تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۴۸
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۹۳۹۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وجود ۴۱ معدن غیر فعال در لرستان/ واگذاری معادن در قالب مزایده

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به وجود ۴۱ معدن غیر فعال در این استان، از واگذاری معادن در قالب مزایده عمومی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، بهمن جعفری یکی از ظرفیت‌های لرستان را مواد معدنی عنوان کرد و اظهار داشت: تا کنون نیز نزدیک به ۱۸ نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده است.


وجود ۴۱ معدن غیر فعال در لرستان


وی، عنوان کرد: دو مورد از این مواد معدنی فلزی است و ما بقی نیز کانی‌های غیر فلزی هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به وجود ۶۸ معدن سنگ تزئینی در استان، بیان داشت: ۱۸ نوع ماده معدنی در استان در قالب ۲۰۴ معدن شناسایی و کشف شده‌اند.

جعفری، افزود: در مجموع ۱۲۳ معدن فعال در استان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه همچنین ۴۱ معدن غیر فعال در استان وجود دارد، افزود: در راستای بازسازی و نوسازی واحد‌ها و کارخانه‌های سنگ بری، تسهیلات لازم پرداخت می‌شود.


پرداخت وام به واحد‌های سنگ‌بری


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، ادامه داد: همچنین در این راستا از ظرفیت صندوق بیمه فعالیت‌های برای خرید ماشین آلات داخلی و همچنین در قالب طرح بازسازی و نوسازی از ظرفیت‌ای درو استفاده می‌کنیم.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: همه مجوز‌های واحد‌های معدنی و صنعتی در استان تلاش شده که در کوتاه‌ترین زمان صادر شوند.

وی با اشاره به هویت بخشی تعداد زیادی از معادن در استان، عنوان کرد: ساماندهی حقوق دولتی معادن در استان یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته بوده، در سال گذشته ۵.۲ میلیارد تومان وصول حقوق دولتی در این رابطه داشتیم و در ۱۰ ماهه سال جاری نیز بالغ بر ۳۹ میلیارد تومان وصول حقوق دولتی از معادن داشته‌ایم.


واگذاری معادن در قالب مزایده عمومی


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در راستای شفافیت واگذاری معادن در سال جاری دو بار مزایده عمومی برگزار کردیم و ماه آتی نیز یک مزایده دیگر برگزار خواهیم کرد، افزود: یکی از برنامه‌های در دستور کار بحث استفاده از پهپاد‌ها در راستای نقشه برداری معادنی بوده که خارج از محدوده‌ها فعالیت دارند، است.

جعفری با تاکید بر اینکه در راستای میزان استخراج از معادن در برخی مواقع تخلفاتی صورت می‌گیرد که نحوه رسیدگی به این استخراج‌ها سخت است، بیان داشت: وزارت صمت در کل کشور این تصمیم را گرفت که از پهباد‌ها در رابطه با نقشه برداری از معادن استفاده شود.


نقشه‌برداری پهپادی از معادن


وی در ادامه با بیان اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۲ این طرح عملیاتی خواهد شد، بیان داشت: این امر بر استخراج معادن و هم فعالیت‌های خارج از محدوده و همچنین محدوده‌های بلاتکلیف نظارت و بررسی خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به فعالیت‌های ایمیدرو در لرستان، عنوان کرد: در این راستا یک پهنه تعریف شده و پس از بررسی این پهنه، به هفت زیر پهنه در راستای شناسایی و پیگیری مواد معدنی فلزی رسیدند.

جعفری با تاکید بر اینکه بالغ بر ۱۷ نوع ماده معدنی در لرستان شناسایی شده است، تصریح کرد: اکثر این مواد نیز، مواد معدنی غیر فلزی هستند که در سال جاری پروانه بهره برداری معدن و سنگ آهک در الیگودرز صادر شد و تا کنون نیز بالغ بر ۱۰ هزار تن استخراج داشته است.

وی، گفت: از هفت زیر پهنه یاد شده، چهار مورد در شهرستان الیگودرز و سه مورد نیز در شهرستان بروجرد قرار دارند، احتمال دارد که یکی از این مواد معدنی طلا باشد، باید اقدامات ژئوشیمی و ژئو فیزیک لازم در این رابطه صورت گیرد تا در نهایت مشخص شود که چه نوع ماده معدنی فلزی و چه میزان ذخیره داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده