تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۹۱۳۹۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ماجرای شکایت بهمن موتور از شورای رقابت چه بود؟

‌می‌متالز - در پی ابلاغ دستورالعمل جدید برای شیوه عرضه خودرو به بازار و قیمت‌گذاری خودرو، شایعه‌هایی مبنی بر شکایت بهمن موتور از شورای رقابت به گوش رسید. اما جریان از چه قرار است؟ شکایت بهمن به کجا رسید؟

به گزارش می‌متالز، شورای رقابت پس از ورود مجدد به عرصه قیمت‌گذاری محصولات تمام شرکت‌های خودروسازی، روز ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ طی نامه‌ای، عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف کرد. در پی این ماجرا، بیوک علیمردانلو، مدیرعامل بهمن موتور دستورالعمل شورای رقابت را نپذیرفت و در نامه‌ای نوشت، این شرکت اعتقاد دارد این مصوبه نافی سایر قوانین جاری کشور درخصوص کالا‌های پذیرفته‌شده در بورس کالا است و لذا قصد پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی را دارد.

او افزود: برنامه فروش سال ۱۴۰۱ شرکت فرعی بهمن موتور ازطریق بورس کالا و سایر روش‌ها صورت پذیرفته شده و این مصوبه تاثیری بر عملکرد سال جاری این شرکت نخواهد داشت.

علیمردانلو توضیح داد: درصورتی که به هر دلیلی اجرای این مصوبه الزامی شود، آثار مالی قابل توجه آن در روند مالی سال آتی، قابل بررسی خواهد بود.

با توجه به نامه‌ای که مدیرعامل بهمن موتور نوشت، برخی از رسانه‌ها ادعا کردند که این شرکت از شورای رقابت شکایت کرده است. اما ماجرا از چه قرار است؟

پیگیری‌ها از روابط عمومی گروه بهمن حاکی از آن است که شکایتی در کار نیست. این شرکت اعلام کرد که نامه مدیرعامل بهمن موتور تنها خطاب به سازمان بورس و در رابطه با شیوه قیمت‌گذاری بود.

بهمن‌موتور در حال حاضر از شورای رقابت گله‌مند است. اما شکایتی در این میان ردوبدل نشده است و طرفین در حال مذاکره هستند و هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.

گلایه‌های بهمن موتور تاثیرگذار بود؟

روز‌های گذشته مدیرعامل ایران خودرو در خصوص دستورالعمل شورای رقابت برای عرضه خودرو با قرعه‌کشی گفت: قرار است با هماهنگی با بهمن موتور و سایپا اقدام جمعی و نامه‌نگاری حقوقی با شورای رقابت انجام بدهیم و ماجرا را به تجدید نظر ببریم.

حال رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، با اشاره به آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق شرکت‌های خودروساز داخلی موظف شدند تا بر اساس برنامه تولیدی که وقف بند پنج ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به تصویب شورای رقابت می‌رسد، از ابتدای سال ۱۴۰۲ خودرو‌های تولیدی خود را از طریق بورس کالا و بر اساس ضوابط مربوطه عرضه کنند.

به نظر می‌رسد که مطالبات سه خودروسازی که به دستورالعمل جدید شورای رقابت مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا و شیوه قیمت‌گذاری خودرو تا حدودی نتیجه مثبت داده است. گرچه هنوز سازوکار قیمت‌گذاری خودرو به صورت شفاف مشخص نشده است، اما باید منتظر ماند و مشاهده کرد که شورای رقابت در واکنش به اعتراضات خودروسازان چه واکنشی از خود نشان می‌دهد و اقدامی در این راستا می‌کند یا خیر؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده