تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۹۳۲۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان تأکید کرد:

اولویت؛ سرمایه‌گذاری در بخش معدن

‌می‌متالز - از جمله صنایع بسیار بااهمیت در جهان، استخراج مواد معدنی یا فعالیت‌های بازرگانی آنهاست.

به گزارش می‌متالز، بر این اساس سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین شرکت صنایع و معادن احیاء سپاهان با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، به زنجیره این صنایع کمک‌های شایانی ارائه می‌دهد. در گفت‌وگویی با محمود شهشهانی‌پور، مدیرعامل شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان فعالیت‌ها، برنامه‌های توسعه و دیگر مسائل مهم در این شرکت را مورد بررسی قرار دادیم.


با توجه به اینکه فعالیت اصلی مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان، سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با زمینه فعالیت در حوزه استخراج مواد معدنی، بازرگانی و... است، در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

درحال حاضر با اتکا به شعار سال ۱۴۰۱ به فرموده مقام معظم رهبری یعنی تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین سعی بر آن شد با تکیه بر دانش بومی همچنین بهره جستن از مهارت و تخصص متخصصان در این زمینه به تولید پایدار که زمینه‌ساز سودآوری پایدار برای سهامداران این مجموعه است، برسیم.

برای سال آینده چه برنامه‌های توسعه‌ای دارید؟

در سال آینده با توجه به افق‌های پیش‌روی صنایع مرتبط با فعالیت مجموعه احیاء و موضوعات اقتصادی مانند تورم، نرخ ارز و ریسک‌های پیش‌رو، با تخصصی‌تر شدن سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت شرکت‌های گروه زمینه‌ساز رشد سودآوری و افزایش بهره‌وری در کل مجموعه خواهیم بود. توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های معدن مثل همیشه اولویت ما خواهد بود. به حمل و نقل هم به عنوان زنجیره فعالیت مجموعه نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت. همچنین در بخش مالی هم راه‌اندازی و گسترش فعالیت شرکت‌های مالی و سرمایه‌گذاری در قالب گروه مالی از اولویت‌های ما به شمار می‌رود.


افزایش فروش و نفوذ محصولات در کشور‌های همسایه هم از مسائل مهم است.

دقیقا؛ با توجه به ظرفیت‌های بالای موجود در زمینه حمل و نقل ریلی در مجموعه صنایع و معادن احیاء با گسترش این ظرفیت‌ها شاهد امکان افزایش فروش و وسعت نفوذ محصولات شرکت در کشور‌های همسایه خواهیم بود. توسعه فعالیت بازرگانی هم از اولویت‌های دیگر است.

در بودجه سال ۱۴۰۲ رشد ۳۳ درصدی حقوق دولتی معادن پیش‌بینی شده است. این موضوع چه تاثیری بر فعالیت شرکت شما دارد؟

بدون شک این افزایش تاثیراتی روی شرکت خواهد داشت. بالاخره باعث بالا رفتن هزینه‌ها خواهد شد. اما تلاش برای رشد فروش و همچنین امید به افزایش قیمت‌ها انشاالله جبران افزایش هزینه‌ها را خواهد کرد.

کمی هم به وضعیت آینده بازار بپردازیم.

مقایسه بازدهی بازار سرمایه و بازار‌های موازی بیانگر آن است که دیر یا زود بازدهی بازار سرمایه نیز از وضع موجود خارج شده و سایر بازار‌های موازی خود را همراهی خواهد کرد. همانطور که از اعداد و ارقام مشخص است، از ابتدای سال جاری تا انتهای دی ماه ۱۴۰۱ به صورت تقریبی سکه ۷۵، مسکن ۵۹، دلار ۵۷ و خودرو ۴۵ درصد بازدهی داشته‌اند، اما بازدهی شاخص بورس چیزی در حدود ۲۳ درصد بوده است کما اینکه به ارقام فوق می‌توان تورم تقریبی ۴۵ درصد را نیز اضافه کرد که تمامی موارد مذکور می‌تواند نویدبخش روز‌های بهتری در آینده برای بازار سرمایه باشد. سهام احیاء نیز همسو با روند بازار نوسان داشته است. تلاش داریم با افزایش فعالیت بازارگردانی و افزایش سودآوری شرکت به رشد سهام هم کمک کنیم. انتشار اوراق تبعی حمایت از بازار هم به زودی عملیاتی می‌شود.

با توجه به پتانسیل بخش معدن، آینده سهام معدنی در بازار سهام را چگونه می‌بینید؟

همانطور که ذکر شد، دیر یا زود بازدهی متناسب با شرایط بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران آن نیز رخ خواهد داد. به طور قطع با توجه به سهم بزرگ ارزش این گروه از ارزش کل بازار، آینده سهام شرکت‌های گروه معدنی نیز چیزی جدای از بازار سرمایه نخواهد بود.

در حال حاضر در چه حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟

عمده سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در مجموعه احیاء سپاهان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه معدن و صنایع مربوط به آن است. برای مثال، در گروه محصولات سنگ آهن، خاک نسوز، منگنز، زغال‌سنگ، سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده است. لازم به ذکر است که گستره سرمایه‌گذاری‌های شرکت احیاء سپاهان محدود به همین موارد نیست و در صنایع پایین‌دستی مانند حمل و نقل ریلی و هلدینگ‌های تخصصی نیز سرمایه‌گذاری‌های کارشناسی شده‌ای صورت پذیرفته است.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده