تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۹۰۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اولویت‌های معدن در دهه پنجم انقلاب اسلامی

می متالز - در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب در بیانیه‌ای به تشریح «گام دوم انقلاب» پرداختند.
اولویت‌های معدن در دهه پنجم انقلاب اسلامی

به گزارش می متالز، ایشان در این بیانیه، درباره توجه به بخش معدن و ظرفیت‌های آن سخنرانی کردند و فرمودند: دهه دوم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد. ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است. منابع عظیم زیرزمینی و موقعیت استثنائی جغرافیایی شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی و اقتصاد بزرگ و متنوع، بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است و بسیاری از ظرفیت‌ها دست‌نخورده مانده است.
از این‌رو دهه دوم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیت‌های استفاده نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملی ارتقا پیدا کند. مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز فعالان بخش‌ خصوصی امیدوار هستند بتوانند در دهه پنجم انقلاب اسلامی در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب گام بردارند و شاهد توسعه بیش از پیش این بخش در کشور باشیم.


افزایش ارزش‌افزوده مواد معدنی

در این زمینه، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به نظر من در بخش معدن به آنچه مورد نظر رهبری است، دست یافتیم چراکه معادن از آن ما است و توانستیم در جوار این معادن، واحدهای فرآوری را تاسیس کنیم و ارزش ‌افزوده مواد معدنی را افزایش دهیم.
وی با اشاره به تلاش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای جلوگیری از خام‌فروشی، بیان کرد: یکی از برنامه‌های چند سال گذشته وزارتخانه، احیای معادن کوچک و تجهیز آنها بود. این اقدام باعث شد که میزان استخراج مواد معدنی در کشور افزایش یابد.
امیری با بیان اینکه معدنکاری، در دوران تحریم‌‌ها کمترین خسارت را دیده است، افزود: بخش معدن، وابستگی کمی به کشورهای خارجی دارد چراکه بیشترین مواد معدنی در کشور تولید می‌شود. این مواد در داخل کشور مصرف شده و بخشی از آن صادر می‌شود. از این رو در سال گذشته، صادرات مواد فرآوری شده معدنی مثبت شد.
این مقام مسئول در ادامه گفت: وزارتخانه تلاش می‌کند در زمینه توسعه واحدهای فرآوری در کشور گام بردارد چراکه برنامه ما این است که خام‌فروشی در کشور را به کمترین میزان برسانیم. به‌عنوان مثال، سیمان از ابتدا تا زمانی ‌که به کلینکر تبدیل می‌شود بیشترین مصرف انرژی را دارد. عراق تمایل زیادی به خرید کلینکر ایران دارد و ما با فروش این محصول در واقع انرژی خود را به این کشور صادر می‌کنیم، از این‌رو باید تلاش کرد که محصول نهایی را صادر و از فروش کلینکر اجتناب کنیم.
امیری درباره توسعه صادرات مواد معدنی، گفت: به نظر من بخش‌خصوصی به‌راحتی می‌تواند راه خود را برای توسعه صادرات پیدا کند. در این بین دولت باید شرایط را برای فعالیت آن هموار کند. بخش‌خصوصی ثابت کرده که در صادرات پیشرو بوده، مشروط بر اینکه در مسیر رفت و برگشت ارز برای این بخش مشکلی ایجاد نشود.
مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به این پرسش که آیا وزارتخانه برای تصاحب بازارهای جدید به منظور فروش مواد معدنی تلاشی کرده، خاطرنشان کرد: عراق، چین، پاکستان، افغانستان و عمان بزرگ‌ترین خریداران مواد معدنی ما هستند و از آنجا که مسابقه‌های جام‌جهانی ۳ سال دیگر در قطر برگزار می‌شود، این کشور می‌تواند خریدار خوبی برای سیمان ایران باشد چراکه برای ساخت ورزشگاه، نیازمند این محصول معدنی است. ما در تلاشیم این بازار را از آن خود کنیم. رایزن‌های سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری هستند و امیدواریم که ارتباط اقتصادی خود را توسعه دهیم.
به گفته وی، تحریم‌ها مشکلاتی در زمینه توسعه صادرات و واردات مواد معدنی برای ما ایجاد کرده‌اند اما باید تعداد رایزن‌های فنی در کشور بیشتر شوند زیرا این‌گونه می‌توان به‌راحتی ارزهای صادراتی را وارد کشور کرد.


آغاز دهه پنجم انقلاب

همچنین در این زمینه، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه ظرفیت‌های خالی اقتصاد کشور، باید در گام دوم و دهه پنجم انقلاب عملیاتی شوند، گفت: بدون تردید استفاده از ظرفیت‌های صنایعی مانند معدن، بخش‌های خدماتی، گردشگری، پرهیز از پرداختن به بخش‌های اقتصادی نامتناسب با شرایط سیاسی، محیطی و... کشور ایران مانند بخش کشاورزی می‌تواند راهبرد موفقیت اقتصادی کشور باشد.
 وی در ادامه گفت: توسعه ارتباطات بین‌المللی، سیاست خارجی برون‌گرا و همکاری‌ و همگرایی‌ راهبردی، در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح است.
این فعال معدنی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران ۴۰ ساله شده است، تصریح کرد: اقتصاد کشور در این مدت، فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. ما ۳ دوره بزرگ تحریم و یک جنگ تمام عیار فرسایشی را تجربه کرده‌ایم و به‌طور تقریبی در همه عمر انقلاب اسلامی، اقتصاد خود را به صورت تدافعی و برای خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان انقلاب، مدیریت کردیم.
بهرامن با بیان اینکه تحریم‌ها همواره منفی نبوده‌اند و توانسته‌ایم در مسیر توسعه معدنکاری در کشور گام برداریم، بیان کرد: به نظر من در موارد بسیاری تحریم‌‌ها موجب حرکت و خودکفایی کشور شده‌اند. به فرموده عالی‌ترین مقام کشور، گام نخست انقلاب اسلامی برداشته شده است و در گام دوم قرار داریم؛ بی‌شک دوره جدید، واجد شرایط جدید خواهد بود و زمان آن رسیده که به بلوغ اقتصادی برسیم.
وی در ادامه بیان کرد: اولویت‌های اقتصادی کشور در گام دوم انقلاب اسلامی باید به سمت رهاسازی از تابوهای اقتصادی-اجتماعی و بندهای خودخواسته‌ای پیش رود که بنا به اقتضای شرایط سال‌های اول انقلاب و جنگ تحمیلی وضع شده بودند. اگرچه هم‌اکنون نیز در شرایط جنگ به سر می‌بریم اما تمهیدات نو باید متناسب با وضعیت جدید اندیشیده شده و در این جهت سیاست‌های نو تدوین شوند.
به گفته خانه معدن ایران، شاه‌کلید موفقیت در گام دوم انقلاب اسلامی، روابط گسترده و منطقی با جهان است چراکه از مهم‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های مقابله با دشمنان، توسعه است.
وی با طرح این پرسش که چرا اقتصاد مقاومتی در ۵ سال گذشته محقق نشد تا اقتصاد کشور قوی و مستقل شود، گفت: تحریم‌ها و حتی جنگ‌های فیزیکی برای ما موضوع تازه‌ای نیست. البته یک نکته را باید روشن کرد و آن اینکه در جهان امروز هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای استقلال اقتصادی در همه زمینه‌ها داشته باشد و در همه حوزه‌ها خودکفا و پیشرو باشد چراکه همه منابع اولیه و مالی مورد نیاز در هیچ کشوری به تنهایی یافت نمی‌شود و دوم اینکه دانش فنی، برای همه عرصه‌ها در یک کشور خاص یافت نمی‌شود و این یعنی در اقتصاد امروز هر کشوری نمی‌تواند ادعای استقلال در همه زمینه‌ها داشته باشد.
وی با بیان اینکه کمی دیر به فکر اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی افتاده‌ایم، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای در دهه ۸۰ بیش از ۷۵۰ میلیارد دلار فقط از مسیر فروش نفت درآمد کسب کردیم اما این حجم از پول به جای توسعه و پیشرفت در زیرساخت و آبادانی کشور، سر از خیابان‌ها (در قالب وسایل نقلیه عجیب و غریب) و بیابان‌ها (در قالب سازه‌های بتنی) درآورد و البته این راه اشتباه، پیامدهایی هم داشت که شامل توسعه شهرنشینی (در قالب حاشیه‌نشینی) و تخریب زمین‌های ارزشمندی بود که اثرات آن تا سال‌های سال گریبان‌گیر کشور خواهد بود.


آینده روشن معدنکاری در کشور

بهرامن ادامه داد: به نظر من در دهه آینده، حضور در بازار و سرمایه‌گذاری در بازارهای منطقه‌ای و حاشیه خلیج‌فارس پررنگ خواهد بود و این مسئله می‌تواند باعث رشد ما شود. دهه آینده، دهه کشف بازار و حضور در آن است؛ از این رو باید بدانیم که حضور در بازارها و صنعت بازرگانی، اگر با نگاه سرمایه‌گذاری باشد، موفقیت‌های بزرگی در تامین مواد اولیه مورد نیاز به‌دست می‌آورد.
رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: بدون تردید در اختیار داشتن مواد اولیه معدنی صنایع مختلف، برای تقاضایی که به‌ویژه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و کشورهای منطقه با بازار حدود ۴۵۰ میلیون نفری وجود دارد، می‌تواند موفقیت بزرگی را در تامین مواد اولیه مورد نیاز برای ما فراهم آورد.
 وی افزود: مواد معدنی، مواد اولیه بسیاری از صنایع هستند؛ بنابراین می‌توانیم بر اساس آن کشورهای منطقه‌ را به عنوان بازار مصرفی خود، تعریف و بر اساس آن نقشه راه معدن را مشخص کنیم. امروز این نقشه راه آماده است اما این آمادگی زمانی راهگشا و کمک‌کننده است که به بازارهای مصرف دسترسی داشته باشیم. بهرامن با بیان اینکه یکی از مواردی که همگام با توسعه بخش معدن باید در نظر گرفت، حمل‌ونقل است، گفت: موضوع حمل‌ونقل چه ریلی، چه جاده‌ای و چه دریایی، جزو مسائلی است که باید به معنای واقعی در کنار فعالیت‌های معدنی به آنها پرداخته شود. شاید در گذشته نیاز نداشتیم که صنایع معدنی کشور حمل‌ونقل خود را در مسیر ریلی انجام دهند اما امروز با توجه به گستردگی ایجاد شده در صنعت معدن، ضروری است صنعت ریلی را تقویت و به روز کنیم. وی با تاکید بر اینکه دهه آینده دهه بازارها خواهد بود، اظهار کرد: بر اساس دهه بازار، گستردگی برای جابه‌جایی نخست باید برای صنعت ریلی سپس برای صنعت دریایی ایجاد شود.
رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه معدن، بخشی سرمایه‌ای برای کشور است، گفت: صنعت نفت در کشور ما ثروتی الهی است اما به همان میزان، معدن و صنایع معدنی نیز دارای اهمیت فراوان هستند؛ بنابراین باید برای این ثروت بزرگ برنامه‌ریزی جامع شود.
بهرامن تصریح کرد: توفیقاتی که امروز در صنعت معدن کشور ایجاد شده، به سبب افزایش آمار تولید و صادرات مواد معدنی است که در امسال برای این صنعت رقم خورده است. در ضمن شرایطی بر کشور تحمیل شد و از ابتدای سال ۷ میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار صادرات داشته‌ایم؛ از این رو لازم است از این توانایی‌ها به نحو مطلوب بهره بگیریم و برای بالا بردن جریان اقتصادی کشور بکوشیم.

عناوین برگزیده