تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۶۵۶
کد خبر: ۲۹۶۴۸۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

رکود مسکن در سال ۱۴۰۲ ادامه می‌یابد؟/ نرخ ارز؛ عامل تورم بازار مسکن

‌می‌متالز - یک کارشناس مسکن گفت: قیمت مسکن بیش از اندازه افزایش یافته و به دلیل چسبندگی قیمت‌ها، کاهش نخواهد داشت که در نتیجه قیمت‌ها درجا زده تا تورم و سایر بازار‌ها به تدریج به آن برسند.

به گزارش می‌متالز، محمد پورحاجت در تحلیل بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ گفت: مهم‌ترین وجه اشتراک دوره‌های رکود مسکن، کم‌شدن قدرت خریدار است. رشد بی‌رویه قیمت خانه در ماه‌های گذشته بدون تغییر در وضعیت درآمد مردم، موجب شد تا خانه‌دار شدن برای بسیاری از افراد به یک امر ناممکن تبدیل شود؛ بنابراین بسیار منطقی است که تا تغییری در توان خریدار و قیمت‌ها رخ ندهد، رکود به پایان نخواهد رسید.

وی گفت: با افزایش قیمت ارز در آخرین ماه پاییز، بازار مسکن مجدداً دچار تورم شد. ثبت خرید بیش از ۱۰ هزار آپارتمان در آذر ماه که بیش از دو برابر میانگین فروش ماهانه سه سال اخیر است، نشان از افزایش شدت تحرکات تقاضای سرمایه‌ای ملک می‌دهد.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: همچنین در اولین ماه زمستان ۱۴۰۱، نرخ ارز مهم‌ترین عامل تغییر قیمت و تورم ملکی به حساب می‌آید. نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز عامل مهمی به شمار می‌رود که در شرایط فعلی معادله قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پورحاجت با اشاره به پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ گفت: در حال حاضر با توجه به افزایشی بودن قیمت دلار، پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ از سوی بسیاری از کارشناسان، افزایشی است. بر همین اساس، می‌توان گفت قیمت مسکن بیش از اندازه افزایش یافته و به دلیل چسبندگی قیمت‌ها، کاهش نخواهد داشت که در نتیجه قیمت‌ها درجا زده تا تورم و سایر بازار‌ها به تدریج به آن برسند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده