورزان پرداخت کنیم.

وی با اشاره به نقش صنایع تبدیلی احداث شده در جنوب کرمان، بیان کرد: سال گذشته یک‌سوم محصول گوجه فرنگی جنوب استان را کارخانه‌های رب گوجه‌فرنگی این منطقه خریداری کردند که اگر این کار انجام نمی‌شد با فاجعه مواجه می‌شدیم.

مروجی‌فرد با تاکید بر اینکه جنوب استان کرمان در حوزه معادن دارای ذخایر معدنی خوبی از جمله تیتانیوم، مس، کرومیت، منگنز، طلا و آهک است که مهمترین اقدامات را در حوزه معادن شناخته شده انجام داده و صنایع معدنی در هفت شهرستان جنوبی احداث شده است، عنوان کرد: ۷۰ درصد از جنوب کرمان به خاطر انجام نشدن فعالیت اکتشافی پهنه بندی شده لذا در این زمینه ۱۴ پهنه تعریف شد و برای ۱۰ پهنه پروانه اکتشاف صادر کردیم. پهنه جبالبارز جیرفت در اختیار شرکت گهر زمین قرار گرفته که تا انتهای سال آینده اکتشاف می‌شود و یکی از مهمترین ذخایر معدنی منطقه است.

وی با بیان اینکه در این منطقه ۵۵ مجوز صنایع معدنی برای ۴۴ معدن صادر کردیم و چنین آماری در هیچ جای کشور وجود ندارد، یادآور شد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با توجه به اهمیت مقوله اشتغال که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و همچنین از برنامه‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی در جنوب استان است، نیز اقدامات خوبی انجام داده، به نحوی‌که در حال حاضر ۴۵۶۰ نفر در حوزه معادن جنوب استان کرمان اشتغال به کار دارند و ۱۰۰۰ نفر دیگر نیز امسال به کار گرفته می‌شوند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان در ادامه تصریح کرد: اکثر معادن جنوب کرمان تا چند سال قبل درگیر معارض محلی به‌عنوان یک معضل اجتماعی بودند، اما در حال حاضر به‌دلیل اشتغال‌زایی صورت گرفته در معادن، کمتر از ۱۰ درصد معادن درگیر معارضان محلی هستند و بسیاری از معضلات به دلیل اشتغال در این منطقه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بخش اسفندقه در رابطه با برق، آب و واگذاری زمین مشکل دارد، تاکید کرد: در بخش اسفندقه که مهمترین منابع مس، منگنز، آهن و طلا قرار دارد، یک کارخانه با ۴۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده و کنار آن کارخانه دیگر کنستانتره آهن با ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال ایجاد می‌شود.

مروجی‌فرد با تاکید بر اینکه شرایط تامین آب طرح‌های سرمایه‌گذاری در منطقه اسفندقه صفر است که باعث قفل شدن اجرای طرح‌ها شده، بیان کرد: در بخش ساردوئیه کارخانه کنستانتره آهن که محصول آغازبخش زنجیره فولاد است، آماده افتتاح شده، اما هنوز باتوجه به اقدامات انجام شده یک مگاوات برق مورد نیاز این پروژ تامین نشده است.

وی ادامه داد: مشکل برق ۲۰ میلیارد تومان هزینه به سرمایه گذار تحمیل کرده و در این خصوص برق مورد نیاز با موتور برق تامین شد، اما مشکل سوخت، این پروژه را با چالش روبه رو خواهد کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان همچنین گفت: شرکت ایمیدرو اجرای پروژه برق رسانی را پذیرفته و مطالعات آن انجام شده، اما شرکت برق منطقه‌ای باید امور را سرعت بخشد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده