تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۹۲۰۳۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ابهام در واردات خودرو به مناطق آزاد/ قیمت سواری‌های خارجی در بازار چقدر است؟

‌می‌متالز - در پی تلاش‌های دولت و وزارت صمت مبنی بر افزایش عرضه خودرو به بازار، قرار است خودرو‌های مناطق آزاد به سایر مناطق کشور ورود پیدا کند. حال این مساله مطرح می‌شود که این خودرو‌ها با چه قیمتی به بازار عرضه خواهند شد؟

به گزارش می‌متالز، ورود خودرو‌های خارجی به کشور روزانه با تصمیم و شرایط جدیدی مواجه می‌شود. بازار خودرو کشور سال‌هاست به واسطه ممنوعیت واردات خودرو تشنه خودرو‌های خارجی شده است، حال قرار است مجدداً رنگ سواری‌های خارجی را به خود ببیند و خودرو‌های مناطق آزاد به سایر مناطق کشور برسد. اما به نظر می‌رسد این اتفاق مانند سایر وعده‌ها و طرح‌های اجرایی وزارت صمت و دولت، بسیار کند اجرا یا طبق تجربه‌های پیشین، منتفی شود.

وزارت صمت و دولت پس از ورود نخستین محموله خودرو‌های خارجی به کشور به این واقعیت پی بردند که ورود این خودرو‌ها قرار نیست کار راحتی باشد. در نتیجه اقدام به طرح ایده‌های جدید کردند. این ایده‌ها از واردات خودرو‌های دست دوم آغاز شد و اکنون نوبت به ورود خودرو‌های مناطق آزاد به کل کشور رسیده است.

در همین رابطه رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در گفتگویی اعلام کرد که خودرو‌هایی که در مناطق آزاد تردد می‌کنند هفته‌های آینده این مجوز را خواهند داشت شماره‌گذاری شوند و در کل کشور مورد استفاده قرار بگیرند. این اقدام می‌تواند کمکی باشد برای افزایش عرضه در بازار.

حال تصمیم وزیر صمت به اجرا درآمد و خودرو‌های مناطق آزاد در راه بازار کشور هستند. در این‌باره تسنیم نوشت: معاون اول رئیس جمهوری مصوبه هیات وزیران در خصوص شیوه پلاک‌گذاری ملی و تردد در منطقه اصلی خودرو‌های مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی را ابلاغ کرد.

بورس کالا میزبان منطقه آزادی‌ها نیست

در تصویب‌نامه‌ای که از طرف هیات وزیران منتشر شد، یک سری تغییرات اعمال شد. یکی از مهم‌ترین این تغییرات، حذف شرط عرضه خودرو‌های وارداتی در بورس کالا است.

طبق این تغییرات، مشخص نیست که این خودرو‌ها قرار است با چه روشی و در چه بازاری به فروش برسند. اما آن‌گونه که به نظر می‌رسد ورود خودرو‌های مناطق آزاد بودند تنها شوک جدیدی به بازار آزاد وارد می‌کند و باعث افزایش نجومی قیمت‌ها می‌شود. چراکه تعداد این خودرو‌ها به اندازه‌ای نیست که تاثیر چندانی بر بازار آشفته خودرو بگذارد.

مسوولان وزارت صمت و دولت بر این عقیده هستند که عرضه بیشتر خودرو‌های خارجی به کشور باعث شکستن قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شود. اما نکته‌ای که در این میان به آن توجه نمی‌شود، عرضه قطره‌چکانی آن‌هاست. در این شرایط نه تنها قیمت‌ها به تعادل نمی‌رسند، بلکه بازار خودرو‌های خارجی، مانند بازار خودرو‌های داخلی، ملتهب‌تر از گذشته می‌شود.

قیمت احتمالی خودرو‌های مناطق آزاد

در این میان، باید یادآور شد که طرح عرضه خودرو‌های خارجی که سال‌های گذشته وارد کشور شده بودند، در ماه‌های گذشته اجرا شد و خودرو‌های خارجی که سال‌ها در گمرک خاک می‌خوردند در مزایده به فروش گذاشته شدند.

پس از این مزایده، بازار خودرو شاهد آگهی‌های مختلف فروش این خودرو‌های گمرکی بود. اما نکته جالب در این آگهی‌ها قیمت درج‌شده خودرو موردنظر بود. برای مثال، در یکی از آگهی‌ها خودروی توسان مدل ۲۰۱۷ صفر سه میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. البته باید این نکته را به یاد داشت که خودرو‌هایی که سال‌ها از گمرک ترخیص نشده بودند، با مشکلات زیادی، همچون پوسیدگی برخی از قطعات و ایرادات فنی مواجه شده‌اند.

حال این مساله مطرح می‌شود که خودرو‌های مناطق آزاد با چه قیمتی قرار است وارد بازار شود؟

به نظر می‌رسد قیمت این خودرو‌ها پس از ورود به بازار آزاد از قیمت خودرو‌های خارجی که در ماه‌های گذشته در مزایده فروخته شدند بالاتر باشند. چراکه خودرو‌های مناطق آزاد حداقل از نظر فنی کاملاً سالم هستند.

باتوجه به این که سازوکار قیمت‌گذاری یا شیوه عرضه این خودرو‌ها مشخص نشده است، باید منتظر ماند و مشاهده کرد که وزارت صمت و دولت در این‌باره چه تصمیمی می‌گیرند و آیا در اجرای این تصمیمات موفق خواهند شد یا تجربیات پیشین این وزارتخانه در بحث قیمت‌گذاری و عرضه خودرو مجدداً تکرار می‌شود؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده