تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۹۲۸۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بزرگترین جایگزینی تولید داخل با واردات در ۶ سال اخیر روی داد

‌می‌متالز - یک کارشناس گفت: در ۵ تا ۶ سال گذشته بزرگترین جایگزینی تولید داخلی با واردات انجام شد که از مراحل ورود به صنعتی شدن به حساب می‌آید.

به گزارش می‌متالز، فریبرز نعمتی عضو مجمع کارآفرینان ایران در میزگرد خبری در ارتباط با چگونگی صنعتی شدن اقتصاد ایران گفت: اینکه کشوری به حدی توسعه در اقتصاد خود می‌رسد که برای تامین نیاز خود باید حتی نیروی کار از دیگر کشور‌ها وارد کند در نتیجه صنعتی شدن است.

وی افزود: پیشران‌های اقتصادی که قدرت نفوذ در بازار‌های بین‌المللی را دارند، می‌توانند به عنوان نیروی محرک اقتصاد کشور در بازار‌های مختلف دنیا ورود کنند و به تبع آن تولیدکنندگان کوچک و متوسط نیز اشتغالزایی زیادی ایجاد خواهند کرد.

عضو مجمع کارآفرینان ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران نیازمند عدالت مالیاتی بر اساس سیستم مالیاتی پلکانی است گفت: تولیدکنندگانی که درآمد کمی دارند نباید مالیات پرداخت کنند و تا زمانی که به رشد و شکوفایی اقتصادی برسند، مالیات از تولیدکنندگانی دریافت شود که چرخه اقتصادی مناسبی دارند و حتی میزان مالیات آن‌ها می‌تواند به صورت پله‌ای افزایش یابد.

نعمتی ادامه داد: برای ایجاد صنایع و کارخانه‌ها منابع مالی را به صورت ارزی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم، اما با توجه به اینکه بسیاری از آن‌ها امکان صادرات ندارند نمی‌توانند وام‌های دریافتی را به صورت ارزی تسویه کنند و در نتیجه کسب و کار آن‌ها با مشکلات جدی و حتی توقف مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تحریم قیمت تمام شده کالا‌ها را بالا برده است گفت: برای حفظ تولید لازم است تسهیلات کم‌بهره پرداخت شود، اما به یک باره نرخ بهره بانکی به حدی افزایش می‌یابد که دیگر توجیه اقتصادی برای فعالین اقتصادی ندارد.

عضو مجمع کارآفرینان ایران اظهار داشت: در شرایط فعلی با توجه به هزینه‌های سربار حاشیه سود ۹۰ درصد تولیدکنندگان به حدی است که نمی‌توانند سود منطقی از تولید خود داشته باشند.

نعمتی گفت: مشکلات انتقال پول، نوسانات ارزی، حمل و نقل گران، افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش قدرت خرید مردم، تعیین نرخ دستوری کالا بدون منطق و تغییرات روزانه قوانین، صنایع را با مشکلات جدی برای ادامه تولید مواجه کرده است.

بزرگترین جایگزینی تولید داخل با واردات در ۶ سال اخیر روی داد

بنابراین گزارش، برزین جعفرتاش کارشناس اقتصادی نیز در این میزگرد اظهار داشت: بیماری هلندی که در اقتصاد وجود دارد نمی‌گذارد که توسعه صنعتی در کشورمان ایجاد شود؛ در برابر قدرت خریدی که وجود دارد کالا عرضه نمی‌شود و در نتیجه تورم افزایش می‌یابد. بر این اساس که بخش خدمات و واسطه‌گری رونق بیشتری می‌یابد.

وی افزود: در مواقعی که قیمت نفت بالا می‌رود صنعتی‌زدایی صورت می‌گیرد که این روند در مراحل مختلف در اقتصاد کشور تکرار شده است؛ اتکاء به منابع نفتی و افزایش واردات، ساختار‌های تولیدی را از بین می‌برد.

جعفرتاش تصریح کرد: کشور‌های عربی برای اینکه بتوانند افراد جامعه را راضی نگه دارند منابع حاصل از نفت را در اقتصاد کشور و مردم توزیع می‌کنند، اما این روش منجر به توسعه صنعتی نمی‌شود و باید بالانسی بین رضایت توده‌ها و ساختن آینده اقتصاد برقرار کرد که این هنر حکمرانی است.

وی یادآور شد: با توسعه خدمات نمی‌توان اقتصاد کشور را توسعه داد بلکه برای توسعه اقتصاد نیازمند به صنعتی شدن هستیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: در سال‌های اخیر حمایت‌گری ناخواسته‌ای از بخش تولید صورت گرفته و واردات کالای خارجی ممنوع یا محدود شده است که این امر باعث شده تولید جایگزین صادرات شود که این امر در واقع مرحله اول توسعه صنعتی به حساب می‌آید.

جعفرتاش افزود: در نتیجه جهش نرخ ارز و محدودیت‌های ارزی برای واردات وجود داشت دولت جلوی واردات را گرفته است.

وی تصریح کرد: در مقام عمل حمایت‌های کمی از تولید صورت می‌گیرد و در صورتی که دوباره کشور با فراوانی منابع ارزی مواجه شود شاهد بازگشایی در‌های واردات کالا خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سیاست‌های تجاری باید از ابتدا تا انتهای سال ثابت باشد تا فعالین اقتصادی بتوانند درباره تولید خود تصمیم‌گیری کنند. همچنین تغییرات مداوم نرخ ارز تولید را با چالش مواجه می‌کند.

جعغرتاش با بیان اینکه با بیان اینکه مخارج دولت اصلی‌ترین عامل تورم در کشور به حساب می‌آید گفت: دولت باید مخارج اضافی خود را حذف و همه دستگاه‌ها شرایط محدودیت مالی را تجربه کنند و حداقل حقوق را داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حتی تسهیلاتی با عناوین مختلف، اما در جای خود به صنایع اختصاص نمی‌یابد می‌تواند تورم‌زا باشد و لازم است در اختصاص این نوع تسهیلات نیز تجدیدنظر شود.

وی تاکید کرد: در ۲۰۰ سال اخیر، تنها هفت کشور غیر غربی صنعتی شده‌اند که در واقع نشان می‌دهد که برای ورود به این مسیر باید سختی‌های زیادی بکشیم که البته مشکل مراودات ما با دنیا و تحریم‌ها در کند شدن روند صنعتی شدن موثر هستند.

جعفرتاش گفت: در تورم ۵۰، ۶۰ درصدی تولید کار آسانی نیست و اینکه از آن‌ها بخواهیم ۲۰ تا ۳۰ درصد سود داشته باشند در بسیاری موارد امکانپذیر نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده