به گزارش میمتالز، فولاد هرمزگان شاید یکی از بهترین سالهای خود را امسال شاهد بود. شاید اصلیترین دلیل برای بیان این حرف رکورد زنیهای پی در پی آن هم در شرایط بحرانی در بحث تامین انرژی بود.
در واقع فولاد هرمزگان با برنامه ریزی و مدیریت بحران توانست در شرایطی که ممکن بود تولید تحت تاثیر مشکلات قرار بگیرد، رکورد زنیهای خود را ادامه دار کند.
این نگاه کارشناسی و تخصصی زمینه ساز تدوین استراتژی ۳ ساله برای فولاد هرمزگان شد. فولاد هرمزگان طبق برنامه هرساله در روزهای پایانی سال بازنگری در استراتژیهای خود را در دستور کار قرار میدهد.
نکته مهم آن است که این برنامه ریزی با حضور نماینده فولاد مبارکه به عنوان شرکت مادر برگزار میشود، زیرا سیاست اصلی آن است که شرکتهای زیر مجموعه فولاد مبارکه هم راستا با سیاستهای شرکت گام برداشته و توسعه را در دستور کار خود قرار دهند.
اما این موضوع چه اهمیتی برای مجموعهای همچون فولاد هرمزگان دارد؟ در اختیار داشتن نقشه راه میتواند با شناسایی چالشها و گلو گاهها مسیر توسعه را کوتاهتر کرده و یک مجموعه تولیدی همچون فولاد هرمزگان را برای مواجه با بحرانها آماده کند.
از سویی دیگر در این استراتژی ۳ ساله، مشخص میشود فولاد هرمزگان قرار است ۱۴۰۴ در کجای صنعت فولاد کشور قرار بگیرد. نکته مهم آن است که این استراتژی سه ساله هم زمان با چشم انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد و دستیابی به ۵۵ میلیون تن فولاد محقق میشود و میتواند جایگاه فولاد هرمزگان در این چشم انداز را ارتقا دهد. از سویی دیگر این استراتژی میتواند فولاد هرمزگان را برای مواجه با بحران گاز آماده کند.
زیرا وزیر صمت نیز درباره تامین گاز اعلام کرده است سال آینده میتواند شرایط سختتر باشد. به همین دلیل فولاد هرمزگان در این استراتژی باید به سمت افزایش بهره وری، صرفه جویی در انرژی و ارتقای تکنولوژی برود.
البته در همین یک سال اخیر فولاد هرمزگان با سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه و همکاری با شرکتهای دانش بنیان توانست با برنامه ریزی مشخص میزان بهره وری را افزایش دهد.
بدون شک فولاد هرمزگان در این استراتژی به توسعه پایدار دست پیدا خواهد کرد که افزایش تولید، فروش، صرفه جویی در انرژی و حفظ محیط زیست را به همراه خواهد داشت.
با توجه به برنامه سال جاری فولاد هرمزگان و نگاهی به توانمندیهای این مجموعه، این استراتژی میتواند فولاد هرمزگان را در مسیری قرار دهد که جایگاه آن در تولید، فروش و صادرات ارتقا پیدا کند. بی تردید تمرکز بر صادرات با توجه به موقعیت جغرافیایی این شرکت میتواند میزان سوددهی «هرمز» را افزایش دهد.
اما موضوع دیگری که باید در این استراتژی به آن پرداخته شود، بحث افزایش تنوع محصولات است. فولاد هرمزگان برای افزایش قدرت رقابتی خود و همچنین افزایش ارزش افزوده باید به سمت تنوع سبد محصولاتی خود برود که بخشی از آن میتواند تولید فولادهای خاص باشد. این اتفاق میتواند سهم این مجموعه در بازارهای صادراتی را افزایش دهد.
درواقع نکته مهم در تدوین این استراتژی ۳ ساله آن است که در کنار توسعه پایدار، سهامداران به سوددهی بیشتر دست پیدا کرده تا مجموعه فولاد هرمزگان بتواند سهم بیشتری از صنعت فولاد را از آن خود کند.
منبع: تیتر ۲۰