تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۰۴
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۹۱۱۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بورس داغ فلز نوپدید هافنیوم

‌می‌متالز - تمایل صنعت هوافضا به مصرف بیش از پیش فلز نوپدید هافنیوم موجب‌شده تا قیمت این ماده‌تا ۴۰۰درصد رشد کند. این فلز کمیاب که در صنعت تولید تراشه و ریزپردازنده نیز مصارف بی شماری دارد، اخیرا بهای ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلاری را برای هر کیلوگرم از انواع فرآوری‌شده تجربه کرده‌است.

به گزارش می‌متالز، عددی که سال‌گذشته تنها حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار بود. هافنیوم بیشتر به‌عنوان یک افزودنی در سوپرآلیاژ‌های مبتنی بر نیکل برای موتور‌های توربین گاز صنعتی و هوا استفاده می‌شود. البته طبق برخی شایعات و برمبنای گفته تاجران، قیمت این فلز به‌دلیل خواص ضد‌خوردگی آن و برای ساخت میله‌های کنترل رآکتور‌های هسته‌ای به این شکل صعودی شده‌است. عرضه محدود این فلز کمیاب از سوی تنها چند کشور از جمله استرالیا موجب‌شده تا بهای این ماده‌معدنی به اوج تاریخی خود برسد.

رونا اسمیت؛ مدیر گروه استرالیایی مواد معدنی استراتژیک در این‌باره گفته است: با احیای مجدد تولید هواپیما و تقاضای روبه‌رشد برای پوشش‌های تتراکلرید هافنیوم از سوی سازندگان نیمه رسانا برای نسل بعدی نانوتراشه ها، بازار هافنیوم اکنون دوره‌ای از عدم‌تعادل قابل‌توجه بین عرضه و تقاضا را تجربه می‌کند. موضوعی که به جهش قیمتی این فلز منتج شده‌است. هافنیوم یک ماده‌جانبی معدنی و حاصل تصفیه فلز زیرکونیوم برای استفاده در نیروگاه‌های هسته‌ای است. به نظر می‌رسد برای تولید هر‌تن هافنیوم به تقریبا ۵۰‌تن زیرکونیوم نیاز است. برآورد تاجران از عرضه جهانی هافنیوم بین ۸۰ تا ۹۰‌تن در سال‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده