تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۱
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۲۹۲۹۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان لرستان مطرح کرد؛

اعطای تسهیلات وزارت صمت از طریق سامانه جامع تجارت

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان لرستان با بیان اینکه ۵۲ نوع مجوز در قالب ۸ سامانه وزارت صمت از طریق درگاه ملی مجوز‌ها قابل دسترسی هستند، گفت: اعطای تمامی تسهیلات وزارت صمت از طریق سامانه جامع تجارت اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش می‌متالز، «بهمن جعفری» مدیرکل صمت استان لرستان در رابطه با سامانه‌های مرتبط با وزارت صمت گفت: در سال‌جاری و در راستای قوانین مرتبط با سهولت کسب و کار، ایجاد یک کسب و کار و اشتغال‌زایی‌های جدید باید مجوز‌های لازم از ارگان‌ها و نهاد‌های مرتبط اخذ شود.

وی با اشاره به سامانه کاداستر در حوزه معادن افزود: تمامی فعالانی که قصد فعالیت در حوزه معدن را دارند باید ابتدا از طریق درگاه ملی مجوز نسبت به ثبت درخواست خود در این سامانه اقدام کنند و متعاقب آن استعلام‌های لازم از ارگان‌های مرتبط مانند منابع طبیعی، محیط زیست و... اخذ شود؛ در صورت عدم مشکل، این مجموعه نسبت به صدور پروانه‌های معدنی از قبیل پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری اقدام می‌کند.

مدیرکل صمت استان لرستان ادامه داد: در خصوص وصول حقوق دولتی تمامی بهره‌برداران معادن از این ظرفیت استفاده می‌کنند. در راستای شفاف‌سازی و رصد و پایش واریزی این بستر فراهم شده و تمام محاسبه، نامه‌ها و ابلاغ‌ها از طریق سامانه کاداستر به بهره‌برداران در حوزه معدن ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به این‌که یکی دیگر از سامانه‌هایی که شکل گرفته، سامانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید است، یادآور شد: تمامی فعالان صنعتی، معدنی، تجاری و حتی واحد‌های کشاورزی، خدماتی و سایر کسب و کار‌ها باید درخواست خود را در سامانه ستاد تسهیل ثبت کنند که از طریق همین سامانه به سایر دستگاه‌ها، سیستم بانکی و دیگر ارگان‌ها ارجاع داده می‌شود. بر همین اساس خروجی کمیته کارشناسی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور اعضا مطابق با آئین‌نامه و قوانین و مقررات به ریاست استاندار برگزار می‌شود و در قالب همین سامانه جهت پیگیری و اجرایی شدن مصوبات اقدامات لازم انجام می‌شود.

جعفری در ادامه تاکید کرد: در سنوات گذشته یکی از دغدغه‌های مورد نظر هموطنان در کشور بحث سامانه جامع تجارت بود، زیرا در راستای پایش و تحلیل داده‌ها آن‌ها را به صورت متمرکز نداشتیم؛ خوشبختانه با ایجاد این سامانه قبل از تأسیس واحد‌هایی نظیر صنعتی، تولیدی، معدنی و اصناف باید در این سامانه ثبت‌نام شده و کد نقش اخذ شود و سپس نسبت به درج آمار‌های تولید و فعالیت خود اقدام کنند، این سامانه در راستای شفاف‌سازی و همچنین رصد و پایش جریان کالا ایجاد شده که در سال آتی موضوع رصد و جریان پول نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به این‌که اعطای تمامی تسهیلات اداره کل صمت از طریق سامانه جامع تجارت اتفاق خواهد افتاد، بیان کرد: قبلاً سامانه‌هایی نظیر بهین‌یاب و هماهنگ بود و الان تمامی درخواست‌های کسانی که تقاضای تسهیلات بانکی دارند باید در سامانه بهین‌یاب ثبت شود.

مدیرکل صمت لرستان افزود: ما در کل ۵۲ نوع مجوز در قالب هشت سامانه داریم که همه از طریق درگاه ملی مجوز‌ها قابل دسترسی هستند و ما از طریق این سامانه‌ها خدمات لازم را ارائه خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: تمامی افرادی که درخواست تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و رونق تولید، کمک‌های فنی، مالی و اعتباری و سایر موارد را دارند باید درخواست خود را ثبت کرده و از طریق همین سامانه‌ها به سیستم‌های بانکی ارجاع داده شوند.

جعفری همچنین گفت: یکی از سامانه‌های مهمی که در سال جاری در وزارت صمت در راستای بهبود فضای کسب و کار و دریافت شکایات از تخلفات واحد‌های صنفی، تولیدی و خدماتی اجرا شد، مرکز یکپارچه پاسخگویی یا ۱۲۴ بود که تمامی شکایات و درخواست‌های هم‌استانی‌ها از این طریق قابل دریافت و رسیدگی هستند که پس از دریافت درخواست‌ها در اسرع وقت از طریق سامانه سیمبا پرونده تشکیل شده و به اداره‌کل تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی ارجاع داده می‌شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده