تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۴
بازدید: ۵۵
کد خبر: ۲۹۲۳۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تقاضای سوداگرانه در بازار خودرو/ کیفیت محصولات باید ارتقا یابد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: حجم زیادی از تقاضا به بازار خودرو به علت سفته‌بازی و ناشی از افزایش قیمت ارز و تورم موجود است.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر کریمی درباره وضعیت بازار خودرو، اظهار داشت: افزایش تولید خودرو برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری تلاش‌های خوبی برای تولید خودرو انجام شده است، گفت: ما به صورت هفتگی و روزانه آمار تولید خودرو را دریافت می‌کنیم که این گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال جاری رشد بسیار خوبی در تولید خودرو داشتیم. موید این مسئله آن است که در سال گذشته حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، اما امسال میزان تولید خودرو به حدود یک میلیون دستگاه رسیده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنا به اعلام وزیر صمت، صنعت خودروسازی ایران در سال جاری بالاترین نرخ رشد تولید را در جهان داشته است، تصریح کرد: با وجود اینکه ایران مشکلاتی، چون تحریم دارد، اما امسال ایران در بین کشور‌هایی که صنعت خودروسازی دارند، بالاترین نرخ رشد و تیراژ تولید خودرو را داشته است.

تولید خودرو در کشورمان روند خوبی دارد

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید خودرو در کشورمان روند خوبی دارد، ادامه داد: فرایند واردات خودرو هم آغاز شده و اولین سری خودرو‌های وارداتی در حال عرضه در بورس و خارج از بورس است. قطعاً واردات خودرو هم به افزایش عرضه خودرو کمک می‌کند و از این طریق هم به بخشی از تقاضا‌ها پاسخ داده می‌شود.

کریمی درباره علت افزایش تقاضای خودرو در کشورمان، گفت: چندین سال شاهد کاهش تولید خودرو بودیم که باعث شده است الان تراکم تقاضا برای خودرو را داشته باشیم. از طرف دیگر حجم زیادی از تقاضا به بازار خودرو به علت سفته‌بازی و ناشی از افزایش قیمت ارز و تورم موجود است. افراد علاقه‌مند هستند پول‌های خود را تبدیل به کالا‌های سرمایه‌ای کنند که یکی از کالا‌هایی که خوش معامله است و به راحتی می‌توان آن را خرید و فروش کرد، خودرو است.

قرعه‌کشی خودرو مشکلاتی دارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای مدیریت تقاضای سوداگری برای خودرو هم راهکار‌هایی پیش بینی شده که بحث قرعه کشی خودرو یک مورد بود که مشکلات خودش را دارد. در قرعه‌کشی خودرو بعضاً شاهد بودیم که افراد صرفاً ثبت نام می‌کردند و حتی اگر پول خودرو را هم نداشتند، می‌گفتند نهایتاً اگر برنده شدیم، امتیاز خود را می‌فروشیم.

کریمی بیان کرد: الان عرضه خودرو در بورس دنبال می‌شود که قطعاً باید ملاک‌ها و معیار‌هایی گذاشته شود و محدودیت‌هایی در میزان تقاضا به وجود آید تا مصرف‌کنندگان واقعی خودرو و متقاضیان واقعی به خودرو دسترسی پیدا کنند. قطعاً روشی که برای چند هزار خودرو، چند میلیون نفر ثبت نام کنند، روش درستی نیست و تبعاتی دارد که در قرعه کشی خودرو شاهد این مسئله هستیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در عرضه خودرو در بورس تا حدودی این مشکل مرتفع شده است. برای مثال، شروطی گذاشته است که افرادی که گواهینامه دارند یا در سال‌های گذشته از کارخانجات، خودرو دریافت نکردند و الان پلاک خودرو به نام آنان نیست، بتوانند در بورس خودرو وارد شوند. از طرف دیگر افراد باید مقداری پول را در حساب خود بلوکه کنند که این شروط باعث می‌شود تقاضای مؤثر برای خرید خودرو به وجود آید.

وی درباره کیفیت خودرو‌های داخلی، گفت: تلاش‌های خوبی در مجموعه صنعت خودرو برای ارتقای کیفیت در حال انجام و بحث تولید موتور‌های جدید مطرح است. اخیراً یک موتور جدید با قابلیت‌های بالا در ایران خودرو پس از تحقیقات چندساله بهره‌برداری شد. الان تولید آن موتور در ایران خودرو آغاز شده است و قطعاً ما باید تلاش‌های خود را در عرصه افزایش کیفیت خودرو ادامه دهیم. باید کنترل‌های لازم روی قطعات تولید شده در خودروسازی انجام شود تا به سطح مطلوب و بالاتری از کیفیت خودرو برسیم.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده