تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۴
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۹۲۷۶۳
سرویس خبر : صنایع کوچک

ثبات قیمتی در بازار لوازم خانگی

‌می‌متالز - یکی از مسوولان بازار لوازم خانگی اخیرا در گفتگو با یک خبرگزاری تاکید کرده «قیمت محصولات لوازم خانگی توسط تولیدکنندگان ۶۰‌درصد گران شده است.» همین اظهارنظر به عقیده بسیاری از فعالان این صنعت غیر‌واقعی تلقی شده و باعث واکنش‌های مختلفی در بین دست اندرکاران این صنعت شده است.

به گزارش می‌متالز، بر همین اساس به‌رغم افزایش نرخ مواد اولیه و رکود حاکم بر بازار، افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی همچنان به صورت دستوری از سوی وزارت صمت کنترل شده و آخرین افزایش قیمت به دلیل حفظ شرایط رقابتی به ۲۹ خرداد سال‌جاری، بازمی‌گردد. «دنیای‌اقتصاد» این موضوع را در گفتگو با کارشناسان بررسی کرده است.

افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی صحت ندارد

افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی صحت ندارد. فقط قیمت کولر آبی به صورت غیرقانونی از سوی یک شرکت تولیدکننده به میزان ۶۰‌درصد افزایش داشته و سایر اقلام با این افزایش قیمت مواجه نیستند. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران با اعلام این مطلب گفت: اخیرا در خبری به نقل از نایب‌رئیس دوم اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی اشاره شده درصورتی که در زمان مصاحبه وی، من در کنار او نشسته بودم و چیزی که او اعلام کرد این بود که فقط یک کارخانه کولرسازی افزایش قیمت داشته است، اما متاسفانه برخی خبرنگاران آنچه که خودشان می‌خواهند را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: در این موضوع باید درد دل تولیدکننده، توزیع‌کننده و فروشنده را شنید، چرا که همه فکر می‌کنند توزیع کننده، گران‌کننده کالاست. در حالی که حتی تولیدکننده هم گران‌کننده کالا نیست. مثلا در دو ماه گذشته قیمت مس، فولاد، مواد پتروشیمی، رنگ و... که در اختیار دولت بوده، دچار تغییر شده و تولیدکننده هم قطعا نمی‌تواند کالا را به قیمت قبل تولید و به بازار عرضه کند.

پازوکی، با اشاره به اینکه در سوی دیگر ماجرا، سازمان حمایت از مصرف‌کننده قرار دارد، گفت: سازمان حمایت باید برای اقلام پرتقاضا که از طرف تولیدکننده هم تقاضای افزایش قیمت دارد، به صورت مجزا یک کارگروه کارشناسی به منظور بررسی فاکتور‌های خرید مواد اولیه تشکیل دهد و اگر حق با تولیدکننده است اجازه افزایش قیمت را صادر کند. پازوکی افزود: زمانی تولیدکننده لیست قیمت می‌دهد که مورد تایید سازمان حمایت باشد، اما درباره کولر آبی که با افزایش قیمت روبه‌رو است، لیست قیمت ارائه نشده که این تخلف است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه تولیدکننده خود یک مصرف‌کننده است که مواد اولیه مصرف می‌کند، گفت: امروز، کدام تولیدکننده دوست دارد، افزایش قیمت اعمال کند درصورتی که می‌داند با افزایش قیمت، تعداد خریداران کاهش پیدا می‌کند.

تولید سه ضلع مواد اولیه، کالای نهایی و توزیع دارد، از طرفی در رسانه‌ها اعلام می‌شود که هشتمین تولیدکننده فولاد در جهان هستیم. همچنین عنوان می‌شود که تولیدکننده هر مواد اولیه‌ای که خریداری کند را باید در سامانه جامع تجارت ثبت کند تا مجددا دولت به آن سهمیه تخصیص دهد. پازوکی تصریح کرد: چرا باید مواد اولیه که به گفته وزارت صمت ۷۵‌درصد آن تولید داخل است، گران به دست تولیدکننده برسد تا قیمت تولید هم به تبع آن افزایش پیدا کرده و با همین روند به دست توزیع‌کننده برسد. وی افزود: امروز به تولیدکننده اعلام می‌شود ارز نیمایی حذف شده، از آن طرف هم گفته می‌شود تولید آن هشت قلم لوازم خانگی مصرفی، حدود ۳۰‌درصد ارزبری دارد، اما تعیین نرخ‌ها مطابق قیمت جهانی انجام می‌شود.

خبر افزایش قیمت لوازم خانگی مبنای درستی ندارد

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با اشاره به انتشار خبری مبنی بر افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی گفت: این خبر و تعمیم آن به اکثر تولیدکنندگان مبنای درستی ندارد و مشخص نیست بر اساس کدام مستندات اعلام شده است. امید فاضلی نیا در گفتگو با «اقتصادنیوز» اظهار کرد: این اظهارنظر‌های غیرمستند آن هم از سوی یک مسوول صنفی تنها به افزایش تنش و التهاب بازار دامن می‌زند و در تضاد با سیاست‌های تعادلی کشور در راستای حمایت از تولیدکنندگان قرار دارد. وی افزود: این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که تولیدکنندگان لوازم خانگی با وجود تغییر معنادار قیمت مواد اولیه فولادی و پلیمری و با لحاظ شرایط اقتصادی و فشار‌های همه‌جانبه ناشی از تحریم ها، از اوایل امسال هیچ‌گونه مجوز افزایش قیمتی در اقلام لوازم خانگی نداشته اند و همواره تلاش کرده اند با دولت و خریدار همراهی کنند، اما یک باره با چنین اظهارنظر‌های غیرکارشناسی روبه‌رو می‌شوند.

فاضلی نیا با بیان اینکه روند افزایش قیمت، یک فرآیند ضابطه‌مند و دارای سازوکار مشخص است که از سوی ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به تولیدکنندگان اعلام و ابلاغ می‌شود، تاکید کرد: اگرچه ما به عنوان انجمن و تولیدکنندگان به عنوان حلقه اصلی عرضه و تقاضا برای اصلاح و اثربخشی فرآیند‌های قیمت‌گذاری پیشنهاد‌هایی داریم، اما تولیدکنندگان در راستای تعهد و پایبندی به ضوابط، ماه‌هاست افزایش قیمت نداشته اند. این درحالی است که در ماه‌های اخیر تولیدکنندگان بار‌ها شاهد بالا رفتن هزینه‌ها و جهش قیمت مواد اولیه بوده اند.

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه قیمت لوازم خانگی برخلاف بسیاری از محصولات دیگر، در ماه‌های اخیر نوسان قیمت نداشته است، گفت: شواهد موجود در بازار نیز نشان می‌دهد که خبر افزایش ۶۰ درصدی قیمت لوازم خانگی کذب بوده و پمپاژ منفی اخبار ساختگی تنها به ناامیدی تولیدکننده، التهاب بازار، افزایش قدرت عمل سودجویان و کاهش رونق بازار منجر می‌شود. فاضلی نیا تصریح کرد: تولیدکنندگان لوازم خانگی استقبال چندانی از موضوع افزایش قیمت ندارند چراکه این امر کاهش تقاضا و رکود بازار را به دنبال دارد. هرگونه افزایش قیمت حتی به صورت رسمی ناشی از نوسانات مولفه‌های موثر بر قیمت تمام شده بوده که عموما از اختیار تولیدکننده خارج بوده و متاسفانه تاثیر این عوامل در سطح بازار به چشم می‌آید. وی تاکید کرد: اکثر تولیدکنندگان پایبند به موازین قانونی هستند و انتشار این اخبار در شرایط حاضر تنها باعث ایجاد احساس عدم‌امنیت اقتصادی، روانی و اجتماعی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده