تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۹۳۳۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک:

افزایش دو برابری صدور ضمانت‌نامه در ۹ ماهه نخست نسبت به سال گذشته/ ثبت‌نام‌ها صددرصد الکترونیکی است

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره و معاون فنی و برنامه‌ریزی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از افزایش دو برابری صدور ضمانت‌نامه ها، نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «محبوب پناهی» عضو هیات مدیره و معاون فنی و برنامه‌ریزی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در گفتگویی به بیان نحوه صدور ضمانتنامه صندوق و آینده پیش روی این صندوق پرداخت که متن آن را در زیر می‌خوانید:

در سال جاری، چقدر ضمانت‌نامه داشتید و در مقایسه با سال گذشته چه مقدار افزایش داشته است؟

صندوق از بدو تاسیس تا به امروز صرفا برای تامین وثایق و صدور ضمانت‌نامه اقدام می‌کرد و محور اصلی فعالیت هم صدور ضمانت‌نامه برای واحد‌های کوچک با اشتغال تا ۵۰ نفر بود، یعنی چیزی که در اساسنامه ما تعریف شده اشتغال تا ۵۰ نفر بوده است. به هرحال فعالیت و عملکرد صندوق بی‌تاثیر از نوسانات اقتصادی و ارزی و بحث کرونایی که همه گیر شد، نبوده است.

در دوره‌ای که کرونا واحد‌های صنعتی را یک مقدار غیرفعال کرد طبیعتا فعالیت ما و صدور ضمانت‌نامه ما هم کمتر شد؛ اما در سال ۱۴۰۱ که با برنامه‌ریزی‌های سال ۱۴۰۰ انجام شد، در صندوق افزایش سرمایه داشتیم و با افزایش سرمایه چند برابری که در صندوق شکل گرفت، ما تصمیم گرفتیم که با مدل‌های جدیدی با بانک‌ها وارد مذاکره شده و در نهایت چندین تفاهم‌نامه منعقد شد، از جمله بانک سپه که منجر به تفاهمنامه شد تا نسبت به اعطای تسهیلات برای اولین بار در عمر صندوق اقدام عملی بکنیم و با توجه به قیمت ارز و این تورمی که در جامعه صورت گرفته بود، سطح ضمانت‌نامه‌های خود را از ۳ میلیارد تومان به ۵ میلیارد تومان رساندیم و ضما‌ت‌نامه‌های پیمانکاری خود را از ۳ میلیارد به ۱۰ میلیارد رساندیم؛ یعنی تقریبا به سه برابر؛ همین موضوع موجب شد که جامعه مخاطب ما در حوزه صنایع بیشتر شود و بتوانیم متقاضیان بیشتری را جذب کنیم.

از بدو تاسیس صندوق تا پایان آذرماه ۱۳۳۰ فقره به مبلغ ۸.۵۸۳.۲۲۱.۸۱۶ ریال صدور ضمانتنامه داشتیم و برای اولین‌بار در سال ۱۴۰۱، تعداد ۴۸ فقره به مبلغ ۱۷۷.۸۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال مصوبه جهت پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک صادر شده است.

افزایش سرمایه و افزایش سقف ضمانتنامه‌ها و یک‌سری برنامه‌هایی که پیاده کردیم و تفاهم‌نامه‌های جدیدی که با بانک‌ها بستیم، باعث شد که در واقع صدور ما در مقایسه با سال‌های گذشته و مخصوصا سال ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری داشته باشد. از جمله اینکه از ابتدای سال تا آذرماه امسال تقریبا در حوزه ضمانت‌نامه‌های صادره ما ۴۲ فقره ضمانت‌نامه صادر کردیم که در مقایسه با سال گذشته ۱۸۰ درصد افزایش صدور داشتیم. در حدود منفی ۲۹ درصد کاهش تمدید داشتیم یعنی اینکه واحد‌ها توانستند خوب فعالیت کنند و درخواست تمدید کم بوده است. چراکه زمانی به تمدید نیاز است که شخص نتواند به تعهداتش عمل کند.

از اتفاقات نو در سال جدید فعالیت‌های خاص در حوزه دانش‌بنیان‌ها و امتیازات ویژه برای شرکت‌های صنایع کوچک دانش‌بنیان است، دانش‌بنیان‌ها در بررسی‌ها جز اولویت‌های ما هستند، و اینکه با یک شرایط سهل‌تری و با اخذ چک و سفته به آن‌ها ضمانت‌نامه می‌دهیم و از ابتدای سال جاری تاکنون توانستیم درخواست‌های ۱۷۴ شرکت دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار دهیم و همگی آماده صدور ضمانت نامه هستند و در مقایسه با سال‌های گذشته ۴۰۰ درصد افزایش صدور در حوزه دانش‌بنیان داشتیم..

قراردادی که با بانک سپه داریم تا سه برابر منابع خودمان یعنی چیزی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان آماده پرداخت تسهیلات برای واحد‌های کوچک تا ۵۰ نفر اشتغال هستیم و در صدد آن هستیم همین مدل رو با بانک‌های دیگر نیز پیاده کنیم تا صنایع کوچک کشور حامی معتبری از جهت اخذ تسهیلات داشته باشند و گره مشکلات تولید در این حوزه تا حدودی رفع شود.

البته لازم به‌ذکر است که بودجه فعلی صندوق برای پوشش صنایع کوچک کل کشور همچنان ناچیز بوده و ضروریست نسبت به تخصیص بودجه مناسب با ظرفیت‌های کشوری افزایش داده شود و دولت و مجلس به این موضوع توجه و عنایت ویژه داشته باشند.

اکنون مردم برای ثبت درخواست‌های خود چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟

ثبت‌نام صددرصد الکترونیکی است و به‌هیچ عنوان نیاز به حضور متقاضی در صندوق وجود ندارد و علاقه‌مندان با مراجعه به سایت صندوق می‌توانند، نسبت به تکمیل فرم‌ها و بارگذاری مدارک به‌صورت کامل اقدام کنند و ظرف یک هفته (در صورت کامل بودن مدارک) درخواست‌شان در کمیته فنی و برنامه‌ریزی بررسی می‌شود. اگر درخواست آن‌ها تسهیلات و ضمانت نامه باشد با مصوبه هیات مدیره به بانک معرفی و نسبت به صدور ضمانتنامه اقدام می‌کنیم.

ما برای اینکه کار را راحت‌تر کنیم و بتوانیم پاسخگوی همه مخاطبان و متقاضیان در سطح کشور باشیم در سال جدید با دو کارگزار قرارداد همکاری منعقد کردیم که این کارگزار‌ها در واقع به کمک صندوق آمدند و تشکیل پرونده و ثبت‌نام و به نوعی بررسی مدارک کل متقاضیان هم به وسیله این دو کارگزاری هم انجام می‌شود.

از طرفی معاونان صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی صنایع کوچک استان‌ها به‌عنوان نماینده صندوق محسوب می‌شوند و در استان‌ها هم اگر سوال و مشکلی بود که نیاز به بررسی داشت، به این معاونان صنایع کوچک به‌عنوان نمایندگان صندوق مراجعه می‌کنند و مسائل و مشکلاتشان را از این طریق رفع می‌کنند و آن‌ها هم به عنوان بازو‌های اجرایی صندوق محسوب می‌شوند.

نحوه اعتبارسنجی شما بر چه اساس است؟

عمده مدارکی که برای ما خیلی مهم است و مورد بررسی کمیته فنی قرار می‌گیرد؛ مجوز‌ها و صورت‌های مالی است که حتما باید مجوز تولیدی و دارای پروانه بهره‌برداری و از بدو تاسیس تولیدی داشته باشد و فرقی نمی‌کند مجوز‌ها از چه نهادی صاتدر شده باشد، ولی لازم است مجوز تولیدی از کانال سازمان صمت استان و یا از طریق اتحادیه و یا اصناف داشته باشد. همچنین صورت‌های مالی شرکت برای ما خیلی مهم است تا بتوانیم از فعالیت شرکت و بازار محصول شرکت و فروش آن‌ها ارزیابی دقیق تری داشته باشیم.

به نوع کالای تولیدشده و میزان فروش و سهم بازار فروش آن کالا در بازار خیلی توجه داریم که بتوانیم دقیقتر تشخیص بدهیم تولید کننده (متقاضی) واحد خودش را می‌تواند فعال نگه دارد و آن سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود و آن تسهیلات و ضمانتی که صادر می‌شود با ریسک کمتری مواجه خواهد بود.

در این راستا یک مدل هوشمند تعریف کردیم که در آن آیتم‌های مختلفی در نظر گرفته شده است، از جمله نوع محصول تولیدی و سهم بازار و نیاز بازار به آن محصول، دوم بحث صورت‌های مالی شرکت است، سوم بحث صلاحیت و اهلیت مدیران آن شرکت است و آیتم‌های مختلف دیگری هم هست که معوقات بانکی است و خیلی مسائل دیگر که ما با توجه به آن مدل‌های هوشمندی که تعریف کردیم وقتی آن آیتم‌ها را با توجه به اسناد و مدارک متقاضی بارگذاری می‌کنیم خود آن مدل به ما یک نمره می‌دهد و تعیین اعتبار می‌کند که با توجه به این نمره ما تصمیم می‌گیریم که چه نوع وثایق و چه تضامینی از متقاضی اخذ کنیم.

مزیت‌های دریافت تسهیلات از صندوق چیست؟

به واحد‌هایی که نمره ارزیابی آن‌ها الف و ب باشد صرفا با چک و سفته و بدون دریافت هیچ وثیقه‌ای وام پرداخت می‌کنیم. مزیتی که صندوق در مقایسه با بانک‌ها و سایر صندوق‌ها دارد این است که کارمزد‌های صدور ما ۵۰ درصد نسبت به ضمانت‌نامه‌های بانکی پایین‌تر است و تخفیفاتی از این دست دارد که اگر حائز شرایط باشند؛ از آن ۵۰ درصد هم کمتر می‌گیریم که برای سال اول یک و نیم درصد و برای سال‌های بعدی اگر تمدید کنند، ۲۵ صدم درصد به کارمزد ضمانت‌نامه‌ها اضافه می‌شود.

تنوع محصولات ما بالاتر و شرایطمان خیلی آسان‌تر است و صندوق برعکس بانک محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه می‌پذیرد که این هم یکی از امتیازاتی است که صندوق دارد. همچنین متقاضی زمان کمتری برای دریافت ضمانت‌نامه از صندوق صرف می‌کند. این‌ها امیتازاتی است که صندوق دارد و برای واحد‌های تولیدی این را جذاب‌تر می‌کند.

برنامه آتی صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

ما برنامه‌ریزی استراتژیک برای سال آینده داریم از سیستم okr و سیستم crm را در صندوق پیاده کردیم و خروجی‌های ما باعث شده است که بتوانیم برنامه دقیق‌تر و منسجم تری را در خصوص مخاطبان خود ارائه دهیم و همین عوامل باعث شده است که در مقایسه با سال گذشته عملکرد بهتر و افزایش صدور چشمگیری داشته باشیم؛ و قطعا تمام تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها در جهت افزایش صدور ضمانتنامه و اعطای تسهیلات و حل چالش‌ها و موانع صنایع کوچک کشور از این مسیر‌ها هستیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده