تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۲۹۶۳۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اجرای طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش صنایع معدنی، افزایش تولید مواد اولیه باید در کنار تولید محصولات شناخته شده معدنی در دستور کار قرار گیرد

صنایع معدنی کشور در ۱۴۰۲ به‌دنبال تنوع، تکمیل زنجیره ارزش و اطمینان در تأمین خوراک و مواد اولیه معدنی

‌می‌متالز - بازار جهانی در آینده به دنبال کالا‌های با ارزش بالاتر است. به عنوان مثال با رشد صنایع صوتی و تصویری و گوشی‌های موبایل و رشد صنایع باطری موبایل و خودرو‌های الکترونیکی، معادن لیتیوم مورد توجه قرار گرفته و جا دارد که معادن لیتیوم ایران نیز به سرعت به بازدهی و بهره برداری برسد و با نفوذ در بازار‌های جهانی مواد اولیه، مواد میانی و کالا‌های نهایی صنایع لیتیوم و باطری‌های موبایل و خودرو‌ها را تامین کند و سهم ایران را در این بازار‌ها رشد دهد

به گزارش می‌متالز، بازار جهانی در آینده به دنبال کالا‌های با ارزش بالاتر است. به عنوان مثال با رشد صنایع صوتی و تصویری و گوشی‌های موبایل و رشد صنایع باطری موبایل و خودرو‌های الکترونیکی، معادن لیتیوم مورد توجه قرار گرفته و جا دارد که معادن لیتیوم ایران نیز به سرعت به بازدهی و بهره برداری برسد و با نفوذ در بازار‌های جهانی مواد اولیه، مواد میانی و کالا‌های نهایی صنایع لیتیوم و باطری‌های موبایل و خودرو‌ها را تامین کند و سهم ایران را در این بازار‌ها رشد دهد

اگرچه صنایع معدنی از مزیت‌های بسیاری برای افزایش قدرت رقابتی تولید، صادرات و حضور در بازار جهانی، برخوردار است. اما متناسب با این مزیت‌ها از جمله ذخایر عظیم معدنی، نفت وگاز و بازار‌های مختلف، باید تحولات بازار جهانی نیز پیگیری شود و ضمن ایجاد اطمینان در تهیه مواد اولیه، افزایش تولید مواد معدنی، آزادسازی پهنه‌های معدنی کشور، برای تکمیل زنجیره ارزش و تولید کالا‌هایی با ارزش افزوده بالاتر و محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر و مورد استقبال بازار جهانی نیز برنامه ریزی شود.

در سال‌های آِینده که تولید جهانی افزایش خواهد یافت. مجتمع‌های معدنی در سراسر جهان انواع محصولات با فناوری‌های جدید و ارزش افزوده بالا را عرضه می‌کنند، ایران نیز باید متناسب با این تحولات، برای تولید رقابتی، سرمایه گذاری کند و از حالا باید با تامین مالی مورد نیاز، زنجیره‌های ارزش را تکمیل نماید و نباید تنها به دنبال تولید مواد اولیه و خام فروشی محصولات سنتی و قدیمی بازارمعدن باشیم.

اگرچه برخورداری از ذخایر عظیم معدن و گاز و نفت در کشور، موقعیت ویژه بین المللی در خلیج فارس و دریای عمان، به ما کمک خواهد کرد که مشکلات کمتری در صادرات معدنی‌ها شاهد باشیم. اما احتمالایجاد مشکل در برخی شرکت‌ها که ارزش افزوده و ظرفیت پایین و فناوری قدیمی دارند، وجود دارد، و از حالا باید آماده مواجه شدن با بحران تقاضای برخی محصولات باشیم.

همچنین رشد هزینه تمام شده تولید، نبود بهره وری و کارایی و ضعف مدیریت در برخی شرکت ها، می‌تواند برخی شرکت‌ها را در بازار رقابتی و قیمت‌های جهانی با مشکل مواجه کند. برخی شرکت‌ها به دلیل قیمت‌های پایین‌تر خوراک در گذشته، نسبت سود و عملکرد مدیریتی و بهره وری بهتری داشته اند. اما اکنون و احتمالا در سال‌های آینده با رشد هزینه‌های مالی، تولید، خوراک و یوتیلیتی و... ممکن است که دیگر کارایی گذشته را نشان ندهند.

براین اساس، اولا دولت باید نسبت به اصلاح قیمت سوخت، گاز، مواد اولیه و خوراک اقدام نماید و برای افزایش تولید مواد معدنی و محصولات نهایی برنامه ریزی کند تا هم شرکت‌های معدنی و هم بورس و بازار سرمایه و سهام وضعیت بهتری پیدا کنند و دوم این که شرکت‌های معدنی، فرصت کافی و درآمد بهتری برای تکمیل زنجیره‌های ارزش و طرح‌های خود، توسعه فازها، و رقابتی کردن تولید داشته باشند تا در سال‌های آینده به جای خام فروشی و مواد اولیه، محصولات با ارزش افزوده بالاتر را در بازار عرضه نمایند؛ لذا شرکت‌های بزرگ و پر بازده باید شرکت‌های کوچک را حمایت کنند.

گفته می‌شود که دولت سیزدهم، برای حمایت از صنایع معدنی برنامه دارد و به دلیل حمایت معدنی‌ها از بازار ارز و کنترل بازار و قیمت دلار از طریق پذیرش فروش ارز توافقی، نوعی همکاری مطلوب بین دولت و معدنی‌ها ایجاد شده است. از این رو، لازم است که دولت برای حمایت از نگین صنایع و اقتصاد کشور که اکنون بار اصلی صادرات، درآمد ارزی و تامین نیاز‌های ارزی کشور و صنایع پایین دستی را به دوش می‌کشد، اقدامی اساسی انجام دهد و نسبت به اصلاح فرمول تعیین قیمت سوخت و خوراک معدنی‌ها اقدام مناسب را انجام دهد تا چند تیر را همزمان به هدف بزند. مهمترین هدف این طرح، می‌تواند حمایت از صنایع معدنی در آینده بازارجهانی باشد و در شرایطی که تولید محصولات معدنی تا ۲۰۳۰ افزایش می‌یابد، محصولات و قیمت‌های محصولات معدنی ایران، با ارزش افزوده بالاتر و قابل رقابت با بازار جهانی باشد.

سهم معدنی‌ها از گاز طبیعی، مواد اولیه، سنگ آهن و مواد معدنی قابل توجه است و هرسال به مقدار آن افزوده می‌شود. اما لازم است که مصرف داخلی خانه‌ها و بخش تجاری کاهش یابد تا سهم بیشتری برای معدنی‌ها باقی بماند و به ارزش افزوده بیشتری تبدیل شود و به درآمد و صادرات ایران کمک کند. در نتیجه قیمت گاز و سوخت و مواد اولیه مصرفی باید به صورت پلکانی رشد کند تا بتواند از این برنامه توسعه‌ای حمایت کند.

صنایع معدنی کشور در ۱۴۰۲ به‌دنبال تنوع، تکمیل زنجیره ارزش و اطمینان در تأمین خوراک و مواد اولیه معدنی

تنوع در سبد خوراک معدنی‌ها

با این روند توسعه مجتمع ها، گاز و مواد اولیه و سوخت مورد نیاز معدنی‌ها در سال ۱۴۰۴ افزایش زیادی خواهد داشت و لازم است که دولت در جهت آزادسازی پهنه‌های معدنی، رشد تولید معادن و افزایش تولید مواد اولیه برنامه ریزی کند.

صنایع معدنی کشور در ۱۴۰۲ به‌دنبال تنوع، تکمیل زنجیره ارزش و اطمینان در تأمین خوراک و مواد اولیه معدنی

اجرای طرح‌های خوراک ترکیبی

کارشناسان معدنی می‌گویند که اجرای طرح‌های خوراک ترکیبی، سودآوری طرح‌های خوراک را به مقدار خیره‌کننده‌ای افزایش می‌دهد، همچنین مهم‌ترین مزیت استفاده از این خوراک‌ها در طرح‌های جدید، ایجاد تنوع در سبد تولید محصولات، افزایش تاب‌آوری، تکمیل زنجیره‌های ارزش و جلوگیری از توسعه نامتوازن صنایع معدنی است. حالا دیگر سال‌هاست مهم‌ترین مؤلفه توسعه صنایع معدنی، در اختیار داشتن سبد متنوع و مطمئنی از انواع خوراک‌های مایع و گاز و مواد اولیه است.

اگرچه با توسعه پارس جنوبی افزون بر افزایش تولید و عرضه سوخت و خوراک متان، دوره کمبود شدید خوراک اتان و میعانات گازی صنایع معدنی هم به پایان رسیده است، اما نگاهی به وضع تولید مجتمع‌های زنجیره صنایع معدنی نشان می‌دهد این واحد‌ها در سخت‌ترین شرایط تحریم بدون کسری و کمبود خوراک میعانات گازی در حال تولید، تأمین نیاز داخلی و صادرات محصولات هستند.

موضوع تنوع خوراک معدنی‌ها و تکمیل زنجیره ارزش و به‌تبع آن جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی در دوره اخیر به‌شدت مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته و مدیران به دنبال راهکار‌هایی در جهت منفعت بیشتر در این مسیر هستند.

مسوولان وزارت صمت و نهاد‌های نظارتی و برنامه ریز بخش معدن معتقدند که نباید اجازه صادرات خوراک مورد نیاز زنجیره ارزش معدنی صادر شود، موضوع کمبود خوراک تنها به کمبود تولید مربوط نمی‌شود. گاهی خوراک با حداقل ارزش صادر می‌شود، گاهی طرحی آماده نیست و خوراک تخصیص داده‌شده برای آن صادر می‌شود و گاهی ظرفیت خالی وجود دارد، اما باز صادر می‌شود که موضوع دوم مورد اشکال است.

باید سیاست‌هایی اتخاذ کنیم که اجازه صادرات به این خوراک داده نشود، البته خود معدنی‌ها نیز باید در این زمینه همت کنند. گاهی خوراک بین‌مجتمعی از سوی یک معدن صادر می‌شود که این موضوع برای دیگری دردسرساز است.

همه صنایع آمادگی همکاری برای ایجاد صنایع پایین‌دست را دارند، اما نخست باید ببینیم چه خوراکی در بازه ۱۰، ۲۰ ساله در دسترس است و بعد مجوز سرمایه‌گذاری صادر کنیم. نباید مجوزی صادر شود که بعد‌ها سرمایه‌گذار را دچار چالش کند، اگر مجتمعی ایجاد شود که خوراکش فقط پنج سال در دسترس است، ایجاد آن مجتمع معنایی ندارد و معاونت‌های برنامه‌ریزی شرکت‌ها نباید برای طرح‌هایی که خوراکش خیالی است، مجوز صادر کند.

صنایع معدنی کشور در ۱۴۰۲ به‌دنبال تنوع، تکمیل زنجیره ارزش و اطمینان در تأمین خوراک و مواد اولیه معدنی

وابستگی مجتمع‌های معدنی به خوراک و محصول یکدیگر

صنایع معدنی کشور در ۱۴۰۲ به‌دنبال تنوع، تکمیل زنجیره ارزش و اطمینان در تأمین خوراک و مواد اولیه معدنیرویکرد آینده‌نگر توسعه صنایع معدنی، بازنگری در طرح‌های توسعه‌ای با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش مبتنی بر منطق بهره‌گیری حداکثری از خوراک‌های اولیه و کشش بازار‌ها است، در سنوات قبل با استفاده از منابع طبیعی و خام توسعه مناسبی در بالادست زنجیره ارزش معدنی صورت گرفته و سهم بالای تولید محصولات پایه صنایع معدنی نشان‌دهنده این موضوع است که در تولید محصولات پایه معدنی توسعه کافی انجام شده است.

صنایع معدنی کشور در ۱۴۰۲ به‌دنبال تنوع، تکمیل زنجیره ارزش و اطمینان در تأمین خوراک و مواد اولیه معدنی

کمبود محصولات میانی و نهایی

پس از بررسی‌های کارشناسی، مشخص شد صنایع معدنی اکنون با چالش‌هایی از جمله نبود توسعه کافی در بخش میانی و انتهایی زنجیره‌های تولید نظیر زنجیره محصولات خاص و ویژه فولادی (به‌دلیل دسترسی نداشتن به فناوری و نبود جذابیت برای سرمایه‌گذاران)، همچنین نبود کفایت تولید محصولات میانی و نهایی مورد نیاز کشور مواجه است که در اثر عدم توسعه متوازن زنجیره ارزش، برخی محصولات مورد نیاز صنایع پایین‌دستی معدنی به اندازه کافی در کشور تولید نمی‌شود و سبب شده این صنایع مجبور به واردات این محصولات باشند.

عوامل متعددی سبب عدم توازن و توسعه نامتناسب در محصولات میانی و نهایی شده است. از جمله این چالش‌ها می‌توان به مواردی از قبیل دسترسی به خوراک و مواد اولیه، طرح‌های کوچک پر هزینه و کم بازده و ابتدایی، دسترسی نداشتن به فناوری برخی محصولات پایین‌دستی و میانی و نهایی زنجیره ارزش و تولید کالا‌های با ارزش افزوده اندک، نبود جذابیت اقتصادی در بازار‌های کوچک محصولات میانی در مقابل بازار وسیع محصولات پایه، تحریم‌ها و همکاری نکردن شرکت‌های خارجی در تأمین فناوری و تجهیزات ویژه و در نهایت ضعف در قوانین موجود و لزوم اصلاح آن‌ها اشاره کرد.

بی توجهی به توان ساخت داخل

بی توجهی مدیران و شرکت‌ها به توان ساخت داخل نیز موجب شده که هزینه فرصت طرح‌های صنعتی و معدنی افزایش یابد و سال‌ها برای تعمیرات یا تهیه ماشین آلات یا حمل و نقل ماشین آلات منتظر بمانند و به تولید و ساخت داخل با هزینه کمتر بی اعتماد باشند.

واگذاری و تعارض منافع

بعضی از مجتمع‌های معدنی که وابستگی زیادی از حیث خوراک و محصول به یکدیگر دارند، به‌صورت مجزا واگذار شده‌اند که منجر به تعارض منافع در برهه‌هایی از زمان می‌شود، از طرفی واگذاری صنایع معدنی‌ها به‌صورت منفک از یکدیگر سبب شده تبادل خوراک و محصول میان صنایع معدنی به‌صورت حداقلی صورت گیرد.

تکمیل زنجیره ارزش صنایع معدنی

همچنین «بازنگری در طرح‌های توسعه‌ای با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش» یکی دیگر از اولویت‌های صنایع معدنی است. توسعه طرح‌های صنایع معدنی در سال‌های آتی مبتنی بر منطق بهره‌گیری حداکثری از خوراک‌های اولیه موجود در صنایع و کشش بازار داخلی و خارجی برنامه‌ریزی شده است.

اکنون در صنایع معدنی طرح‌های بسیاری در حال اجراست که در طول پنج سال آینده وارد مدار تولید خواهند شد و از ابتدای دولت سیزدهم تعدادی از طرح معدنی به بهره‌برداری رسیده است

تحولاتی که در صنایع معدنی کشور در حال رخ دادن است، نویدبخش شکوفایی بیش از پیشی است که هم صنایع داخلی از آن منتفع خواهند شد و هم بازار صادرات محصولات آن گسترده‌تر و متنوع‌تر می‌شود.

براین اساس دولت باید به زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر توجه کند و از نقطه شروع یعنی معدن و تهیه مواد اولیه تا محصولات نهایی را مورد ارزیابی قرار دهد و تنها صدور مجوز برای محصولات اولیه و میانی مورد توجه نباشد بلکه ارتباط بین معدن، صنایع و تکمیل زنجیره و ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار گیرد.

منبع: بولتن نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده