تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۹۲۷۶۵
سرویس خبر : صنایع کوچک
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید کرد

ایران قطب تولید لوازم خانگی منطقه می‌شود

‌می‌متالز - صنعت لوازم خانگی ایران، سابقه فعالیت چند ده ساله دارد و در سخت‌ترین شرایط توانسته در انبوه مشکلات داخلی و خارجی، روی پای خود بایستد.

به گزارش می‌متالز، با این حال صنعت لوازم خانگی کشور در‌گیر برخی مشکلات و موانع است که تولید و صادرات بهینه آن را خدشه‌دار می‌کند و بنابراین برای مناسب‌سازی این شرایط، نیاز است که نگاه ویژه‌ای به صنعت لوازم خانگی ایران شود. مشکلاتی همچون رکود اقتصادی، تحریم برخی مواد اولیه و افزایش بی سابقه نرخ ارز، قیمت تمام شده بالای محصول، عدم‌سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش تحقیق و توسعه برای به‌روز کردن تولیدات، ضعف موردی خدمات پس از فروش، نبود تنوع و نوآوری در محصولات، عدم‌آینده نگری و برنامه ریزی دقیق به منظور توسعه واحد تولیدی در بلند مدت و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده از اصلی‌ترین دلایل ضعیف شدن صنعت لوازم خانگی ایران هستند.

با این حال دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است در صورت توجه بیشتر مسوولان، کشورمان می‌تواند به قطب تولید محصولات لوازم خانگی منطقه تبدیل شود و تاکید کرد امروز نیاز اصلی صنعت کشورمان در زمینه صنایع پایه‌ای از قبیل قالب سازی، ساخت تجهیزات و ماشین سازی است که چینی‌ها در این زمینه وضعیت مطلوبی در جهان دارند و می‌توان در قالب همکاری‌های مشترک به رفع این نیاز‌ها پرداخت. عباس هاشمی در گفتگو با «ایرنا» با اشاره به سفر رئیس جمهوری کشورمان به چین افزود: اگر بتوان در جریان این مراودات، از شرکت‌ها و صنایع بزرگ چینی دعوت به همکاری کرد تا به ایران آمده و همکاری‌های ریشه‌ای با صنعتگران کشورمان به ویژه در عرصه صادرات ترتیب دهند، بسیار خوب خواهد بود.

به گفته این مقام صنفی، امروز نیاز اصلی صنعت کشورمان در زمینه صنایع پایه‌ای از قبیل قالب سازی، ساخت تجهیزات و ماشین سازی است که چینی‌ها در این زمینه وضعیت مطلوبی در جهان دارند. وی ضمن اشاره به اهمیت موضوع جذب و استفاده از قطعه‌سازان چینی گفت: در صنعت لوازم خانگی، علاوه بر موارد یاد‌شده اگر بتوانیم قطعه سازان چینی را جذب کنیم، به توسعه این صنعت در کشورمان کمک خواهد کرد. هاشمی در ادامه به مشارکت‌های دیگر با طرف چینی پرداخت و خاطرنشان کرد: امروز در عرصه‌هایی همچون کمپرسور برودتی یخچال و فریزر، همچنین کمپرسور‌های برودتی دستگاه‌های صنعتی همچون چیلر در کشورمان نیاز وجود دارد که می‌توان با مشارکت طرف چینی، حتی خط تولید قطعاتی را که ارزش بالایی در تولیدات دارند و برای دستیابی به فناوری آن موضوع تیراژ اقتصادی بسیار مهم است راه اندازی کرد.

وی یادآور شد: چین بزرگ‌ترین تولیدکننده کمپرسور در جهان با تیراژ سالانه ۳۸ میلیون دستگاه است و با توجه به اینکه در منطقه و کشور‌های اطراف هم تولید کمپرسور وجود ندارد، علاوه بر بازار کشورمان (که نیاز سالانه ۵/ ۲ میلیون دستگاه از آن متصور است) می‌توان بازار بزرگ ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیونی منطقه را در اختیار گرفت. دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همکاری در زمینه‌های تحقیق و توسعه و همچنین بازاریابی را دیگر پتانسیل‌های تعریف همکاری مشترک با چینی‌ها عنوان کرد. وی با اشاره به وضع تحریم‌های ظالمانه که منجر به خروج برند‌های بزرگ کره‌ای از کشورمان شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه کره ای‌ها در کشورمان سرمایه‌گذاری مشترک نکرده و آورده فیزیکی نیاورده بودند، بلکه فقط محصولات خود را تحت لیسانس تولید می‌کردند، به راحتی از ایران خارج شدند و باید مراقب باشیم در تعریف همکاری‌های جدید دیگر این قبیل اشتباهات را تکرار نکنیم.

هاشمی به موضوع اهمیت افزایش کیفیت محصولات لوازم خانگی نیز اشاره کرد و گفت: در این تعاملات ممکن است گفتگو‌هایی در زمینه ورود محصولات از جمله لوازم خانگی کامل به کشورمان انجام شود، البته اگر با برند‌های صاحب نام بوده، به صورت کنترل‌شده و با حمایت‌های تعرفه‌ای باشد، ایرادی به آن وارد نیست و می‌تواند در کیفی‌تر و رقابتی شدن محصولات ما موثر باشد. وی در پایان عواملی همچون نیروی کار متخصص، انرژی و کارگر ساده ارزان، وجود خطوط و تجهیزات تولید و قابلیت کار کردن ایرانی‌ها در کشور‌های پرریسک منطقه را از جمله فاکتور‌هایی برشمرد که می‌تواند ایران را به قطب تولید بسیاری صنایع از جمله لوازم خانگی تبدیل کند و این قابلیتی است که می‌تواند مدنظر شرکت‌ها و صنایع بزرگ چینی در توسعه روابط و همکاری‌ها قرار بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده