تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۹۱۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه‌گذاری وزارت تعاون در معادن زغال‌سنگ خراسان جنوبی

‌می‌متالز - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تلاش این وزارتخانه برای سرمایه‌گذاری در بخش زغال‌سنگ و ماده معدنی بنتونیت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سیدصولت مرتضوی در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی همراه بود، اظهار داشت: نگاه دولت به خراسان جنوبی توسعه‌ای است و ما بر این باوریم که اگر به ظرفیت‌های این استان توجه ویژه‌ای شود بستر توسعه نه فقط در خراسان جنوبی بلکه برای بخش زیادی از کشور فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌ها و شاخص‌هایی که در آینده می‌تواند رشد اقتصادی ایران را به بالای هشت درصد برساند توجه به معادن است، افزود: خراسان جنوبی، استان‌های همجوار و اساساً کویر مرکزی ایران بهشت معادن است، ولی تاکنون از این ظرفیت، استفاده مطلوبی به عمل نیامده و دولت سیزدهم بر آن است که توجه ویژه‌ای به مقوله معدن صورت بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تلاش این وزارتخانه برای سرمایه‌گذاری در بخش زغال‌سنگ و ماده معدنی بنتونیت خبر داد و اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز مأموریت دارند به مقوله معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که بر این باوریم اگر معادن ایران احیا شد یا استخراج مناسبی از آن‌ها صورت گیرد شاید نیازی به صادرات نفتی نداشته باشیم و بتوانیم با همین معدن کشور را اداره کنیم.

مرتضوی افزود: علاوه بر دو طرح زغال‌سنگ و بتونیت به همکاران خودمان مأموریت دادیم که ظرفیت‌های سایر شهرستان‌ها را هم شناسایی کنند و صندوق تأمین اجتماعی، شرکت شستا، صندوق بازنشستگی کشوری و سایر شرکت‌ها پای کار بیایند که امیدواریم بتوانند آنچه حق این استان است را به آن عمل کند.

وی به پروژه نیمه‌تمام هتل کویر بیرجند اشاره کرد و گفت: معاون اقتصادی وزارتخانه را به استان اعزام کردیم تا مشکلات این پروژه را بررسی و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

به گفته وی؛ با توجه به اقبال بخش خصوصی، اگر مشارکت انجام شود، ما منابعی که داریم را در سایر زمینه‌های استان هزینه می‌کنیم.

مرتضوی با اشاره به این که طرح‌های دیگری از جمله طرح تولید مواد نسوز در مجاورت کارخانه سیمان قاینات را نیز دنبال می‌کنیم، گفت: در سفر قبلی به خراسان جنوبی موضوع خروج بیمارستان تأمین اجتماعی مرکز استان از حالت هیات امنایی را اعلام کردم که باید مدیران استان پیگیر باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت تسهیلات خوبی از محل تبصره ۱۸ در نظر گرفته که برای اشتغالزایی پرداخت شود و در ارزیابی‌ها از تعداد اشتغال محقق شده، خراسان جنوبی رتبه سوم کشور را به لحاظ میانگین اشتغال کسب کرده است. اگر بتوانیم ۱۰ تا ۱۵ هزار فرصت شغلی دیگر در استان ایجاد کنیم، خراسان جنوبی فاقد نیروی بیکار خواهد بود البته نیروی کار مانند رودخانه در تحرک است و جمعیت جوان وارد بازار کار می‌شود، اما این استان استعداد لازم را دارد و باید کاری کنیم که در خراسان جنوبی مهاجرت معکوس از شهر به روستا داشته باشیم.

سرمایه‌گذاری وزارت تعاون در معادن زغال‌سنگ خراسان جنوبی
نماینده، ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند نیز در این دیدار گفت: تلاش مسوولان کشور جهاد در راه خداست و همه این خدمات و تلاش‌ها در راستای نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

آیت‌الله علیرضا عبادی اظهار امیدواری کرد: آرمان‌های انقلاب اسلامی با تلاش‌های دولت سیزدهم که مسوولان آن استراحت ندارند و شبانه‌روزی تلاش می‌کنند و در حوادث طبیعی به شیوه‌ای عمل می‌کنند که حتی بیگانه هم نمی‌تواند روی آن حرف بزند، محقق شود.

وی با اشاره به شرایط خاص ایران اسلامی، گفت: با توجه به استعداد انسانی که در کشور داریم و اینکه امور به اهلش واگذار شده، طبیعتاً برای وصول به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی زمینه مساعد است.

امام جمعه بیرجند خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شما متصدی یکی از وزارتخانه‌هایی هستید که نقش مستقیمی در حل مشکلات مردم دارد. امیدواریم خدمات شما به صورت محسوس در همه کشور و از جمله شرایط خاص خراسان جنوبی به امید خدا مشهود باشد.

سرمایه‌گذاری وزارت تعاون در معادن زغال‌سنگ خراسان جنوبی

هزینه‌کرد ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در خراسان جنوبی

نیز در این دیدار از افتتاح و کلنگ‌زنی هزار و ۲۵۲ پروژه با اعتبار بیش از پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی به مناسبت دهه فجر خبر داد.

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: امروز شورای اداری استان را با حضور وزیر تعاون با محوریت اشتغال و اشتغالزایی داریم. همچنین تعدادی برنامه افتتاحیه را با حضور ایشان در استان خواهیم داشت. در جریان این سفر ۱۰ واحد گلخانه را در شهرستان خوسف افتتاح خواهیم کرد، همچنین افتتاح مینی پالایشگاه و واحد تولید لوازم آرایشی در منطقه ویژه اقتصادی خواهیم داشت. کلنگ‌زنی مجتمع فرآوری مواد نسوز سیمان قاین نیز از جمله پروژه‌هایی است که برای این سفر پیش بینی شده است.

قناعت از افتتاح و کلنگ‌زنی هزار و ۲۵۲ پروژه با اعتبار بیش از پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: از این تعداد هزار و ۱۱۶ پروژه افتتاح شده و برای ۱۳۶ پروژه نیز آغاز عملیات اجرایی را شاهد خواهیم بود.

نرخ بیکاری ۷ دهم درصد کاهش یافت

سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین در مراسم افتتاح یک پروژه صنعتی استان اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی با حمایت‌های استاندار خراسان جنوبی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نیرو‌های شاخصی که هنرمندانه در عرصه تولید می‌درخشند، به ثمر نشسته و شاهد افتتاح واحد‌های تولیدی در این منطقه هستیم.

وی با اشاره به افتتاح این دو واحد تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی افزود: این واحد‌ها جزو واحد‌های اثر‌گذار‌ند که بارقه امیدی برای کاهش وابستگی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه فرصت‌های شغلی مستقیم و غیر مستقیم خوبی در این واحد تولید لوازم آرایشی ایجاد شده که قابل توسعه است، ادامه داد: زمینه صادرات این محصولات هم فراهم شده چرا که رقابت پذیرند.

وی با قدردانی از مدیریت منطقه ویژه اقتصادی و هم چنین استاندار خراسان جنوبی و مدیران این واحد‌های تولیدی اذعان داشت‌: خوشبختانه نرخ بیکاری بر اساس بررسی‌های مرکز آمار ایران در سه ماهه سوم امسال ۷ دهم درصد نسبت به فصل قبل و بالغ بر یک و نیم درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و ما به ۸ و دو دهم درصد رسیده‌ایم.

مرتضوی ادامه داد: خراسان جنوبی به برکت نیرو‌هایی که دارد و خدماتی که دولت ارائه داده از لحاظ ایجاد اشتغال جزو استان‌های برتر کشور است و مقام دوم یا سوم را داراست.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در بسیاری از شاخص‌ها جزو استان‌های سرآمد کشور است، عنوان کرد:اگر همه مسئولان آستین همت بالا بزنند با توجه به تزریق منابعی که انجام می‌شود و زیر ساخت‌هایی که موجود است در آینده نزدیک، خراسان جنوبی از استان‌های فاقد بیکار کشور خواهد بود.

وی بیان کرد: بخشی از بیکاری ما مربوط به مقاطع تحصیلی بالاست که امیدواریم در استان خراسان جنوبی این آمار کمتر از کشور باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده