تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۳
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۴۱۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در نشست هیات تجاری سنگال مطرح شد

محدودیت‌های بانکی و حمل‌ونقل مانع توسعه روابط تجاری با سنگال است

‌می‌متالز - در نشست هیات تجاری سنگال در اتاق ایران، اعلام شد: توسعه روابط تجاری ایران و سنگال و کشور‌های آفریقایی مستلزم رفع موانع بانکی و حمل‌ونقل مانعی است.

به گزارش می‌متالز، اتاق ایران با همکاری اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا میزبان هیات سنگالی به ریاست شیخ سیسه رئیس اتحادیه تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال بود. نیلوفر اسدی سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های آفریقایی جزء اولویت‌های راهبردی اتاق ایران است بیان کرد: موقعیت ممتاز، استراتژیک و راهبردی ایران در منطقه غرب آسیا و دسترسی به بازار ۴۰۰ میلیونی کشور‌های منطقه با توجه به موافقت‌نامه تعرفه‌های ترجیحی ایران و اوراسیا و همچنین عضویت سنگال در بلوک‌های اقتصادی مهمی همچون اتحادیه پولی و اقتصادی غرب آفریقا (UEMOA) و جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (ECOWAS) اکوواس و اتحادیه آفریقا فرصت بسیار مناسبی برای همکاری‌های دو و چندجانبه تجاری میان ایران و سنگال ایجاد کرده است.

او در عین حال گفت: با وجود ظرفیت‌های بالقوه برای توسعه روابط تجاری، متأسفانه مشکلات مربوط به حمل‌ونقل و عدم وجود روابط پولی و بانکی مانع رسیدن به سطح مطلوب مبادلات دو کشور شده است.

به گفته او هیات سنگال تیرماه سال جاری به ایران آمده بودند و حضور هیات سنگالی در فاصله کمتر از شش ماه در اتاق ایران نشان دهنده اشتیاق دو طرف برای گسترش روابط و برطرف کردن موانع و دستیابی به همکاری‌های عملی میان بخش‌های خصوصی دو کشور است.

برهمن رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و شرق آفریقا نیز با بیان اینکه در تلاشیم تا موانع موجود در مسیر توسعه روابط با کشور‌های آفریقایی برطرف شود ادامه داد: نگاه ما برد- برد است. دنبال این هستیم هم از پتانسیل‌های موجود در آفریقا در زمینه مواد اولیه و معدن بعضاً کالا‌های ساخته شده استفاده کنیم و هم بالعکس در زمینه‌های ارسال کالا، سرمایه‌گذاری و خصوصاً در زمینه پروژه‌هایی که دران کشور‌ها وجود دارد فعالیت کنیم.

او گفت: توریست درمانی، خودرو، گردشگری مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این هیات تجاری است که با توجه مزیت‌های ایران در این بخش‌ها می‌توان از این فرصت استفاده کرد.

شیخ سیسه مشاور عالی اقتصادی رئیس‌جمهور سنگال و رئیس اتحادیه تجار و کارفرمایان سنگال هم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور مجدد هیات سنگالی در ایران با ابراز امیدواری درباره گسترش روابط بین دو کشور گفت: نسبت به وجود مشکلات حمل‌ونقل و مشکلات بانکی آگاه هستیم. اگر بتوانیم به این مشکلات غلبه کنیم، ایران می‌تواند یک مقصد ترجیحی برای کالا‌های سنگال تبدیل شود. کیفیت محصولاتی که از ایران وارد سنگال می‌شود بسیار قابل تحسین است و ایران پتانسیل بسیار بالایی برای همکاری دو طرفه دارد. وی از همکاری اتاق ایران در زمینه پذیرش هیات‌های تجاری از سنگال قدردانی نمود.

شهرام خاصی پور مدیر اداره عربی – آفریقایی معاونت بین‌الملل اتاق ایران نیز با اشاره به عضویت سنگال در بلوک‌های اقتصادی مهمی از جمله «اتحادیه پولی و اقتصادی غرب آفریقا UEMOA))»، «جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (ECOWAS)» و اتحادیه آفریقا گفت: سنگال از اعضای فعال و تاثیرگذار بازار غرب آفریقا است و وجود ثبات سیاسی و اقتصاد رو به رشد، این کشور را به یکی از دروازه‌های ورود کالا و خدمات ایران به بازار ۵۰۰ میلیونی منطقه غرب آفریقا (Eco was) تبدیل کرده است. همچنین امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از طریق سنگال به کشور‌های عضو با تعرفه بسیار کم فراهم است.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده