تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۳
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۲۹۴۹۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قنادزاده در اجلاس ایران و کشور‌های غرب آفریقا؛

چشم‌انداز همکاری بلندمدت با کشور‌های غرب آفریقا را تدوین می‌کنیم/ مراودات تجاری‌مان را باید افزایش دهیم

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران از ریل‌گذاری نظام روابط و تدوین چشم‌انداز‌ها برای همکاری بلندمدت با کشور‌های غرب آسیا خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «سیدمحمدصادق قنادزاده» مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در حاشیه برگزاری همایش بین‌المللی همکاری‌های علمی-تجاری ایران و کشور‌های غرب آفریقا که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین کشور‌های اقتصادی آفریقا و یک‌سوم جی‌تی‌پی کل این قاره، در غرب قاره آفریقا حضور دارند.

وی اضافه کرد: کشور‌های بزرگ نفتی مانند نیجریه و غنا و کشور‌های فعال در حوزه کشاورزی و بخش‌های صنعتی و در مجموع ترکیب کاملی از ظرفیت‌های اقتصادی، از کشور‌های غرب این قاره هستند.

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: مناسبت‌های خوبی با کشور‌های غرب آفریقا داشته و تقریبا با اکثر این کشور‌ها مراودات تجاری داریم، اما سطح آن مناسب و در شان ظرفیت‌های ایران و کشور‌های غرب آفریقا نیست و می‌بایست آن‌ها را افزایش داد.

وی همچنین تاکید کرد: بیشترین ذخایر معدنی بوکسیت، بعضی از معادن بزرگ سنگ‌آهن، الماس و طلا در غرب آفریقا موجود بوده و به آن‌ها دسترسی داریم، اما تاکنون برنامه مدون و راهبرد مشخصی برای اینکه از این ظرفیت‌ها، به نفع تولید کشور استفاده کنیم، وجود نداشته است.

قنادزاده در ادامه خاطرنشان کرد: در این اجلاس سعی کردیم نظام روابط‌مان با کشور‌های غرب آفریقا را ریل‌گذاری کرده و راهبرد‌های خود را برای چشم‌انداز‌های ۵ تا ۱۰ ساله همکاری با این کشور‌ها تدوین کنیم، به‌همین دلیل از کشور‌های اصلی این حوزه برای حضور در اجلاس دعوت کردیم.

وی در این خصوص یادآور شد: در این اجلاس از وزرا، معاون وزیر و مدیرکل‌های تخصصی از ۱۰ کشور غرب آفریقا به همراه یک هیات بیش از ۲۰ نفره از فعالان بخش خصوصی که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های تخصصی مرتبط هستند، میزبانی می‌کنیم تا ظرف این ۳ روز، هم روی موضوعات مشترک مذاکره انجام داده و هم در پنل‌های تخصصی به‌شکل کامل در مورد ظرفیت‌های مشترک صحبت کنیم.

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: طبق صحبت‌های وزیر صمت در این اجلاس در خصوص صنعتی شدن قاره آفریقا و کمک‌هایی که ایران می‌تواند در این راستا انجام دهد و همچنین در مورد انتقال تکنولوژی و صنعت باهمدیگر مذاکره انجام دهیم.

وی با بیان اینکه برنامه کاملی برای هیات آفریقایی اعزامی به ایران در نظر گرفته شده، اضافه کرد: در روز‌های آینده، این چهره‌های تاثیرگذار در حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری از کشور‌های غرب آفریقا، از توانمندی‌های و دستاورد‌های ایران در موضوعات مختلف صنعتی، معدنی، نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی و حوزه صنعت و ساختمان بازدید خواهند کرد.

قنادزاده همچنین گفت: بسیار خوشبین هستیم تا پس از بررسی از ظرفیت‌های ایران و نشست‌های مشترکی که میان مقامات، مسئولان و شرکت‌های طرفین برگزار می‌شود، زمینه‌های لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشور‌های غرب آفریقا فراهم شود.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده