تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۱۲
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۹۲۸۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آینده درخشان فلزی که شاخص سلامت اقتصاد است!

‌می‌متالز - تحلیلگران بازار فلزات تاکید دارند به دلایل مختلف فلز مس به اندازه کافی در جهان وجود ندارد و کمبود عرضه در کنار افزایش قیمت ممکن است تا سال ۲۰۳۰ ادامه یابد.

به گزارش می‌متالز، شبکه خبری «سی ان بی سی» آمریکا گزارش داد کمبود عرضه مس بازار‌های جهانی را در طول سال ۲۰۲۳ هم تحت الشعاع قرار می‌دهد. این روند به دلیل چالش‌های فراوان در جریان‌های عرضه از آمریکای جنوبی و همچنین افزایش فشار از سوی تقاضا رخ می‌دهد.

مس یک نشانه مهم برای سلامت اقتصادی است و رکود در بازار فلز قرمز می‌تواند نشان‌دهنده بدتر شدن فشار‌های تورمی جهان باشد و همین امر بانک‌های مرکزی را مجبور خواهد کرد مواضع جنگ‌طلبانه خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند. مس به دلیل اهمیت آن در مصارف مختلف مانند تجهیزات الکتریکی و ماشین آلات صنعتی، در ارزیابی سلامت اقتصادی جهان مهم است.

اگرچه گفته می‌شود کسری عرضه مس قرار است بازار‌های جهانی را در طول سال ۲۰۲۳ تحت الشعاع قرار دهد، اما تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که این شرایط به طور بالقوه می‌تواند تا پایان دهه ادامه یابد.

«رابین گریفین» معاون فلزات و معدن موسسه «وود مکنزی» اعتقاد دارد پیش‌بینی‌ها حکایت از کسری عمده مس تا سال ۲۰۳۰ دارند. او این امر را تا حد زیادی به ناآرامی‌های مداوم در پرو و افزایش تقاضا برای مس در صنعت انتقال به انرژی پاک نسبت داد.

آینده درخشان فلزی که شاخص سلامت اقتصاد است!


وی تاکید کرد هر زمان که ناآرامی سیاسی وجود داشته باشد، طیف وسیعی از اثرات را به همراه دارد و یکی از بدیهیات … این است که احتمالا سایت‌های معدن بسته می‌شوند.


ناآرامی در پرو


پرو پس از برکناری رئیس جمهور پیشین «پدرو کاستیو» در ماه دسامبر درگیر تظاهرات اعتراضاتی شد. این کشور آمریکای جنوبی ۱۰ درصد از عرضه جهانی مس را به خود اختصاص داده است.

شرکت معدنی گلنکور در ۲۰ ژانویه اعلام کرد که فعالیت‌های معدن مس Antapaccay خود در پرو را پس از غارت و آتش زدن آن توسط معترضان متوقف می‌کند.

علاوه بر این، شیلی، بزرگترین تولید کننده مس جهان که ۲۷ درصد از عرضه جهانی فلز سرخ را به خود اختصاص می‌دهد هم در نوامبر ۷ درصد کاهش سالانه تولید را ثبت کرد.

گلدمن ساکس ۱۶ ژانویه نوشت: به طور کلی، ما معتقدیم شیلی احتمالاً از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ مس کمتری تولید خواهد کرد.


قدرت تقاضا و انرژی پاک


بازگشایی اقتصاد و صنعت چین و رشد مصرف در صنعت خودرو و انتقال انرژی باعث افزایش تقاضا برای فلز قرمز شده و فشار بیشتری را بر منابع مس وارد کرده است.

«تینا تنگ» تحلیلگر در CMC Markets می‌گوید بازگشایی چین تأثیر عمده‌ای بر قیمت مس دارد، زیرا این امر چشم‌انداز تقاضا را بهبود می‌بخشد و قیمت مس را به دلیل کمبود عرضه حتی بالاتر می‌برد.

تنگ با پیش‌بینی اینکه ممکن است قیمت مس دو برابر شود، افزود: کمبود عرضه مس ممکن است تا یک رکود اقتصادی بالقوه جهانی تا سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ ادامه یابد.

با این حال، پدیده گسترده‌تر برقی سازی محرک اساسی بزرگ‌تری برای تقاضای مس خواهد بود. مس به شدت در فناوری‌های مرتبط با الکتریسیته نقش دارد. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، فروش خودرو‌های الکتریکی در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد و تعداد کل خودرو‌های الکتریکی در جهان را به حدود ۱۶.۵ میلیون رساند. این بدان معناست که فضا برای شارژ EV باید افزایش یابد.

منبع: تحریریه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده