تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۵۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۹۳۴۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار:

"شرکت پروژه‌ها" سرمایه‌های خرد را برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، تجهیز می‌کند

‌می‌متالز - وحید روشن قلب گفت: موسسین هر پروژه باید یک شخص حقوقی دارای توانمندی مالی کافی را به عنوان متعهد بازخرید سهام معرفی کنند تا چنانچه تفاوت معناداری بین اجرای پروژه با زمانبندی اعلام شده در برنامه زمان پذیره‌نویسی ایجاد شد و درصد پیشرفت پروژه مطابق برنامه‌ریزی نبود، این شخص حقوقی، در صورت تمایل سرمایه گذاران، متعهد به بازخرید سهام و پرداخت اصل پول مشارکت‌کنندگان به علاوه سود بانکی از مدت زمان پذیره‌نویسی تا زمان فروش سهام باشد.

به گزارش می‌متالز، وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دستورالعمل تامین مالی از طریق ابزار شرکت پروژه بیان کرد: هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار سال گذشته دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه سهامی عام را تصویب کرد و بر همین اساس، پروژه‌هایی که به منظور راه اندازی و بهره برداری از آنها، برنامه‌ریزی کافی صورت گرفته و بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، می‌توانند از طریق عرضه عمومی در فرآیند تاسیس شرکت سهامی عام یا افزایش سرمایه از محل صرف حق تقدم در شرکت سهامی عام موجود، اقدام به پذیره نویسی عمومی کرده و وجوه مورد نیاز برای تکمیل پروژه را از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: قاعدتاً پروژه‌ای که قرار است در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شده و تامین مالی شود باید الزاماتی را هم رعایت کند. از جمله اینکه مجوز‌های لازم جهت اجرای این پروژه دریافت شده و مفروضات قابل تامین وجود داشته و برنامه ریزی مناسبی هم صورت گرفته باشد.

روشن قلب ادامه داد: مخاطبین دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه سهامی عام دو گروه هستند. گروه اول موسسین یا اشخاصی هستند که توانمندی اجرای یک پروژه را داشته و مجوز‌های لازم را دریافت کرده‌اند و گروه دوم هم سرمایه‌گذارانی هستند که با بررسی طرح تجاری و بازدهی آتی پروژه، در پذیره‌نویسی شرکت کرده و در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده و بعد از اتمام و بهره‌برداری از پروژه، در سود آن شریک خواهند بود.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با ضمانت اجرای شرکت پروژه‌ها اظهار کرد: به هر حال هر سرمایه‌گذاری، ریسک‌هایی هم به همراه خواهد داشت؛ ولی با هدف کنترل ریسک این پروژه‌ها، در دستورالعمل جدید هم الزاماتی برای پروژه‌ها در نظر گرفته‌ایم تا پروژه‌های قابل قبول از طریق این ابزار در بازار سرمایه پذیره‌نویسی شده و تامین مالی کنند؛ و هم اینکه موسسین هر پروژه باید یک شخص حقوقی دارای توانمندی مالی کافی را به عنوان متعهد بازخرید سهام معرفی کنند تا چنانچه تفاوت معناداری بین اجرای پروژه با زمانبندی اعلام شده در برنامه زمان پذیره‌نویسی ایجاد شد و درصد پیشرفت پروژه مطابق برنامه‌ریزی نبود، این شخص حقوقی، در صورت تمایل سرمایه گذاران، متعهد به بازخرید سهام و پرداخت اصل پول مشارکت‌کنندگان به علاوه سود بانکی از مدت زمان پذیره‌نویسی تا زمان فروش سهام باشد.

روشن قلب در مورد استقبال شرکت‌های دارای پروژه‌های نیازمند تامین مالی از این طرح گفت: دستورالعمل نحوه صدور مجوز عرضه عمومی شرکت پروژه سهامی عام، سال گذشته تصویب شد و بعد از آن هم اصلاحاتی در این دستورالعمل صورت گرفت. در حال حاضر، چند شرکت متقاضی تاسیس شرکت پروژه سهامی عام بوده و در حال تکمیل مدارک هستند که بعد از بررسی مدارک نسبت به صدور مجوز برای متقاضیان واجد شرایط اقدام خواهیم کرد. (البته هنوز مجوزی صادر نشده است)

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در فرآیند صدور مجوز به شرکت‌های پروژه سهامی عام، سخت‌گیری در اندازه‌ای باشد که موجب کاهش رغبت موسسین به تامین مالی از طریق بازار سرمایه نشده و ریسکی هم توجه سرمایه‌گذاران نشود. پیش بینی می‌شود شرکت‌هایی که پروژه‌های مناسبی در دست اجرا دارند، اما به دلیل کمبود منابع مالی این پروژه‌ها پیشرفت کافی را نداشته‌اند، از طریق این ابزار بتوانند تامین مالی کرده و پروژه را به اتمام برساند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده