تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۲۹۳۱۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خروج بورس از فراز و فرود تکراری؟

‌می‌متالز - برای اینکه بدانیم شاخص کل در سال ۱۴۰۱ چه شرایطی را تجربه کرد ابتدا باید نگاهی به گذشته داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، اتفاقی که بعد از ریزش سنگین بازار در سال ۱۳۹۹ افتاد بازار سهام را در یک شرایط نزولی قرار داد و شاخص کل بورس تا محدوده یک‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد افت کرد. از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ که کمتر از یک ماه تا شروع آن باقی مانده، تقریبا همه چیز تکراری بوده و بازار مدام در یک کانال مشخص بازی کرده است. در این بازی تکراری نماگر اصلی بازار سهام در یک بازه زمانی مشخص هر بار ۵۰۰هزار واحد بالا و پایین شده است. ارزش معاملات نیز هر بار در زمان نزول بازار با کاهش چشمگیری مواجه بوده و در زمان صعود به اوج خود می‌رسیده است. در این میان ارزش معاملات گاه سقف عجیب ۲۰هزار میلیارد تومانی را نیز ثبت کرده است.

تکرارشوندگی این اتفاقات از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و تا الان هم ادامه داشته است. از دید تکنیکالی به نظر می‌رسد این حرکت‌ها ذاتا در بستر کانال مشخصی اتفاق افتاده است. نکته بعد اینکه در این مدت صعود‌های بازار سهام همواره صعود‌های شارپی بوده و ما شاهد رشد بعضا تا ۷۰هزار واحد نیز بوده‌ایم و پس از آن نیز روند‌های نزولی به‌شدت خسته‌کننده و کسل‌کننده بوده است. هر بار رشد بازار حدود ۱۰۰ روز و نزول حدود ۱۵۰ روز به طول انجامیده است. اما این داستان شاخص کل است. در شاخص هم‌وزن داستان کمی متفاوت است و آن قصه تکراری هر چند در معاملات هست، اما در ظاهر نه. شاخص هم‌وزن بعد از ماه بهمن ۱۴۰۰ صعود خود را با موج‌های بزرگی شروع کرد و علت اینکه بازار نتوانست این موج‌ها را رد کند به نظر می‌رسد همان قله سال ۱۳۹۹ باشد. شاخص کل هم‌وزن در آن زمان روی ۵۴۰هزار واحد به مقاومت عظیمی برخورد کرد و پس از آن نیز نتوانست از آن بالاتر برود.

اما در ادامه چه اتفاقی برای بازار خواهد افتاد؟ امروز برخی از عوامل بیرونی برای بازار سرمایه بسیار سرنوشت‌ساز هستند و مهم‌ترین آن‌ها نرخ ارز است. به نظر می‌رسد اگر بازار سرمایه بخواهد برای رسیدن به سقف تاریخی خود حرکتی را شروع کند نیاز به افزایش چشمگیر قیمت دلار دارد. چنانچه این اتفاق بیفتد می‌توان گفت بازار حرکت شارپ صعودی خواهد داشت و حتما در شاخص کل و هم‌وزن سقف خود را می‌شکند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد عدد دو‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد نیز برای شاخص کل دست‌یافتنی باشد. البته به شرط اینکه ریسک‌های سیستماتیک و سیاسی کاهش یابد و ارزش دلار سقف‌های جدیدی به خود ببیند تا اقبال به بازار سرمایه جلب شود. در غیر این صورت به نظر می‌رسد رشد آرامی خواهیم داشت و همان حالت تکراری ادامه پیدا کند.

پیام الیاس‌کردی/ تحلیلگر بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده