تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۵
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۹۲۸۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون استاندار خراسان جنوبی:

معادن کوچک مقیاس با هم افزایی مثبت زنجیره ارزش ایجاد کنند

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: معادن کوچک مقیاس باید بتوانند با هم افزایی مثبت، زنجیره ارزش ایجاد کنند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا عباس زاده، پنج شنبه ۲۷ بهمن در جلسه کارگروه طرح احیا و فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس گفت: شورای معادن استان تلاش می‌کند با ایجاد تفاهم نامه‌های همکاری بین این واحد‌ها در جهت احیای آن‌ها گام بردارد؛ در شش ماهه سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی ۱۴ معدن کوچک مقیاس احیا و راه اندازی شده است.

معاون استاندار تصریح کرد: باید در شورای معدن تمهیداتی اندیشیده شود که مراحل واگذاری معادن تغییر کند تا در صورت عدم فعالیت معدن، پروانه بهره برداری معدن کار لغو شود، لذا نباید معادن به صورت نامحدود واگذار شود.

عباس زاده ادامه داد: باید با بهره گیری از ظرفیت صندوق بیمه سرمایه گذاری معدن، مشکلات نقدینگی معادن کوچک مقیاس حل شود و از مجموع معادن کل کشور ۹۸.۳ درصد کوچک مقیاس هستند که ۸۵ درصد اشتغال بخش معدن و ۶۵ درصد تولید این صنعت را بر عهده دارند.

به گفته وی؛ بر اساس ذخایر ثبت شده ۷۵۲معدن استان در ابعاد کوچک مقیاس بوده که از این تعداد ۲۱۸ عدد غیر فعال است که باید تلاش کرد تا بر اساس برنامه زمان بندی شده احیا یا تعیین تکلیف شوند.

معاون استاندار ادامه داد: یکی از معضلات حوزه معدن آن است که برخی از افراد محدوده معدنی را اکتشاف و ثبت کرده، اما آن را را فعال نکرده‌اند که از این طریق بخش چشمگیری از ظرفیت معدنی استان معطل مانده که باید تلاش کرد با بهره گیری از ظرفیت شورای معادن استان آنان را تعیین تکلیف کرد؛ در واگذاری‌های بعدی در مزایده‌ها نیز باید اهلیت فرد یا شرکت مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

عباس زاده تصریح کرد: همه توان و ظرفیت شورای معدن استان باید در خدمت فعالسازی واحد‌های معدنی کوچک مقیاس قرار گیرد چراکه خراسان جنوبی در بخش معدن از ظرفیت بالایی برخوردار است و در تنوع معدنی نیز از استان‌های برتر در سطح کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه با عنایت به وجود گمرک تخصصی در استان می‌شود در راستای رفع نیاز‌های معدن کاران ماشین آلات وارد کرد تا در اختیار آنان قرار گیرد، یادآور شد: گروهی سرمایه گذار از کشور عمان نیز به منظور سرمایه گذاری در حوزه معدن بویژه در فرآوری معدن اعلام آمادگی کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده