تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۲۹۷۷۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گفت‌وگوی تفصیلی با معاون اقتصادی استاندار کرمان؛

معادن خانگی می‌توانند در تولید انقلاب به‌پا کنند/ مهار تورم در گرو رشد تولید

‌می‌متالز - معاون امور اقتصادی استاندار کرمان می‌گوید: معادن خانگی با استفاده از گوهرسنگ (سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی) ایجاد می‌شود که انقلاب بزرگی در تولید می‌تواند، اتفاق بیفتد.

به گزارش می‌متالز، کمتر از سه ماه از حضور امیر حسن‌زاده به‌عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان می‌گذرد، ظهر روز گذشته با او تماس گرفتم تا وقت مصاحبه در مورد تحلیل شعار سال جاری با عنوان «مهار تورم و رشد تولید» و همچنین برنامه‌های استان برای تحقق این شعار و مشکلات و موانع موجود بر رشد تولید در کرمان را مشخص کنم.

هماهنگی برای زمان گفتگو خیلی سریع انجام شد و صبح امروز ۱۷ فروردین‌ماه در روز میلاد کریم اهل بیت (ع) به عمارت تاریخی معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان در نزدیکی پارک نشاط رفتم و هرچند برای این مصاحبه فقط ۳۰ دقیقه فرصت داشتم، اما حسن‌زاده در این زمان کوتاه به تعدادی از سووالاتی که طرح کرده بودم، پاسخ‌های جامع و کاملی داد.

امیر حسن‌زاده جوان‌ترین معاون استاندار کرمان است، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در دی‌ماه ۱۴۰۱ او را به‌عنوان معاون امور اقتصادی استانداری معرفی کرد، وی دانش‌آموخته دکترای رشته زمین‌شناسی اقتصادی‌ست.

مشاور اقتصاد مقاومتی در وزرات کشور، همکاری در شرکت‌های اکتشافی و معدنی بخش خصوصی، مشاور اقتصادی شرکت‌های معدنی و همکاری در تدوین برنامه دیپلماسی معدنی سازمان توسعه و تجارت در سوابق کاری حسن‌زاده به‌چشم می‌خورد.

در ادامه گفت‌وگویی با معاون امور اقتصادی استاندار کرمان از نظرتان می‌گذرد که در آن حسن‌زاده علاوه بر تحلیل شعار سال به بیان موانع و مشکلات موجود بر سر راه تولید استان کرمان و راهکار‌ها برای رشد تولید در این خطه پرداخته ایم.

معادن خانگی می‌توانند در تولید انقلاب به‌پا کنند/ مهار تورم در گرو رشد تولید

فارس: آقای حسن‌زاده لطفا بفرمایید شما به عنوان مقام ارشد اقتصادی استان کرمان در بخش دولتی چه برداشت و تحلیلی از شعار سال جاری دارید؟

حسن‌زاده: حضرت آقا در شعار امسال به دو نکته کلیدی یعنی تورم و تولید اشاره کردند که این دو در واقع «گیر» اصلی مشکلات اقتصادی کشور است و ارتباط آن‌ها با هم مستقیم است یعنی ما اول باید یک تولید مناسب با شرایط آمایش سرزمینی کشور داشته باشیم و بعد تورم را مهار کنیم.

منظورم از آمایش همان مواد اولیه‌ای‌ست که در کشور داریم، مانند برق و انرژی ارزان و نیروی انسانی مناسب و ظرفیت کریدوری جمهوری اسلامی که باید تولید مناسب و هدفمند با توجه به منابع طبیعی موجود انجام دهیم.

باید اول تولید را درست کنیم

وقتی تولید خوبی داشته باشیم به‌تبع با توجه به اینکه رابطه مستقیم با تورم دارد، می‌تواند، تورم را کنترل کند، اما اگر بیاییم به سمت تورم دستوری و بگوییم باید تورم را کنترل کنیم بعد به تولید می‌رسیم، خیر! این طور نیست، اول باید تولید را درست کنیم و بعد به تورم برسیم.

حضرت آقا دقیقا نکته خوبی را اشاره کردند؛ کاهش تورم و رشد تولید، حتی اگر تولید جدید را هم حساب نکنیم، همین فضای تولیدی که داریم را با شرایط علم روز، افزایش تکنولوژی، استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و نخبگان و ساختار‌ها و زیرساخت‌های موجود تقویت کنیم؛ بنابراین می‌توانیم رشد تولید را داشته باشیم.

اگر بتوانیم طرح‌های توسعه داشته باشیم، خیلی بهتر است که این‌ها باید هدف‌گذاری شود و نگاهی که مقام معظم رهبری داشتند، نگاه کارشناسی به این قصه بود.

هر گروه سیاسی اگر بخواهد از مسائل اقتصادی عبور کند، نمی‌تواند نظر کارشناسی غیر از این داشته باشد. ان‌شاء‌الله باید با کار تیمی و بین‌دستگاهی از این نقطه عبور کنیم و از محیط‌زیست، صنعت و معدن و انرژی اتمی گرفته تا برق، آب، گاز و حوزه وزارت راه، حمل و نقل زمینی، دریایی و ریلی باید دست‌به‌دست هم بدهند تا به رشد تولید برسیم.

بانک‌ها در تامین مالی و بحث‌های سرمایه‌گذاری، حتی بورس هم پای کار باشند و پروژه‌های عام‌پروژه تعریف شود و درگیر کردن مردم در پروژه‌ها را دنبال کنیم؛ بنابراین در بحث تورم وقتی تولید مناسب داشته باشیم و قیمت مناسبی از تولید دربیاید و بتوانیم به بازار برسانیم، راحت‌تر می‌توان در این فضای سالم و شفاف با متخلفان برخورد کرد، البته این روند توزیع کالا باید از مراکز توزیع شروع شود نه از یک فروشگاه معمولی و سطحی.

بعضی وقت‌ها این دست‌به‌دست شدن‌ها و واسطه‌گری ناصواب و نادرست را باید مدیریت کنیم تا به کاهش تورم برسیم.

معادن خانگی می‌توانند در تولید انقلاب به‌پا کنند/ مهار تورم در گرو رشد تولید

فارس: بعضی از کارشناسان «مهار تورم» را یک بحث ملی می‌دانند، این در حالی‌ست که نرخ تورم در استان‌ها متفاوت است، مثلا ما می‌بینیم تورم نقطه‌به‌نقطه در مناطق شهری و روستایی استان کرمان نسبت به دیگر مناطق حتی استان‌های همجوار مانند یزد و فارس بالاتر است، چرا کرمان استان گرانی‌ست؟

حسن‌زاده: یک‌سری بحث‌ها درباره ملی بودن تورم درست است، زیرا قیمت‌گذاری بعضی کالا‌ها از تهران انجام می‌شود و این حرف درستی‌ست.

بحث بالا بودن تورم نقطه‌به‌نقطه در استان کرمان که می‌گویید، درست است، به نظر من یکسری از این تورم طبیعی‌ست، چون استان ما بزرگترین استان کشور است و فاصله حمل و نقل بین شهر‌ها و روستاها، دوری از مرکز استان، عدم نظارت دستگاه متولی و کمبود نیروی دستگاه نظارتی و تعزیراتی می‌تواند علت این تورم باشد.

بازرسی‌ها از جهاد کشاورزی انتقال پیدا کرد، اما ادغام درست انجام نشد، بعضی‌ها گفتند بازرسی‌ها مربوط به سازمان جهاد کشاورزی‌ست و بعضی‌ها هم گفتند مربوط به صمت است.

معادن خانگی می‌توانند در تولید انقلاب به‌پا کنند/ مهار تورم در گرو رشد تولید

فارس: بحث کمبود نیرو‌های نظارتی و تعزیراتی در مناطق مختلف کشور وجود دارد، اما به نظر می‌رسد مشکل عدم نظارت در کرمان بیشتراز دیگر جاهاست که تورم نقطه‌به‌نقطه بالاتری داریم.

حسن‌زاده: نظارت ضعیف‌تر هم علت دارد، دوستان زحمت خودشان را می‌کشند، وقتی چارت نظارتی سازمان جهاد کشاورزی را می‌بینیم، خیلی از نیرو‌ها را کمبود دارد و تکمیل نشده است، حتی در سال قبل که من نبودم، دوستان از بسیج در بحث نظارت خیلی کمک کردند، نیرو‌های بسیج اول آموزش دیدند و بعد مشغول به‌کار شدند.

رابطه کمبود نیروی ناظر با بالابودن تورم نقطه‌به‌نقطه در کرمان

یک نکته هم هست؛ بعضا وسعت استان به نوعی موجب شده که گشت‌زنی‌ها در بعضی نقاط کور باشد و ممکن است، علت تورم بالاتر در روستای کرمان این هم باشد.

ما کاسبان خوبی در کرمان داریم که خود من وقتی می‌خواهم، خرید کنم، باید نیم ساعت یا یک ساعت در صف باشم، اما متاسفانه افراد سودجویی هم داریم که بر تورم تاثیر دارند و باید نظارت‌ها هدفمند بشود و نظارت را با توجه به کمبود نیرو‌ها از سرمنشا شروع کنیم تا کالا از شبکه توزیع به طور منصفانه به‌دست مردم برسد.

فارس: برای رشد تولید به فضای کسب و کار مناسب هم نیاز داریم، اما کرمان رتبه پایینی در این بخش دارد، فعالان بخش خصوصی استان کرمان بار‌ها بر این تاکید کرده‌اند که سنگ‌اندازی دستگاه‌های متولی و دشواری تأمین مالی از بانک‌ها مهمترین دلیل این امر است، چرا با وجود قوانین یکسان در سطح کشور، اما در کرمان چنین مشکلاتی داریم؟

حسن‌زاده: فضای کسب و کار استان در پایان ۱۴۰۱ نسبت به پایان ۱۴۰۰ بهتر شده و از ۳۱ به ۲۵ رسیده که لطف و همکاری دستگاه‌ها بوده است.

تفسیر قوانین موجود برای تقویت تولید

یکسری قوانین دست و پاگیر هم وجوددارد و بعضا تفسیر این قوانین و جهت اجرای مناسب برای تولید در استان ضعیف بوده، اما با حمایت‌های آقای دکتر فداکار استاندار کرمان و انرژی‌ای که می‌گذارد این روند در استان آغاز شده که تسهیل‌گری قوانین موجود برای تقویت تولید صورت گیرد. استاندار این قدرت و اراده را به دستگاه‌ها داده است تا از این قوانینی که هست به بهترین نحو برداشت کنند و نه برداشت برای قفل کردن کار و این اتفاق افتاد.

معادن خانگی می‌توانند در تولید انقلاب به‌پا کنند/ مهار تورم در گرو رشد تولید

فارس: در این مدتی که معاون امور اقتصادی استاندار کرمان شده‌اید، در خبر‌ها دیده‌ام که به دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها می‌روید، آیا این بازدید‌ها برای آشنایی با این مجموعه‌ها و مدیران است یا هدف دیگری هم دارید؟

حسن‌زاده: شب عید هدف‌گذاری کردیم و بانک‌ها و دستگاه‌هایی که با تولید سر و کار دارند مثل تامین اجتماعی، اقتصاد و دارایی و بانک‌ها را بازدید می‌کنیم و جلساتی برگزار می‌شود و این بازدید‌ها برای آشنایی نیست، ما این‌ها را می‌شناسیم و به آنجا می‌رویم تا بگوییم سال، سال رشد تولید است و این موضوع برای ما مهم است که من به‌عنوان معاون استاندار آمده‌ام اینجا و از شما می‌خواهم، بنشینید و فکر کنید و قوانینی که وجود دارد را به نفع رشد تولید با رعایت قانون باز و تفسیر کنید و نمی‌گوییم قانون را دور بزنید بلکه مانند استان‌های دیگر عمل کنید تا گره کار تولیدکنندگان باز شود.

سازمان تامین اجتماعی را تاکنون دو، سه بار رفته‌ام و جلسه برای حمایت از تولیدکنندگان، قطعه‌سازان و مفاصا حساب (تسویه حساب) برگزار کرده‌ایم و این بازدید‌ها و جلسات را ادامه می‌دهیم و بازخورد‌های خوبی هم داشته است، زیرا مدیران متوجه می‌شوند برای استان رشد تولید مهم است که معاون استاندار شخصا پا می‌شود و به این دستگاه‌ها می‌رود.

معادن خانگی می‌توانند در تولید انقلاب به‌پا کنند/ مهار تورم در گرو رشد تولید

فارس: در بحث تولید هم استان کرمان شرایط چندان مناسبی ندارد، چه راهکار‌هایی برای رشد تولید دارید؟

حسن‌زاده: به‌نوعی با حرف شما موافقم که تولید کم است، اما باید ببینیم، علتش چیست. تولید یعنی تولیدی که از مزیت نسبی به سمت مزیت رقابتی برویم. در مزیت نسبی ما تولید بسیاری از محصولات را در استان کرمان داریم مثل کاتد مس، فولاد، خرما و پسته که مزیت نسبی استان است، اما باید به سمت تولید مزیت رقابتی برویم، یعنی کاتد و فولاد به صنایع پایین‌دستی بیاید.

تولید به سمت صنایع پایین‌دستی بیاید

وقتی کاتد به صنایع پایین‌دستی بیاید، بیش از ۱۰۰ نوع فعالیت می‌توانیم تعریف کنیم؛ بنابراین ما باید به این سمت و سو برویم اگر بخواهیم رشد تولید را داشته باشیم.

توسعه در پایین‌دستی و صنایع کوچک اتفاق می‌افتد و توسعه در صنایع بزرگ هیچ‌وقت اتفاق نمی‌افتد، از تامین مالی و وام باید در گام دوم انقلاب عبور کنیم و به سمت حوزه‌های مشارکتی برویم که شامل تامین سرمایه از بازار سرمایه مانند شرکت‌های عام‌پروژه می‌شود که مردم هم درگیر حوزه اقتصاد شوند که حضرت آقا این را در سخنرانی نوروزی‌شان اشاره کردند که مردم به عرصه اقتصاد بیایند.

وقتی یک معدن در محدوده‌ای باز می‌شود چه بهتر که مردم آن منطقه هم سهام‌دار آنجا شوند، زیرا هم بحث‌های اجتماعی پیش نمی‌آیند و هم مردم خودشان را درگیر اقتصاد می‌دانند.

فارس: یعنی منظورتان این است که باید پرداخت وام به تولیدکنندگان را متوقف کنند؟

حسن‌زاده: می‌بینیم یک کارخانه تعطیل است و صاحب کارخانه می‌گوید، وام می‌خواهم، اما این آقا الان در سیستم بانکی بدهکار است و اگر وام بدهیم دوباره همین قصه است پس باید به سمت مشارکت برویم.

اگر تولیدکننده بتواند با مصرف‌کننده شریک بشود و آن را سهام‌دار کند، بازار دائمی و سرمایه در گردش را توانسته درست کند و سرمایه‌گذاران باید از این فرصت استفاده کنند.

گزاره مشارکت در گزاره مدیریتی حوزه‌های مختلف جواب می‌دهد، البته وام‌ها هم باید باشد و نمی‌گوییم آن را کاملا حذف کنیم.

اما وقتی به کمیسیون رفع موانع تولید می‌رویم، ۵۰ درصد موارد آن مربوط به امهال وام است و می‌گویند امهال و این نشان می‌دهد وام واقعا نتوانسته به تولید کمک کند.

باید تامین مالی جدید مثل بازار سرمایه، مشارکت و زنجیره ارزش را داشته باشیم و افرادی که الان در اقتصاد موفق هستند، زنجیره ارزش را تشکیل داده‌اند.

فارس: به‌عنوان آخرین سوؤال از شما می‌پرسم برای تحقق شعار سال در استان کرمان دقیقا چه برنامه‌ای دارید و چه‌کار می‌خواهید انجام دهید؟

حسن‌زاده: هویت معاونت اقتصادی استانداری کرمان همین شعار سال است و ساختار اضافی نباید درست کنیم، ما بعد از صحبت آقا کار را شروع کردیم. از دستگاه‌های حوزه تولید خواستیم برنامه‌های‌شان برای مهار تورم و رشد تولید را بیاورند.

تقویت تربیت نیروی انسانی ماهر در اولویت امسال

همچنین در رشد تولید علاوه بر خط تولید و تامین سرمایه مهمترین نیاز ما نیروی انسانی ماهر است که تربیت نیروی ماهر را را از پارسال شروع کردیم و امسال آن را تقویت می‌کنیم.

به شرکت‌های بزرگ استان گفته‌ایم خودتان می‌دانید، نیازتان چیست و بیایید به فنی و حرفه‌ای و جهاد دانشگاهی نیازهای‌تان را بگویید تا نیرو‌ها را آموزش بدهند، زیرا این نیرو‌ها به‌درد شما می‌خورند و فرد هم وقتی سرکار بیاید از جامعه و خانواده استقلال پیدا می‌کند.

نکته بعد در رشد تولید در استان کرمان موضوع نهضت تامین خدمات، قطعات و اجرای پروژه‌ها از ظرفیت داخل استان است که شرکت‌های بزرگ نیازمندی‌های‌شان را از درون استان تامین کنند.

از قطعه‌سازی گرفته تا ساخت یک کارخانه و در حوزه‌های آی‌تی و نرم‌افزاری ظرفیت خوبی در کرمان هست و در اردیبهشت‌ماه برنامه‌ای داریم تا توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شود و شرکت‌ها بیایند و قطعه‌سازان خوب، نرم‌افزارنویسان و مجریان پروژه را بشناسند تا از این طریق افزایش تولید در صنایع خرد استان را داشته باشیم.

همچنین با همکاری ایمیدرو در بحث گوهرسنگ (سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی) را در استان کرمان پیگیری می‌کنیم و اسم طرح را معدن خانگی گذاشته‌ایم و طرح به این شکل است که مردم آموزش می‌ببینند تا بتوانند در حوزه گوهرسنگ کار کنند و برای فاز بعد گوهرسنگ با جواهر ترکیب شود و به بازار‌های بین‌المللی برسد و انقلاب بزرگی در تولید می‌تواند اتفاق بیفتد، زیرا صنعت گوهرسنگ در کشور مغفول مانده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده