به گزارش میمتالز، آبان ماه امسال بود که سرانجام استیضاح وزیر صمت دولت رئیسی رنگ و بوی جدی به خود گرفت و در دهمین روز این ماه پای رضا فاطمیامین برای گرفتن رأی اعتماد دوباره از نمایندگان به مجلس باز شد.
در نهایت دولت با وعده ساماندهی بازار خودرو، تنظیم بازار کالاهای اساسی، بهبود روند تجارت خارجی و رشد صنایع و معادن توانست وزیر محبوب ابراهیم رئیسی را در کابینه حفظ کند.
البته تمام این وعدهها در برنامه ارائهشده فاطمی امین از ابتدای شروع به کار خود وجود داشت، اما هیچگاه جدی نشد. اکنون که نزدیک به چهار ماه از استیضاح او میگذرد، نهتنها این بازارها ساماندهی نشدهاند، بلکه هر روز شرایط نامساعدتری را تجربه میکنند.
ادامه این روند باعث شده تا قبل از پایان سال نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت بار دیگر به اجماع برسند و طرح مذکور را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کنند.
آنطور که لطفالله سیاهکلی، نماینده مجلس، میگوید: طرح استیضاح فاطمی امین اکنون در دست اعضای هیات رئیسه قرار دارد، اما آنها این طرح را تا این لحظه اعلام وصول نکردهاند.
حال اینکه چرا اعضای این هیات برای اعلام وصول تعلل میکنند، مشخص نیست. بهویژه آنکه وضعیت بازار خودرو و کالاهای اساسی روز به روز بر نارضایتیهای اجتماعی میافزاید و وزارت صمت هم اراده جدی خود را برای ساماندهی این بازارها نشان نمیدهد.
خودرو مثال بارزی از نابهسامانی بازارهاست. در حالی که قرار بود ۱۴۰۱ سال ارزانشدن خودرو باشد، اما حالا صحبت از پراید نیم میلیاردی هم میشود. گذشته از این شایعات که هر روز تب آن در بازار داغتر میشود، روند فزاینده قیمت خودرو از روزی که فاطمی امین چراغ سبز دوم را از بهارستاننشینان گرفت، قابل توجه است.
پراید ۱۱۱ که در روز ۱۰ آبان ۲۰۵ میلیون تومان قیمت داشت، در کمتر از چهار ماه به به ۳۲۵ میلیون تومان رسید. یعنی بهطور میانگین بهازای هر روز این خودرو بیش از یک میلیون تومان گران شده است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ نیز در این مدت از ۳۶۶ میلیون به ۵۷۱ میلیون تومان رسید تا رشد ۲۰۵ میلیون تومان را تجربه کند. این بدان معناست که هر روز مدیریت فاطمیامین و یارانش در بازار خودرو شوکی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی به بازار این خودرو وارد کرده است.
تیبا هاچبک مدل ۱۴۰۰، دیگر خودروی پرطرفدار بازار نیز با رشد ۱۲۷ میلیون تومانی در ۱۱۷ روز به ۳۴۱ میلیون تومان رسیده است.
سایر خودروها نیز وضعیت مشابهی داشتند و با انتشار خبر توقف تولید پژو ۲۰۶، دیگر خودرو مونتاژی از این شرکت یعنی ۲۰۷ اتومات به مرز یک میلیارد تومان هم رسید.
وزارت صمت حتی در بحث واردات خودرو نتوانست به وعده خود عمل کند و تنها به صورت محدود چند محصول خارجی رسیده است. از روز گذشته نیز وزارت صمت طرح پیشفروش خودروهای وارداتی به اجرا گذاشت که با توجه به شرایط طرح به نظر میرسد باید پرونده واردات را بسته بدانیم.
اما بازار خودرو تنها ضعف این وزارتخانه در چهار ماه اخیر نبود. صنایع بهعنوان رکن اصلی تولید نیز طی این مدت با بحران گاز مواجه شدند و بیش از هر بخش دیگری زمستان سخت را لمس کردند. فولاد تنها نمونهای از صنایع پرظرفیت ایران است که به دلیل بدسالاری و سوءمدیریت هر روز با تنگنای جدیدی مواجه میشود. از قطعی مداوم برق و گاز گرفته تا بخشنامههای گاه و بیگاه صادراتی در راستای افزایش عوارض.
معادن نیز وضعیت چندان مساعدی ندارند و همچنان مسوولان و نمایندگان مجلس از تعطیلی معادن و شرکتهای معدنی در شهرهای مختلف خبر میدهند. این مشکلات باعث شده تا کارکنان و بازنشستگان صنایع و معادن گهگاه اقدام به اعتصاب کنند.
در بازار کالاهای اساسی هم که تنظیم آن بر عهده وزارت صمت است هر روز اتفاقات جدیدی رخ میدهد. یک روز برنج و روغن از سفره مردم حذف میشود، روز دیگر گوشت قرمز و سفید. حالا قیمت گوشت قرمز در سطح خردهفروشیها از ۳۵۰ هزار تومان هم عبور کرده و برخی گوشت نیم میلیون تومانی را برای بازار عید و رمضان دور از ذهن نمیدانند.
حوزههایی مانند صادرات، واردات، صنعت لوازم خانگی و دیگر صنایع هم در یک سال اخیر وضعیت چندان مساعدی نداشتهاند که بررسی هر کدام بارها به صورت مجزا صورت گرفته است.
منبع: تجارت نیوز