تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۹۴۰۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رضایت عشقی از صعود شاخص و P/E سهام / اثر راه اندازی مرکز مبادله ارز

‌می‌متالز - رییس سازمان بورس با رضایت و دلیل رشد منطقی شاخص در روز‌های اخیر و متعادل بودن P/E سهام، اثر راه اندازی مرکز مبادله ارز را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی با اشاره به تجربه واکنش با فاصله بازار سرمایه به برخی متغیر‌های بنیادی اعلام کرد: افزایش نرخ ارز که باعث افزایش فروش صادراتی شرکت‌ها شده با فاصله‌ای بر شاخص بورس اثر گذاشته و صعود این روز‌ها است. سال‌های گذشته ارزش سهام شرکت‌ها به دلایل مختلف و به رغم درآمد‌های مطلوب و طرح‌های توسعه شرکت‌ها رشد چندانی نداشت.

بخشی از دلایل عدم رشد سهام شرکت‌ها به وضعیت اقتصاد جهانی برمی‌گردد که تلاطم‌های بسیاری داشت. مخصوصا در یک سال گذشته که حمله روسیه به اوکراین بازار مواد خام و کالا‌های اساسی را به شدت دچار نوسان کرد. رشد‌ها و کاهش‌های عجیب و غریب به انواع مختلف روی بازار سرمایه اثرگذار بود.

راه اندازی مرکز مبادله باعث شد شرکت‌ها ارز را در این سامانه عرضه کنند و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود. این موضوع اثر بسیاری بر درآمد شرکت‌ها خواهد داشت. P/E بازار تقریبا عدد متعادلی است، اما سال ۹۹ حدود ۴۰ شده بود که عدد قابل اتکایی نبود. باید سود‌ها طوری افزایش پیدا می‌کرد که به عدد تاریخی نزدیک می‌شد، اما در کوتاه مدت این اتفاق رخ نداد و ریزش قیمت سهام رخ داد. با افزایشی که در نرخ فروش ارز شرکت‌های صادراتی رخ داده صعود بازار منطقی است.

سازمان بورس تمهیداتی برای جلوگیری از تکرار اتفاقی که سال ۹۹ رخ داد بکار گرفته تا سهامداران با آگاهی نسبت به خرید سهام اقدام کنند. همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع در اختیار قرار می‌گیرد تا بتوانند صندوق‌ها را هماهنگ با ذائقه سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. باید فرهنگ سهامداری غیرمستقیم را ترویج داد.

عمده افرادی که برای نخستین مرتبه وارد بازار می‌شوند، سراغ سهم‌هایی می‌روند که شرایط بنیادی درستی ندارند یا تک سهم معامله می‌کنند که ریسک بالایی دارد. سال گذشته پنج صندوق جدید به سهامداران معرفی شد. از طرف دیگر بازارگردان‌ها از دو سال قبل سهم‌هایی خریداری کردند که اگر تقاضا باشد می‌توانند عرضه کنند. از سمت عرضه بازار نگرانی وجود ندارد. هرچند زمانی که سهم‌ها ارزنده می‌شود بازارگردان‌ها هم تمایلی به فروش ندارند.

در زمان صعود بازار بعضا مردم بصورت هیجانی اقدام به خرید سهام می‌کنند. اتفاقی که سال ۹۹ رخ داد در ۲۰ سال گذشته چهار مرتبه رخ داده بود که قیمت‌ها رشد عجیبی داشتند و سه سال بعد رکود در بازار ادامه داشت. یکی از مشکلات نیز بازار پایه است که شرکت‌های حاضر اخراجی هستند، اما چون سهامی عام هستند باید بازاری داشته باشند که در آن معامله شوند. سهامدار بیانیه‌های ریسک را امضا می‌کند، اما باز هم دقت نمی‌کند این بازار ریسک دارد. باید توجه کرد که عوامل بنیادی موثر در شرکت‌ها درحال تغییر هستند.

طی سال گذشته حدود ۱۰۰ مجوز صندوق جدید داده و ۱۰۲ صندوق جدید هم راه‌اندازی شد. مجوز پنج نوع صندوق جدید شامل اهرمی، تضمین اصل سرمایه، مختص اوراق دولتی، املاک و مستغلات و صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صادر شد. در بازار طیف گسترده‌ای از صندوق‌ها وجود دارد که نیاز سرمایه گذاری افراد با ذائقه‌های ریسک متفاوت را کاملا پوشش می‌دهد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده