تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۲۹۱۹۱۵
سرویس خبر : انرژی
وزیر علوم:

فروش نفت ظلم به آیندگان است

‌می‌متالز - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فروش نفت ظلم به آیندگان است و باید در شرایطی منابع و معادن را بفروشیم که خام فروشی نشود و برای آیندگان ارزش افزوده ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، محمدعلی زلفی گلی ظهر دوشنبه در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و حضور در آئین تکریم ومعارفه رئیس این شهرک با قدردانی از شهدا برای تأمین امنیت و زندگی آسوده امروزه ما اظهار داشت: زمانی که معاون پژوهشی دانشگاه بودم، سه دهه از انقلاب را پشت سر گذاشتیم که دهه اول دانشگاه به دنبال تربیت کارشناس بودند و دهه دوم با تأسیس دوره‌های دکتری چاپ مقاله دنبال شد و دهه تولید علم نام گرفت و دهه سوم بحث استاندارپذیری مطرح شد که تولیدات با معیار‌های بین‌المللی مطابقت داشته باشد و در دهه چهار باید به تولید ثروت از علم توجه داشت و درمورد آن مقاله نوشتم.

وی افزود: در دهه پنجم انقلاب بحث رونق تولید بر اساس توسعه دانش‌بنیان مطرح است و افزایش ارزش دانش اهمیت دارد که دانشگاه صنعتی به واقع علمدار بوده است.

زلفی گلی خاطر نشان کرد: امروز شهرک علمی وتحقیقاتی به عنوان الگو برای کل کشور مطرح است و جا دارد که قدردان همه رؤسا در ادوار مختلف باشیم و هرجا که برای تودیع و معارفه دعوت شده باشم تاکید دارم که از رؤسای گذشته باید حتماً قدردانی کرد، زیرا آن‌ها عمر خود را برای تکمیل و ساخت قرار دادند و سیستم علم و فناوری باید با سیاست متفاوت باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در عرصه علمی یک دانشمند پا روی شانه‌های دانشمند دیگری می‌گذارد و رؤسای جدید در مراکز علمی و پژوهشی با نادیده گرفتن رؤسای قبلی رشدی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: بالندگی و رشد و تکمیل شهرک علمی و تحقیقاتی امروز به راحتی و در یک روز و با یک نفر محقق نشده است بلکه با کمک مدیران قبلی و آینده در سیستم علمی این چرخه کامل می‌شود.

زلفی گلی با بیان اینکه خوشبختانه توسعه پایدار در این شهرک به معنای واقعی شکل گرفته، گفت: توسعه پایدار سه مؤلفه دارد که سرمایه‌های مادی نباید دچار افت بها شوند و به محیط زیست آسیب بزنند و همچنین نسل‌های آینده در برآورده کردن نیاز‌ها دچار مشکل نشوند؛ از دید من فروش نفت ظلم به آیندگان است و باید در شرایطی منابع و معادن را بفروشیم که خام فروشی نشود و برای آیندگان ارزش افزوده ایجاد کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حقیقت این شهرک بستری برای ممانعت از خام فروشی منابع ومعادن و شکوفایی استعداد‌ها و رشد منابع انسانی فراهم کرده است و به همین خاطر دید وزرا به شهرک هم متفاوت است.

وی بیان داشت: در دوره جدید بستر‌ها و ظرفیت‌هایی وجود دارد مانند قانون جهش تولید دانش بنیان که بسیار مترقی است و یکی از آن ظرفیت‌ها این است که صنایع خصوصی و دولتی در مراکز علمی هزینه کنند و آن هزینه به عنوان مالیات از آن استفاده می‌شود.

زلفی گلی خاطر نشان کرد: شغل ایجاد کردن برای تحصیلات عالی هزینه بالایی دارد که شهرک پیشتاز بوده است و محلی برای پذیرش نوجوانان و دانشجویان تحت عنوان راهیان پیشرفت است وکه توسعه فناوری موجب افزایش امید وخودباوری است، به عبارتی برای تقویت هویت ملی نیاز به هزینه کردن در علم و فناوری است و تأثیر بسیاری بر سرمایه‌گذاری برای حال و آینده دارد.

وزیر عتف ادامه داد: رشد متاوزن بودجه شهرک را پیگیری و کمبود‌ها را جبران خواهیم کرد، راه اندازی سفیر فناوری کار قشنگی است که دبیر‌های انجمن علمی دانشگاه‌ها را دعوت کنند و در بین بدنه دانشجویی حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: تورفناوری، دستیار فناوری و پژوهش فناوری وسایر برنامه‌های تدارک دیده بیانگر آن است که علاوه بر تولید علم باید ترویج آن را در سطح عمومی و با زبان ساده دنبال کرد تا روحیه علمی و توجه شهروندان به خلاقیت ونوآوری معطوف شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: تبدیل علوم به فنون، زیست بوم و سیستم‌های تشویقی خاصی نیاز دارد و از مدیران با سابقه در بحث‌های فناوری و نوآوری درخواست داریم که پیشنهادات خود را ارائه دهند و اتاق فکری در این راستا و در شهرک تشکیل شود. علاوه بر این برای توسعه فناوری‌های نرم هم برنامه داشته باشید و دستاورد‌های آن نیز در دوره‌های آینده ارائه شود.

گفتنی است آئین تکریم جعفر قیصری رئیس سابق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و معارفه مصلحی نیز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد و نمایشگاه راهیان پیشرفت (به منظور آشنایی دانش‌آموزان با پیشرفت کشور) افتتاح شد. این نمایشگاه در واقع در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین و همچنین نظر ریاست جمهوری مبنی بر راه‌اندازی نمایشگاه‌های راهیان پیشرفت به ویژه برای نسل دهه هشتادی و نودی برپا شده است.

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این مراسم اظهار داشت: در دوره گذشته بودجه جاری شهرک به نصف کاهش یافته بود و سنگ سنگ بنای این شهرک به سختی جای‌گذاری شده که البته حضور در بین شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار مسرت‌بخش است و این جوانان باعث پیشرفت و امیدآفرینی می‌شوند.

وی افزود: با توجه به جایگاه شهرک و آنچه در حکم آقای زلفی گلی نوشته شده نشان می‌دهد که چه گوهر گرانقدری به ما امانت دادند تا توسعه علم و فناوری را توسط این مجموعه و جوانان پیش ببریم.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطر نشان کرد: پارک‌های علم و فناوری در انقلاب نوآوری نقش بسیاری داشتند و با بودجه ناچیز شهرک فعالیت‌های نخبگان قابل چشم‌پوشی نیست.

متبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده