به گزارش میمتالز، بعد از کشمکشهایی که میان شورای رقابت و بورس کالا به وجود آمد، در نهایت مشخص شد که عرضه خودروها در بورس ادامه خواهد یافت و مطابق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس تصمیم گیری عرضه خودرو در بورس کالا از شورای رقابت اخذ شده و به بورس کالا سپرده خواهد شد.
حسین درودیان، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کشمکش عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: درباره عرضه خودرو باید گفت که چند بازیگری به ایفای نقش پرداختهاند، که گاهی هم باعث خنثی شدن دیگر بازیگران میشوند. سال قبل هم در بودجه، بندی برای عرضه خودرو در بورس کالا اضافهشد، اما رأی لازم به آن داده نشد حتی بااینکه عرضه به بورس کالا سپردهشده است همچنان بلاتکلیفی و نا اطمینانی در این باب وجود دارد.
وی در همین راستا تبیین کرد: در ابتدا باید گفت که بازار سهام از سال ۹۲ شکننده و آسیبپذیر شده است، یعنی با اتفاقات و اخبار کوچک مسیر کاهش را در پیش میگیرد. خود این شکنندگی باعث شد، اخبار کماهمیت و فاقد تأثیرگذاری لازم بیشترین تأثیر را بر بازار داشته باشند. نکته بعد هم صنایعی مثل پتروشیمی، فولاد با درصد کمتر و خودروسازی در ایران از صنایع مهم و اصلی تلقی میشوند، در زنجیره این صنایع شرکتهای بسیاری فعال هستند، به همین جهت خودروسازی هم صنعت مهمی بوده و تأثیرگذاری که بر قطعهسازی و دیگر صنایع پاییندست خود دارد قابلتوجه است. در همین خصوص میتوان گفت که نقش آن در بازار سرمایه نیز پررنگ است؛ البته که افراد جامعه این دست اتفاقات و کشمکشها را بهعنوان نماد شناسایی میکنند.
درودیان ادامه داد: افراد با نماد قرار دادن این موضوعات چشمانتظار دولت خواهند شد، که آیا دولت توان حل آن را دارد و میتواند خودروسازان را از زیان خارج کند. اگر دولت از پس حل آن برآید، از منظر جامعه تنها به صنعت خودرو محدود نمیشود؛ دولتی که این مشکل را مرتفع کرده است لابد میتواند دیگر اقدامات را در جهت کمک به بازار سرمایه انجام دهد، ولی در غیر این صورت افراد دولت را در حل مشکلات ناکام میدانند و این موضوع به دیگر موضوعات تسری و تعمیم داده میشود که معتقدم بیجا نیست. به همین خاطر زمانی که عرضه خودرو در بورس کالا نماد تلقی شود اثرات آن را در کلیت بازار هم خواهیم دید و انگار بهنوعی صنعت خودرو لیدر بازار شده است.
این کارشناس بورسی اظهار داشت: ذهنیت و برداشت عامه افراد جامعه از این موضوع غلط نیست که به نظر تفکر بسیار پسندیده است فقط مقداری وزن موضوع را پررنگ برآورد میکنند والا در پایه این طرز تفکر بسیار معقول است. اگر موضوع بورس کالا جدی شود و خودروسازی (جدای از حمایتیهای اجتماعی که دولت بر آنها مجاب میکند) بتواند عرضههای خود را پایدار و مستمر انجام دهد از این مزیت برخوردار است که اثر منفی مسئولیت اجتماعی را تا حدی خنثی کند. اگر دولت در رقم زدن این اتفاق ناکام بماند، در خارج کردن خودروسازان از زیان دهی شکست بخورد و نتواند اقدامات حمایتی در بازار سرمایه را انجام دهد افکار عمومی به سمتی خواهد رفت که دولت در دیگر صنایع، در کل حمایت از تولید و بورس ناکام است. درنتیجه فعالین بازار سرمایه بازار سرمایه را مناسب برای ادامه فعالیت نمیبینند البته که اعتماد بهدرستی از بین خواهد رفت.
درودیان در پایان گفت: فعلاً ریسک جدی سیاست ارزی بانک مرکزی بر بازار سرمایه سایه افکنده است، یعنی مشخص نیست البته که خود بانک مرکزی هم نمیداند که باید پتروشیمی و فولادیها را مجاب به فروش ارز باقیمت ۲۸۵۰۰ تومان کند یا خیر. آیا این ارز فراگیر میشود یا اینکه فقط برای کالاهای اساسی تخصیص مییابد، اگر قرار است فراگیر شود ارز دولت کفایت میکند. به نظر میرسد ریسک قیمت ارز در بازار بالاست، این موضوع در کنار ریسک خوراک پتروشیمیها که تا انتهای سال بازار درگیر آن خواهد بود، درمجموع تمام متغیرهای که منجر به ریسک در بازار سهام میشوند را تا انتشار لوایح بودجه و استقرار سیاست ارزی بانک مرکزی در ۲- ۳ ماه آتی بازار شرایط خوبی نخواهد داشت.
منبع: بورس نیوز