تاریخ: ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۲۹۷۱۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش دسته جمعی کامودیتی‌ها در هفته گذشته

‌می‌متالز - طی هفته دوم فروردین ماه کاهش دسته‌جمعی قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی با کاهش تقاضا و کاهش قیمت‌ها در بورس کالا همراه بود. در هفته‌ای که گذشت بیشتر قیمت‌ها ریزشی بود، ولی بعضی از فلزات با افزایش سنگین تقاضا و رشد قیمت همراه بودند.

به گزارش می‌متالز، هفته دوم اسفند ماه با ریزش دسته جمعی بخشی از کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی همراه بود. در میان آن‌ها فرومولیبدن با ۱۳.۴% بیشترین ریزش قیمت را ثبت کرد. پس از آن انواع زغال سنگ استرالیا ریزش قیمت سنگینی تجربه کردند. پس از اینکه اعلام شد چین منبع دیگری به جز استرالیا برای تامین زغالسنگ مورد نیازش در نظر گرفته است، زغال‌سنگ استرالیایی با ریزش قیمت مواجه شد.

در میان فلزات، انواع قراضه نیز این هفته با قیمتی کمتر از دو هفته قبل معامله شد. طی ماه‌های گذشته با افزایش واردات قراضه توسط ترکیه، قیمت قراضه صعودی شده بود، ولی حتی ترکیه قراضه آهن را با کاهش قیمت نزدیک به ۴% نسبت به دو هفته پیش خرید تا پس از چند هفته ترمز افزایش قیمت قراضه کشیده شود.

در همین مدت در بخش کاهش قیمت‌ها محصولات ترکیه یک دست قرمز پوش ظاهر شدند. پس از زلزله ترکیه و افزایش تقاضا برای فلزات این کشور، قیمت محصولات آن روندی صعودی گرفته بود، ولی هفته پیش محصولات ترکیه مانند ورق گالوانیزه، میلگرد و بیلت فولاد نیز با قیمت کمتری نسبت به دو هفته قبل خرید و فروش شدند.

کامودیتی‌های سبز هفته

مس بلیستر با ۱۷.۸% افزایش قیمت در طول هفته پرتقاضاترین فلز در بازار کامودیتی‌ها بود. به این صورت مس در بازار‌های جهانی هفته‌ای صعودی پشت سر گذاشت تا محصولات مسی در طول این هفته عملکرد قابل قبولی داشته باشند. پس از مس بلیستر، میلگرد داخلی مسکو با ۸% افزایش قیمت همراه بود.

در میان کامودیتی‌های صعودی، دو نکته مهم دیده می‌شود. اول اینکه بسیاری از محصولات چین هفته سبزی را پشت سر گذاشتند مانند بیسموت و دی‌اکسید محصول چین که هر دو افزایش قیمت داشتند. گنداله و کنسانتره چینی نیز در این هفته حدود ۱% گران‌تر از هفته پیش معامله شدند، در حالی که در بورس کالای ایران هر دو محصول کاهش قیمت داشتند. نکته دوم قیمت سنگ آهن در طول هفته گذشته است. انواع سنگ آهن به خصوص سنگ آهن چین نیز به طور متوسط با قیمتی ۵% بیشتر از دو هفته قبل معامله شدند تا سنگ آهن هفته پر تقاضایی را پشت سر گذاشته‌باشد.

عملکرد کامودیتی‌ها در بازار داخلی

در میان محصولات ایرانی حاضر در بازار جهانی کامودیتی‌ها بیلت صادراتی فوب ایران با ۱.۵% کاهش بیشترین افت قیمت در طول یک هفته را تجربه کرد. اسلب صادراتی فوب ایران نیز با ۱.۳% کاهش مواجه شد. کاهش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی در بورس کالا نیز اثرگذار بود تا بیشتر معاملات با قیمتی پایین‌تر از اسفندماه رقم بخورد. اگرچه با توجه به پایان تعطیلات و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد انتظار افزایش تقاضا با آغاز معاملات در هفته جاری وجود خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده