تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۹۳۳۹۸
سرویس خبر : محیط زیست

جلوگیری از تبعات اجتماعی یک معضل زیست محیطی در خراسان جنوبی

‌می‌متالز - نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می‌خواست ایمیدرو درگیر مباحث حقوقی برای تامین آب مجتمع فولاد قاینات باشد به طور کل باید این طرح عظیم اقتصادی خراسان جنوبی تعطیل می‌شد، اما بعد از ورود آیت الله رئیسی چه در سمت قوه قضائیه و چه رئیس جمهوری بالاخره سال گذشته واحد احیای کارخانه فولاد قاینات افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، امروز قرار یک اتفاق مهم آن هم آغاز عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین با حضور مهمانان کشوری و استانی، کلنگ احداث آن به زمین بخورد، سلمان اسحاقی نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار فارس از قاین به پیگیری‌های انجام شده برای به نتیجه رسیدن این پروژه اشاره کرد.

وی انتقادش به موسسان و پایه گذارانی برمی گردد که مجتمع فولاد را در نقطه‌ای بنا کرده اند که آب ندارد.

به گفته وی همین ندانم کاری‌های سبب شد تا پروژه فولاد قاینات بعد از ۱۲ سال معطلی واحد احیایش آن هم بعد از ورود آیت الله رئیسی در زمانی که رئیس قوه قضائیه بود و پس از آن که رئیس جمهور شد راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ایمیدرو می‌خواست درگیر مباحث حقوقی برای تامین آب مجتمع فولاد قاینات باشد به طور کل باید این طرح عظیم اقتصادی خراسان جنوبی تعطیل می‌شد، اما بعد از ورود آیت الله رئیسی چه در سمت قوه قضائیه و چه رئیس جمهوری بالاخره سال گذشته واحد احیای کارخانه فولاد قاینات افتتاح شد.

اسحاقی اضافه کرد: برای تامین آب این ابرپروژه صنعتی خراسان جنوبی دو راه چاره پیشنهاد شد که یکی تامین آب آن از پساب فاضلاب شهر قاین و دیگری از کلان پروژه انتقال آب از خلیج فارس بود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که آبی که از خیلج فارس می‌خواهد به استان منتقل شود و اکنون ۳۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد آب گرانی ست و فقط مصارف آن برای صنعت است.

تحقق مطالبه مردم برای پروژه هزار واحدی مسکن مهر قاین

وی به یکی از مطالبه‌های مردم شهر قاین برای رفع بوی تعفن فاضلاب مجتمع هزار واحدی مسکن مهر این شهر در ابتدای شروع به کارش اشاره کرد و ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده این فاضلاب که مسائل زیست محیطی بسیاری در پی داشت به خارج از شهر منتقل شد.

به گفته اسحاقی برای این که شهر قاین نیز سرنوشت مجتمع هزار واحدی مسکن مهر دچار نشود ضرورت داشت که تا پروژه فاضلاب این شهر با بیش از ۷۰ هزار نفر برای به مخاطره نیفتادن مسائل زیست محیطی آن به طور حتم اجرایی شود.

وی با بیان این که نقش مهم دیگری که اجرای این پروژه دارد این است که بخشی از آب مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات را نیز تامین کند، افزود: اعتباری که برای اجرایی شدن این پروژه عظیم در نظر گرفته شده هزار میلیارد تومان است که ۷۰۰ میلیارد تومان آن برای اجرای شبکه تصفیه خانه و ۳۰۰ میلیارد تومان آن نیز صرف ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ شود.

اسحاقی تصریح کرد: با اجرایی شدن این پروژه ۷۹ میلیون متر معکب آب برای حدود ۳۰ سال یعنی سالی حدود ۳ میلیون متر معکب در اختیار مجتمع فولاد قاینات قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده