تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۴
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۹۴۵۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

واردات محصولات تخت فولادی آمریکا نصف شد

‌می‌متالز - تازه‌ترین گزارش از بازار جهانی فولاد از نصف شدن واردات محصولات تخت فولادی آمریکا حکایت دارد.

به گزارش می‌متالز، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، واردات محصولات تخت فولادی آمریکا، سال میلادی جدید را با آمار ناامیدکننده آغاز کرد به طوری که این آمار‌ها از کاهش ۵۰ درصدی واردات نسبت به ماه ژانویه گذشته حکایت دارد.

براساس داده‌های منتشر شده توسط اداره سرشماری ایالات متحده آمریکا، حجم واردات ورق سرد و گرم و ورق گرم گالوانیزه نسبت به ماه ژانویه گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

در این راستا، آمریکا در ماه ژانویه ۴۲۸ هزار و ۶۲۴ تن محصول تخث فولادی وارد کرد که این میزان حاکی از کاهش ۴۲٫۳۴ درصدی نسبت به واردات ژانویه سال گذشته است. این کشور در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، ۷۴۳ هزار و ۴۲۳ تن محصول وارد کرد.

در همین حال، حجم واردات محصولات تخت فولادی در ماه دسامبر ۲۰۲۲ به دلیل قیمت‌های واردات نامطلوب سقوط کرد. البته سقوط میزان واردات محصولات تخت در ماه ژانویه نشان از ادامه عدم رقابت بازار دارد که این وضعیت به عوامل مختلف از جمله قیمت‌های قابل مقایسه محصولات تخت در بازار داخلی و دریایی و تعرفه‌ها برمی‌گردد.

همچنین به دلیل کاهش تقاضای محصولات دریایی، قیمت ورق گرم نسبت به ماه ژانویه گذشته افت کرد. براساس ارزیابی فست‌مارکتز، میانگین قیمت کویل ورق گرم، واردات، ddp هاستون در ماه ژانویه ۲۰۲۳، ۷۳۰ دلار به ازای هر تن (۳۶٫۵۰ دلار به ازای هر هاندردویت) محاسبه شد که این رقم نسبت به سال قبل کاهش نشان می‌دهد. میانگین قیمت این محصول در ژانویه گذشته، یک هزار و ۲۲۰ دلار به ازای هر تن بود.

همچنین در بازار داخلی، ارزیابی قیمت کویل ورق گرم، فول کارخانه غرب میانه آمریکا در ماه ژانویه، میانگین ۳۷٫۵ دلار به ازای هر هاندردویت (۷۴۹ دلار به ازای هر تن) را به ثبت رساند درحالی که میانگین قیمت این محصول در سال ۲۰۲۲، ۷۲٫۰۲ دلار به ازای هر هاندردویت بود.

در همین راستا، تعرفه‌های بخش ۲۳۲ نیز دلیل دیگری بودند تا خریداران داخلی به واردات تمایل نداشته باشند. یک تاجر در ماه ژانویه در این باره بیان کرد: واردات نقش مهمی در بازار ایفا نمی‌کنند. اگر تعرفه ۲۳۲ برای محصولات محاسبه شود، قیمت بسیار بالا خواهد رفت. قیمت‌های مکزیک و کانادا در راستای قیمت‌های پیشنهادی بازار داخلی هستند.

همچنین تاجر ثانویه‌ای در ماه ژانویه اشاره کرد: واردات تنها از کشور‌های مذکور در بخش‌نامه ۲۳۲ صورت نمی‌گیرد. قیمت‌ها در سراسر جهان درحال افزایش هستند.

علاوه بر این، برخی فعالان بازار اظهار داشتند: تولید متوقف شده شرکت فولادی بزرگ «آلتوس هورنوس دی مکزیکو» بر واردات فولاد آمریکا از مسیر شرکت «ترنیوم» تاثیر گذاشته است.

یک توزیع‌کننده در ابازر گفت: شرکت «ترنیوم» عامل مهمی بر آمار واردات آمریکا نیست و تنها منبع تقاضای شرکت «آلتوس هورنوس» است.

در همین حال، آمار کلی واردات فولاد آلیاژی و کربنی آمریکا با کاهش ۳۳٫۳۸ درصدی در مقایسه با سال گذشته میلادی به ۷۹۰ هزار و ۶۱ تن رسید. آمار واردات این محصولات در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲، یک میلیون و ۱۸۵ هزار و ۹۷۹ تن گزارش شده بود.

البته دو صادرکننده اصلی ورق گرم به آمریکا، کانادا و آمریکا، به ترتیب نسبت به سال گذشته، ۱۲٫۴۶ و ۱۱٫۵۸ درصد حجم کمتری محصول صادر کردند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده