تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۷۰۳۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

رشد نقدینگی؛ موتور تورم مسکن

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: براساس معادلات اقتصادی، افزایش رشد نقدینگی، تقاضای خرید را تحریک کرده و در نتیجه آن قیمت‌ها رشد می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، محمد قاسمی با تحلیل بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ اظهارداشت: در شرایط فعلی، ظواهر امر نشان می‌دهد که تنها افزایش تراکم، می‌تواند قیمت زمین را تا حد زیادی کنترل کند. در واقع، قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲، تحت تاثیر عوامل مهمی از جمله نقدینگی، انتظارات تورمی، تورم عمومی، رکود عرضه خانه، بورس تهران، هزینه‌های ساخت، بازار ارز و ریسک غیراقتصادی است.

وی با بیان اینکه رشد نقدینگی، نقش موتور تورم مسکن را بازی می‌کند، گفت: براساس معادلات اقتصادی، افزایش رشد نقدینگی، تقاضای خرید را تحریک کرده و در نتیجه آن قیمت‌ها رشد می‌کنند. با رشد حجم نقدینگی، قیمت‌ها در بازار دارایی‌ها هم رشد بیشتری خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اتفاقاتی که در طول سال‌های گذشته بر هزینه خانه‌دار شدن در تهران و شهر‌های دیگر تاثیر گذاشته، گاهی مطابق و گاهی نیز برخلاف انتظارات پیش بینی قیمت مسکن بوده است، بنابراین چنین عملکردی ریسک‌پذیر بودن سرمایه‌گذاری در این بخش را نشان می‌دهد.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: خرید و فروش مسکن در طول زمان، به پیچیدگی زمان حال نبوده است. در واقع، پیشرفت بازار‌های موازی و تاثیرپذیری مسکن از آنها، پیچیده‌تر شدن روابط سیاسی و گردش پول در معاملات، به مرور بر تعداد متغیر‌های موثر بر پیش بینی قیمت مسکن افزوده و این صنعت تا حدودی غیر قابل انتظار شده است.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده