تاریخ: ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۲۹۷۱۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
میرتاج الدینی:

کاهش عرضه یکی از عوامل بالا رفتن تورم است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص شعار سال ۱۴۰۲ گفت: کاهش عرضه یکی از عوامل بالا رفتن تورم است.

به گزارش می‌متالز، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در برنامه «تازه شو» رادیو جوان، درباره شعار سال مهار تورم، رشد تولید اظهار کرد: امسال نیز شعار سال مانند سال‌های گذشته یک شعار اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخاب شده و این یک نوع شعار راهبردی است. حل معضلات، مشکلات اقتصادی و مهار تورم یکی از مسائل اصلی مسوولان است و همچنین حمایت از رشد تولید نیز خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اقتصاد ما متأسفانه مشکلاتی دارد، یکی از این مشکلات تورم است و یک تورم مزمن که بیش از چند دهه است به صورت دو رقمی در کشور ما وجود دارد. تورم باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است و زمانی که تورم به وجود می‌آید، کسانی که حقوقشان ثابت است، قدرت خریدشان نیز کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خاطر نشان کرد: در سال جاری مهار تورم، به عنوان یک موضوع راهبردی و اساسی در مسائل اقتصادی باید مدنظر همه مسئولین باشد. تولید هر چه رونق پیدا کند موجب کنترل تورم خواهد شد؛ لذا مساله تورم، عوامل مختلفی دارد که یکی از این عوامل، عرضه و تقاضاست هر چه عرضه کمتر باشد، قطعا موجب بالا رفتن تورم خواهد شد.

میرتاج‌الدینی عنوان کرد: اگر تولید رشد پیدا کند و در داخل نیز عرضه بیشتری برای بازار انجام بگیرد موجب پایین آمدن یا حداقل ثابت بودن قیمت‌ها می‌شود، لذا رشد تولید منتهی به مهار تورم خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما در مجلس نسبت به کالا‌های اساسی یک مصوبه داریم که دولت نیز اواخر ماه‌های سال ۱۴۰۱ این را شروع کرده بود، ما اجازه بیشتری به دولت دادیم و در رابطه با کالا‌های اساسی که حدود ۱۲ قلم می‌شود و مایحتاج عمومی همه خانه هاست، مخصوصا خانواده‌های کم درآمد، بیشتر از این کالا‌ها استفاده می‌کنند که قیمت این ۱۲ قلم ثابت بماند. این اقلام شامل لبنیات، برنج، شکر، روغن و… است.

حجت اسلام و المسلمین میرتاج‌الدینی گفت: اگر قیمت این کالا‌های اساسی افزایش پیدا کرد، از طریق کارت یارانه‌ها به دولت اجازه داده شد که سوبسید بدهد. یعنی مابه التفاوت قیمت را بدهد و اجازه ندهد که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و این هم به عنوان یکی از راه‌های مهار تورم است و به مردم کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده