تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۹۲۶۶۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
گزارشی از پیام‌های مخاطبان؛

خودرو همچنان دور از دسترس مردم! / فروش اقساطی آغاز می‌شود؟

‌می‌متالز - عرضه خودرو در بورس کالا از هفته گذشته دوباره آغاز شده و قرار است در هفته جاری هم ادامه داشته باشد. این در حالی است که عرضه بورسی خودرو همچنان با مخالفت‌های زیادی روبروست؛ با این حال این روش فعلا به موازات روش قرعه‌کشی برای فروش محصولات خودروسازان ادامه دارد.

به گزارش می‌متالز، جدال بر سر درستی یا نادرستی عرضه خودرو در بورس کالا همچنان ادامه دارد. شورای رقابت به پشتوانه وزارت صمت این روش عرضه را مردود می‌داند، اما در مقابل، خودروسازان تلاش می‌کنند به این عرضه‌ها که تا حدی زیان سالانه آن‌ها را جبران می‌کند، ادامه دهند.

در این میان مجلس نیز ساز جدیدی را کوک کرده و با گنجاندن قیمت‌گذاری دستوری خودرو توسط شورای رقابت در بودجه سال آینده، باب تازه‌ای را در هیاهوی فروش خودرو باز کرده تا در مسیر عرضه خودرو در بورس کالا، سهم بزرگی نصیب دولت شود!

اما نظر مردم درباره عرضه بورسی خودرو و قیمت این کالا چیست و آیا روش‌های قرعه‌کشی، فروش فوری و بورس کالا توانسته‌اند نیاز مصرف‌کنندگان واقعی را برطرف کنند؟

در ادامه، بخشی از آرای مخاطبان را می‌خوانید.

مردم صاحب خودرو می‌شوند؟

«ما خانواده پنج نفری بدون ماشین چجوری بخرم کاش قسطی مثل قبل کارخانه میداد»

«نخرید همین! میاد پایین فقط ۳ ماه نخرید»

«خودکرده را تدبیر نیست… ملت نجیب ایران همچنان درحال خرید لگن‌های داخلی به قیمت گزاف هستند»

«سلام؛ لطفا اطلاعات درست پژو ۲۰۷ تیپ ۵ محصول جدید ایران خودرو که قراره دوم اسفند در بورس کالا عرضه بشه رو بذارید که همون مشخصات ۲۰۶ رو داره بدون آپشن تلفیقی از نمای جلوی ۲۰۷ و مشخصات و داشبورد ۲۰۶!»

«آدم با این قیمتا نمیدونه بخنده یا گریه کنه»

«خیلی جالبه افزایش قیمت خودرو اگه یک درصد از تورم ۵۰ درصدی کمتر باشه میشه ۴۹ درصد یعنی پژو ۲۰۶ نیم میلیاردی رو در بازار آزاد باید ۷۵۰ میلیون خرید کنیم. ممنونیم از شورای رقابت که قیمت‌هارو داره به بازار نزدیک می‌کنه. به هر اندازه که قیمت‌ها به بازار نزدیک بشه قیمت بازار هم دوست داره بالاتر از قیمت کارخانه خودنمایی کنه که در این صورت خرید پژو ۲۰۶ برای اقشار متوسط جامعه به رویا تبدیل می‌شه…»

«خودرو‌های زیر دویست میلیون کارخانه برای مصرف اقشار ضعیف هست و نباید گران شود و نباید دیدگاهی که به ماشین‌هایی گران‌قیمت داریم همان نگاه هم به خودروی اقشار ضعیف، ساینا، کوییک، تیبا داشته باشیم»

«خیلی جالبه بدونید الان پایه حقوق یک کارگر حدود ۶ تومن هست. اگه اجاره‌خانه رو و خرج زندگیشو حساب کنید تقریبا ماهی یک الی دو تومن پس‌اندازش میشه خوش‌بین‌ترین حالتش. اینکه برای خرید یه پراید باید حدود ۲۴۰ماه وقت بذارن ک میشه ۲۰ سال. حالا واقعا این ماشین ارزش این همه سال از زندگی رو داره؟»

«افرادند که جزو بورس نیستن چگونه ورودکنن برای خرید»

«افراد عادی وکم درآمد نمیدونن بورس چطوریه و چگونه شرکت کنن دراین بورس خودرو»

«خودرو بورسی فقط دلال‌ها رو جمع میکنه کسی برای مصرف کننده دلسوزی نمیکنه قشر ضعیف و متوسط باید نظاره گر باشن»

«خرید خودرو نه بورس میخواد، نه قرعه‌کشی. چرا باید دوباره چرخ رو اختراع کنیم. تو همه کشور‌های دنیا مثل آدم باید بری نمایندگی اون خودرو و ماشین رو به قیمت روز بخری.»

دست دولت در جیب خودروساز و مصرف‌کننده

برخی از مخاطبان نیز به سود دولت از این عرضه‌ها اشاره کرده و معتقدند که هنوز هم پای دلالان در میان است!

«بازار بورس خودرو هیچ مزیتی واسه مصرف کننده نداره فقط رانت از سمت دلال رفته سمت دولت. چون مصرف کننده هیچ راهی نداره. خود خودرو ساز باعث تمام این آشفته بازار خودرو شده»

«عرضه خودرو در بورس کلاهبرداریه»

«پول دلال به جیب دولت و رانت‌خوار‌ها میره مردمی هم که پول ندارن هم با ماشین باید خداحافظی کنن»

«البته سود دولت عزیز و خودروساز شیرین مهم هستش، نه مصرف کننده»

«اگه خودرویی هست و شما میخواید به دست مردم برسد همون قیمت اعلامی خودتان و تحویل روز بدهید تا این بازار خرید و فروش و دلال بازی خودرو از بین بره و فقط مصرف کننده بخره برادر این دولت تازه یاد گرفته کسری بودجه را چجوری جبران کنه و افسار کار را تازه دست گرفته خواهشا به فهم وشعور مردم توهین نکنید اگه کسی میخواد ماشین به دست مصرف کننده واقعی برسه راه چاره فقط تحویل روز خودرو هست؛ الان سالهاست خودروساز‌ها دم از ضرر و زیان میزنن، ولی خبری از ورشکستگی نیست و هنوز با داشتن این همه مغز متفکر مهندس و حسابدار و…نمیتونن قیمت تمام شده محصولاتشون را اعلام کنن واقعا چی فکر کردین خودشون فروشنده خودشون خریدار و خودشون دلال و تعیین کننده رفتار بازار هستن کاش شرکت بنز و بی ام و و آئودی و… هم بیان از این دو شرکت … یاد بگیرن»

چالش محاسبه مابه‌التفاوت قیمت بورسی و آزاد خودرو

در این بین همچنین بحث داغ بخش نظرات پست‌های خودرویی به نحوه محاسبه قیمت خودرو‌های عرضه‌شده در بورس کالا و تفاوت قیمت آن با قیمت بازار اختصاص داشت.

با این حال ذکر این نکته ضروریست که در اخبار عرضه خودرو، تنها قیمت مچ‌شده خودرو‌ها ذکر شده و بر همین اساس نیز به صورت خام با قیمت بازار (آن هم به صورت خام) و بدون محاسبه هزینه‌های مالیات، ثبت سند، پلاک و مواردی از این دست مقایسه شده است. همان طور که قیمت بازار آزاد بدون هزینه‌های سربار اعلام می‌شود.

در ادامه برخی آرای مخاطبان در این باره را می‌خوانید.

«تارا با مالیات ۵۴۰ میشه و چهار ماه خواب پول رو هم حساب کنی همون ۶۳۰ میلیون در میاد.»

«کلا اشتباه هست محاسبات شما. ۴۶۰ ت تارا ۸۰ ت مالیات و…داره یعنی تارا ۵۴۰ ت معامله شده»

«۵۴۵ درمیاد چرا مخاطب رو فریب میدید برای افزایش بازدید»

«لطفا در اطلاع رسانی و اخبار دقت کنید این مبلغ‌ها که شما برای خرید خودرو نوشتید فقط قیمت خورو هست و به مبالغی که به آن اضافه می‌شود هیچ اشاره‌ای نکردید، چون خودرو با این قیمت‌ها و این سودی که شما نوشتید به دست مصرف کننده نمی‌رسد»

«چرا الکی میگید تارا ۴۶۰ میلیون فروش رفت پس مالیات و بقیه هزینه‌ها کجا رفتن. خیر باید بگید ۵۳۵ میلیون فروش رفت»

«قیمت پایه تارا امروز در بورس ۴۶۰ میلیون با هزینه مالیات و متفرقه میشه ۵۷۰ میلیون که با بازار کمتر از ۵۰ میلیون تفاوت داره»

«لطفا مالیات و هزینه‌های جانبی را حساب کن بعد بگو اینقدر سود کردند»

«سلام؛ لطفا قسمت تاریک داستان را هم تعریف کنید. این مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت تمام شده تو جیب کی میره؟ دولت چقدر به جیب مبارک میزنه؟»

به نظر می‌رسد هیچ‌یک از روش‌های فروش خودرو نتوانسته است، مصرف‌کنندگان واقعی را راضی کند؛ به ویژه اینکه انواع طرح‌های فروش اقساطی خودروسازان حذف شده و در حال حاضر فروش به صورت نقدی یا واریز چندمرحله‌ای با ارقام بالا صورت می‌گیرد.

به این ترتیب با توجه به کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم و روند فزاینده قیمت‌ها، خودرو هر روز بیش از گذشته از دسترس مردم دور می‌شود. آیا خودروسازان طرح‌های اقساطی را آغاز خواهند کرد؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده