تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۵
بازدید: ۶۵۹
کد خبر: ۲۹۷۱۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چالش‌ها و موانع توسعه صنعت گوهرسنگ

‌می‌متالز - رئیس انجمن گوهرسنگ ایران گفت: یکی از چالش‌های صنعت گوهرسنگ ­نبود سازوکار‌های مناسب صادرات در این حوزه است.

به گزارش می‌متالز، مسعود کیانی افزود: مشکل صادرات سبب شده تا فعالان صنعت گوهرسنگ نتوانند به راحتی جواز کسب دریافت کنند و همچنین در بحث دانش بنیان‌ها به کندی پیش می رویم و در کشورمان گوهرسنگ به عنوان کالای لوکس دیده می‌شود که این موضوع سبب شده که نتوانیم اشتغال و کارآفرینی ایجاد کنیم.

تعداد بازدید : 4

رئیس انجمن گوهرسنگ ایران افزود: استخراج گوهرسنگ روش و اصول خاصی دارد و باید تا حد ممکن از روش انفجار استخراج نشود و اگر هم انفجار بود کنترل شده باشد و از دستگاه‌های واترجت و آبی بیشتر استفاده شود تا سنگ را سالم استخراج کنند.

تعداد بازدید : 7

کیانی افزود: یکی دیگر از چالش‌ها در حوزه گوهرسنگ نبود امکانات و دسترسی سخت معادن است زمانی که زمرد را تراش می‌دهند به عنوان مثال زمرد افغانستان، تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد از این سنگ باقی می‌ماند که حدودا ۷۰ درصد از سنگ به علت انفجار، باطله و دور ریز می شود که باعث کاهش قیمت آن می‌شود.

تعداد بازدید : 1

وی گفت: استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات به روز در تراش بسیار مهم است که سبب حفظ گوهرسنگ می شود که وزن آن‌ها از لحاظ جواهری کم نشود.

رئیس انجمن گوهرسنگ ایران با اشاره به بومی سازی ساخت دستگاه‌های پیشرفته گفت: چندین شرکت در حال ساخت دستگاه‌های به روز هستند که به علت کمبود مواد اولیه با مشکل رو به رو هستند.

تعداد بازدید : 6

کیانی، آزمایشگاه‌های تشخیص گوهرسنگ را یکی دیگر از چالش‌های این حوزه دانست و گفت: آزمایشگاه گوهرشناسی به تجهیزات به روز دنیا نیازمند است که در کشورمان هم تا حدودی بومی سازی شده است که روند ما نسبت به روند جهانی به کندی پیش می رود.

وی همچنین با اشاره به آمار‌های موجود در خصوص میزان اشتغال در این حوزه گفت: در کشور ما هم طبق آمار‌ها رسمی حدودا ۱۸ هزار نفر فعال صنفی و دارای کد هستند و آمار‌های غیر رسمی ۷۰ هزار نفر در زمینه گوهر تراشی، جواهرسازی و تلفیق گوهر و صنایع دستی فعالیت می‌کنند در حالی که در کشور تایلند طبق آمار‌های رسمی ۶ میلیون نفر در این حوزه فعال هستند.

رئیس انجمن گوهرسنگ ایران افزود: طبق آمار‌هایی موجود در کشور هندوستان نیز ۷۰ میلیون نفر از بحث معدن تا تجارت آن در این حوزه اشتغال دارند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت گوهرسنگ با مشکل صادرات و صنفی هم مواجه است گفت: کسی که می‌خواهد پروانه کسب در این زمینه بگیرد متاسفانه در فرآیند گرفتن مجوز‌ها به در‌های بسته می‌خورد و به راحتی نمی‌تواند صادرات کند.

تعداد بازدید : 0

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده