تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۲۹۶۳۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد ۷۵ درصدی ارزش افزوده معادن در حال بهره‌برداری در کشور

‌می‌متالز - مرکز آمار ایران اعلام کرد: معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال گذشته ۲ میلیون میلیارد ریال ارزش افزوده ایجاد کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۷۵.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، نتایج طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور سال ١٤٠١ منتشر شد.

در سال ١٤٠٠ معادن در حال بهره‌برداری کشور ٢ میلیون و ١٩٧ هزار و ٥٤٦ میلیارد ریال ارزش افزوده ایجاد کرده‌اند که نسبت به سال قبل ٧٥,٦درصد افزایش نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران چهلمین طرح آمارگیری از معادن در حال بهره‌برداری کشور را به منظور تهیه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد این بخش و محاسبه سهم آن در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و ارزیابی نتایج برنامه‌ها، اجرا کرده است.

این آمارگیری در سال ١٤٠١ با مراجعه به ٧٢٥٠ معدن برای دستیابی به اطلاعات نهایی شده سال ١٤٠٠ معادن کشور، اجرا شده است (روش جمع‌آوری اطلاعات معادن به صورت سرشماری است).

مروری بر نتایج به دست آمده نشان دهنده موارد زیر است:

در سال ١٤٠٠ تعداد معادن درحال بهره‌برداری کشور ٦٠٢٥ معدن بوده که نسبت به سال قبل ٤,٢ درصد (٢٤٣ معدن) افزایش داشته است.

در سال ١٤٠٠ تعداد شاغلان معادن درحال بهره‌برداری کشور ١٣٠٣٥٨ نفر بوده که نسبت به سال قبل ٨,٣ درصد (١٠٠٣١ نفر) افزایش داشته است.

در سال ١٤٠٠ معادن در حال بهره‌برداری کشور ٢١٩٧٥٤٦ میلیارد ریال ارزش افزوده ایجاد کرده‌اند که نسبت به سال قبل ٧٥,٦درصد افزایش نشان می‌دهد.

استان­ های کرمان، یزد و خراسان رضوی به ترتیب با ١٠٩٦٠٥٢، ٤٠٢٤٩٤ و ١٧٨١٥١ میلیارد ریال بیش‌ترین ارزش افزوده را داشته‌اند.

در سال ١٤٠٠، حدود ٤٨٥٠٥٧ هزار تن مواد معدنی به ارزش ٢٧٥٠٢٤١ میلیارد ریال تولید شده که نسبت به سال قبل از نظر مقدار ٣٨٧٠٥ هزار تن و از نظر ارزش ١٢٥٦٥٤٦ میلیارد ریال، به ترتیب معادل ٨,٧درصد و ٨٤.١درصد افزایش داشته است.

در سال ١٤٠٠، ارزش سرمایه‌گذاری معادن در حال بهره‌برداری کشور معادل ٧٨٧٦٥ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل ٤٣,٦ درصد افزایش داشته است.

برای مشاهده اطلاعات تفصیلی به فایل پیوست معادن مراجعه کنید.

معادن

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده