تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۹۳۵۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان گیلان خبر داد؛

اهداف اقتصادی منطقه آزاد انزلی و صمت مشترک است/ سهم ۸۰۰ میلیون دلاری گیلان از صادرات غیرنفتی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان گیلان اعلام کرد که این اداره کل در اهداف کلان تجاری و صنعتی با منطقه آزاد اشتراکات زیادی داشته و با هم‌افزایی و همراهی فضای اقتصادی استان بهبود خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، «تیمور پورحیدری» مدیرکل صمت استان گیلان در ششمین جلسه شورای اداری مدیران صمت و معاونان استان که در منطقه آزادانزلی با هدف توسعه تعاملات و خدمات اقتصادی و برنامه‌ریزی ایام پایانی سال تشکیل شد، گفت: در اهداف کلان تجاری و صنعتی با منطقه آزاد اشتراکات زیادی داریم که می‌توانند با هم افزایی و همراهی فضای اقتصادی استان بهبود یابد.

وی رویکرد فرابخشی مدیریت منطقه آزاد انزلی را در همگرایی اقتصادی استان ارزشمند توصیف کرد و افزود: فضای سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی گیلان بشدت نیازمند دیدگاه‌های مثبت و همگرا است تا چالش‌های اقتصادی تا حدود زیادی رفع و رجوع شود.

مدیرکل صمت استان گیلان وجود ۳ هزار غرفه فعال صنفی را یکی از نقاط قوت منطقه برشمرد و عنوان کرد: ظرفیت‌های صنفی، صنعتی و تجاری موجود در منطقه برای جذب سرمایه‌گذاران و گردشگران برای همه استان، بسترساز اقتصادی پویاست و تعامل با سرزمین اصلی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی می‌تواند این فضا را تقویت و اثربخشی آن را دو چندان کند.

وی همچنین بر نظارت‌های مستمر و بی‌وقفه در سطح بازار و عرضه اقلام تاکید و یادآور شد: اسلوب نظارت‌ها از فضای سنتی خارج شد و به‌صورت هوشمند و گزارش محور در همه شهرستان‌ها در ایام عید و ماه مبارک رمضان با شدت و حدت انجام خواهد شد.

برگزاری جشنواره پوشاک با تخفیفات ویژه

پورحیدری، نظارت بر اقلام پرمصرف ایام نوروز زمان را اولویت نخست ایام پیش‌رو دانست و تاکید کرد: تمامی روسای ادارات ثبت برای تامین اقلام و تخصیص منابع و کنترل بازار با مشارکت اتاق‌های اصناف، تعزیرات و سایر نهاد‌های مرتبط آستین را بالا بزنند و معیشت مردم و رضایت خداوند را مدنظر قرار داده و شبانه‌روز در این ایام پای کار باشند.

وی برگزاری جشنواره پوشاک با تخفیفات ویژه را برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم در ایام پیش رو اثربخش قلمداد کرد و تشریح کرد: این جشنواره در سراسر استان با مشارکت بیش از ۴۰۰ واحد فروشگاهی در زمینه کیف و کفش پوشاک از اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه انجام خواهد شد.

مدیرکل صمت استان گیلان با بیان اینکه در مرکز استان و شهرستان بزرگ گیلان نمایشگاه عرضه مستقیم کالا‌های اساسی و اقلام غذایی برگزار می‌شود، تصریح کرد: بر اساس هماهنگی به‌عمل آمده با نظارت کامل نمایشگاه فروش بهاره از ۱۸ تا ۲۸ اسفندماه، به مدت ۱۰ روز با هدف تسهیل در دسترسی مردم به اقلام پرمصرف ایام نوروز برگزار و تاکید بر این شده که از عرضه اقلام و کالا‌های بی‌کیفیت جلوگیری شود.

اجرایی شدن طرح ویژه نظارت بر بازار شب عید در استان

وی همچنین از اجرای طرح نظارتی ویژه بر بازار با هدف ثبات و کنترل قیمت‌ها در آستانه فرا رسیدن شب عید از اول اسفندماه سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: با اشاره به نزدیک شدن ایام پایانی سال و با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید و انجام سفر‌های نوروزی رصد و نظارت ویژه بر اقلام و کالا‌های اساسی بطور مستمر و با همکاری دستگاه‌های نظارتی استان اجرا خواهد شد.

پورحیدری عمده نظارت‌ها را بر بحث کالای اساسی برشمرد و افزود: علاوه بر بازرسی‌های نوبه‌ای، بازرسان صمت طبق روال هر ساله، گشت‌های مشترک با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و بازرسی‌های میدانی در سطح بازار انجام می‌شود و در صورت بروز تخلف، برخورد سریع و قانونی با متخلفان در محل تخلف انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این نظارت‌ها در دو نوبت صبح و عصر حتی در روز‌های تعطیل نیز انجام شده و از آنجایی که آغاز ماه مبارک رمضان مصادف با عید نوروز است، لذا طرح ویژه ماه مبارک رمضان هم بطور ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد و این نظارت‌ها تا پایان ماه رمضان ادامه خواهند داشت.

مدیرکل صمت استان گیلان در ادامه تصریح کرد: شماره تماس ۱۲۴ پاسخگویی به شکایات اداره کل صمت گیلان برای دریافت گزارش‌های مردمی در سراسر استان به صورت مستقیم و بر خظ آماده رسیدگی شکایات و گزارش‌های مردم عزیز استان خواهد بود.

برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی استان گیلان در ۲۰ اسفندماه

وی که رئیس هیات نظارت بر دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز هست، اضافه کرد: زمان رای‌گیری و انتخابات اتاق بازرگانی گیلان ۲۰ اسفندماه سال جاری است. در این راستا دارندگان کارت‌های عضویت و کارت‌های بازرگانی برای رای‌دهی باید تا پایان روز ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ به‌صورت الکترونیکی در سایت http://election.iccima.ir ثبت‌نام کنند وگرنه نمی‌توانند به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

پورحیدری در مورد شرایط اشخاص حقوقی تصریح کرد: البته اشخاص حقوقی به شرط دارا بودن دو سال سابقه عضویت و معتبر بودن کارت عضویت در روز رأی‌گیری بدون هیچ‌گونه ثبت‌نامی مجاز به رأی دادن هستند.

وی بر انتخاب افراد اصلح و مدبّر در این دوره انتخابات تاکید کرد و یادآور شد: ورود افراد ذیصلاح و متعهد برای حضور در هیات رئیسه اتاق بازرگانی گیلان، قطعا می‌تواند فضای مطلوبی را در توسعه روابط تجاری ایجاد کرده که منافع فعالان اقتصادی در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی را به نحو شایسته تامین کند.

پرداخت تسهیلات حمایتی به ۳۰۰ تولیدکننده گیلانی

مدیرکل صمت استان گیلان با اشاره به ۱۲۰ مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که در راستای حمایت از تولیدکنندگان بوده، گفت: امسال یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب کارگروه رفع موانع تولید به استان اختصاص یافته بود که تاکنون بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولیدکنندگان استان، پرداخت شد.

وی با بیان اینکه این تسهیلات به حدود ۳۰۰ بنگاه اقتصادی مولد در استان پرداخت شده، اظهار کرد: علاوه بر اعطا تسهیلات؛ بخشودگی جرائم، امهال بدهی‌های معوق، چالش‌های زیرساختی با منابع طبیعی، محیط زیست، بیمه تامین اجتماعی و تامین انشعابات برق و گاز واحد‌ها از دیگر مصوبات این کارگروه بوده است.

به گفته دکتر پورحیدری عمده مشکل واحد‌های صنعتی؛ کمبود نقدینگی، در گیری‌های حقوقی، چک برگشتی و مباحث مربوط به معوقات بدهی، جرائم بانکی و مالیاتی در استان است.

سهم گیلان از صادرات غیرنفتی ۸۰۰ میلیون دلار است

وی، سهم استان از سبد صادرات غیرنفتی کشور را ۸۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: اگرچه سهم صادرات گیلان نسبت به کشور زیاد نیست، اما با اجرای برنامه‌هایی نظیر تجهیز بنادر، رفع مشکلات لجستیکی، توسعه کنسرسیوم صادراتی تخصصی به‌دنبال افزایش این رقم به هزار میلیون دلار هستیم.

مدیرکل صمت استان گیلان میزان برداشت مواد معدنی در سال جاری را هشت میلیون (تن) عنوان کرد و افزود: این برداشت در کنار ۲ کارخانه سیمان، بخشی از نیاز ۲۰ میلیون تنی مصالح استان را تامین می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اقلیم و سرسبزی گیلان تعداد معادن دائمی دارای پروانه ۵۲ واحد است که امسال در راستای کمک به عمران و آبادنی استان تعداد ۱۰۵ فقره مجوز برداشت معدنی برای تامین مصالح پروژه‌های راه آهن و آزاد راه قزوین-رشت، بزرگراه آستارا-آستارا، جاده سنگر-سیاهکل، اقدام مسکن ملی صادر شده است.

پورحیدری با بیان اینکه باید در زمینه وضعیت منابع معدنی باید مطالعات دقیقی انجام شود، ادامه داد: در این راستا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان طی پژوهش‌های متعدد علمی به وجود معادن مس و طلا در غرب گیلان رسیده است.

وی معادن میکای شرق گیلان را نمونه‌ای از ظرفیت‌های نهفته استان برشمرد و اضافه کرد: گیلان ۵۰ درصد نیاز مفتول‌های مسی کشور را در شهرک صنعتی سفیدرود تامین می‌کند. در حوزه تولیدات دارویی نیز با وجود فعالیت پنج شرکت بزرگ داروسازی برند و صاحب نام بیش از ۱۷ درصد نیاز کشور در گیلان تامین و تولید می‌شود.

مدیرکل صمت استان گیلان در ادامه یادآور شد: در صنعت سلولزی و تولید انواع اوراق فشرده چوبی هم امسال ۱۴۴ واحد صنعتی جدید پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند که با سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار میلیارد تومان، زمینه اشتغال ۵۴۳۹ نفر را به‌طور مستقیم فراهم شده و پیش بینی می‌شود این تعداد با اتمام طرح‌های نیمه تمام صنعتی تا پایان سال به بیش از ۱۹۰ واحد صنعتی برسد.

وی در ادامه از افتتاح ۱۷ واحد صنعتی با هزار و ۳۷۰ میلیون تومان اعتبار در دهه فجر خبر داد و افزود: با افتتاح و بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال ۳۴۰ نفر فراهم می‌شود.

ایجاد اشتغال هزارنفری در طرح توسعه سردخانه ۲۰هزار تنی گیلان

پورحیدری از راه‌اندازی طرح توسعه سردخانه ۲۰ هزار تنی زیر صفر و بالای صفر سرما پنگوئن تا چند ماه آینده خبر داد و تاکید کرد: این واحد خدمات صنعتی با اشتغال‌زایی ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در زمینه بسته‌بندی و قطعه‌بندی که از نیاز‌های اصلی گیلان در بخش تولید است، فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به برنامه راه‌اندازی طرح توسعه این شرکت در سه ماهه اول سال آتی خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومانی که در طرح جدید توسعه این مجموعه در حال انجام است با استفاده از دانش و تکنولوژی روز دنیا در صنایع بسته‌بندی انواع آبزیان؛ انتظار می‌رود زمینه اشتغال مستقیم بیش از ۱۰۰۰ نفر را در استان فراهم کند.

مدیرکل صمت استان گیلان به لزوم ایجاد و تکمیل زنجیره تولید و توزیع در مجموعه سرما پنگوئن اشاره و افزود: به‌منظور حفظ و نگهداری مواد غذایی استراتژیک نظیر مرغ، گوشت و ماهی به جهت تامین، کنترل و تنظیم بازار در این سردخانه بزرگ ایجاد شده و مایه دلگرمی برای ذخیره سازی کالا‌های اساسی در گیلان محسوب می‌شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده