به گزارش میمتالز، علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با شبکه رادیو اقتصاد در برنامه بهارستان در خصوص عرضه خودرو در بورس و نظرات مثبت و منفی در این مورد گفتگو کرده است.
جدی: ما معمولا در کشور همیشه درگیر تصمیمات که از روی افراط و تفریط گرفته میشود هستیم دقت بفرمایید از سال ۹۷ واردات خودرو ممنوع شد و قیمت خودرو را دستکاری کردند به نوعی که خودروسازان ما زیان انباشته داشتند طی این چند سال و همین امسال به نزدیک ۸۰ هزار میلیارد رسید چرا، چون به عبارتی قیمت گذاری دستوری که عملا سودی را برای خودروساز پیش بینی نکرده باشد من اعتقاد به این افراد و تفریط ندارم یعنی در آنجا اگر قیمت گذاری بخواهد انجام شود باید یک حاشیه سودی برای تولید کننده پیش بینی شود که عملا تولید بدون سود که ماندگار نیست حالا در ایران خودرو و خودروسازی عملا با یک زیان انباشتهای با پشتوانه دولت بخواهد ادامه پیدا کند تولید خودرو هم به نوعی یک صنعت و تولید است و یک سودی باید داشته باشد تا بتواند ماندگار شود از یک طرف میبینیم که باز دولت یک تصمیمی میگیرد خوب شما یک تولیدی را در کشور که هنوز به اندازه نیاز نیست و تولید کننده تعیین کننده در مورد نحوه عرضه و مصرف کننده در خرید هیچ نقشی ندارد یک دفعه میرود در بورس که خوب ما اعتقاد داریم که این مدل عرضه در بورس خلاف قانون است.
جدی: تولید باید بر اساس قانون بر اساس آن چیزی که هیات تعیین تکلیف قیمتها سازمان حمایت تعیین کرده باید یک سود متعارفی برایش وجود داشته باشد که مازاد آن گرفتن از مردم خلاف قانون است این که ما بیاییم در بودجه رقابت ایجاد کنیم بعد بگوییم که حالا در حاشیه بازار به خاطر کمبود خودرویی مثلا ۴۰۰ میلیون کارخانه میداده مثلا ۲۵۰ میلیون ما الان آوردیم در بازار ۳۳۰ میلیون میفروشیم این که نشد دلیل و استدلال ما باید مدلی که در بورس کرده بودیم این است که براساس یک حاشیه قیمتی که باید تعریف شود در بورس، چون این کالا انحصاری است و به تعداد مورد نیاز در مردم نیست عملا آن اختلاف سود باید تعیین تکلیف شود به نفع همه نه اینکه تولید کننده خودرویی که خودرو را در کارخانه میدهد ۸۰۰ میلیون تومان بعد میآید یک رقابتی ایجاد میکند در بورس با یک میلیون و چهارصد میلیون تومان میفروشد این را چه کسی باید جواب دهد بعد شورای بورس میآید یک پیامکی میدهد که عرضه خودرو در بورس مثلا به نفع دولت شد به نفع مردمم شد این نشد حرف من به دو دلیل میگویم که این مدل عرضه در بورس خلاف قانون است یک براساس تصمیمات شورای رقابت خودرو را یک خودروی انحصاری تعریف کردند که این حرف منطقی است چرا، چون ما به میزان نیاز مصرف در کشور تولید نداریم دوم چند تا وارد کننده هم ۸۰ و ۸۵ درصد تولید را دارند درست شد، اما آیا قیمت گذاری آن هم ما قبول داریم من آن را قبول نداریم قیمت گذاری که سودی هم برای تولید کننده در نظر گرفته باشد
جدی: دقیقا افراط و تفریط من میگویم بیایید در بورس عرضه کنید همه خودروها منتها یک قیمتی را که سودی داشته باشد برود برای تولید کننده مابقی اگر قرار است اختلافی است و عملا دارد پرداخت میشود بیاید به نفع همه مردم د رحوزه حمل ونقل وهزینه بدهد نه اینکه تولید کننده برخلاف قانون تا دیروز یک قیمت داشت میداد الان یک دفعه با ۷۰ درصد سود بخواهد بفروشد.
جدی: بله، دلیل دومم همین است هیات تثبیت قیمت که خود دولت چهار تاوزیر تصویب کردند آئین نامه اش را وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر کار، وزیر جهاد کشاورزی خوب اینها بر اساس این خودشان هم عمل نمیکنند با چه مجوزی الان یک تولید خودرو در بورس باید تولید کننده ۷۰ درصد، ۶۰ بالاتر از قیمت کارخانه باید در بورس باید بفروشد مجوزش از کجاست ما پیشنهادی که داده بودیم این بود که همه خودروها در بورس عرضه شود منتها بخشی از این درآمد یک سودی برای تولید کننده باشد باقیشم هم برای همه مردم در حوزه حمل و نقل عمومی هزینه شود که همه مردم وضعیتی که در خصوص حمل و نقل و دود و دمی که در کشور وجود دارد تا زمانی که خودرو عملا به میزان نیاز عرضه شود واردات انجام شود دیگر بعد آزاد سازی قیمت انجام شد دیگر اشکالی ندارد که در بورس هم عرضه شود ما مخالف با این قضیه نیستیم، ولی در شرایط فعلی یک مقداری مساله ایجاد میکند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما