تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۹۶۶۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کامودیتی‌ها بر مدار صعود

‌می‌متالز - کامودیتی‌ها در طول هفته گذشته پس از یک افت قیمت به مدار صعودی بازگشتند و با رشد بیش از ۱۰% در بازار‌های جهانی روز‌های سبزی را در پایان زمستان تجربه می‌کنند. فعالین بازار‌های جهانی عقیده دارند افزایش تقاضای ترکیه پس از زلزله دلیل اصلی رشد قیمت کامودیتی‌ها بوده است.

به گزارش می‌متالز، دو هفته قبل وقتی پاول رییس کل بانک مرکزی آمریکا در جلسه شهادت از احتمال رشد بیشتر نرخ بهره در آمریکا سخن گفت؛ بازار فلزات جهانی با ریزش قیمت به این خبر واکنش منفی نشان داد، ولی هفته قبل تقاضای ترکیه پس از زلزله و از طرفی کاهش ارزش دلار باعث شد تا نرخ فلزات جهانی صعودی شود. رویترز در این‌باره گزارش می‌دهد: پس از بحران در بانک‌های آمریکا، فدرال رزرو یک گام از موضع قبلی خود مبنی بر افزایش بیشتر از حد انتظار نرخ بهره عقب رفت تا کامودیتی‌ها از این فرصت برای رشد قیمت استفاده کنند.

فلزات یک دست صعودی

میلگرد داخلی مصر با ۱۱.۱% افزایش قیمت پرچم‌دار فلزات در روند صعودی هفته قبل بود. پس از آن بیلت فوب مصر با ۷% و ورق گرم دریای سیاه نیز با ۶.۸% افزایش در رتبه‌های دوم و سوم افزایش قیمت قرار می‌گیرند. از فلزات ایرانی حاضر در بازار‌های جهانی نیز اسلب فوب ایران با افزایش قیمت ۴.۷% همراه بود. البته بیلت فوب ایران نیز افزایش قیمت حدود ۰.۹% را تجربه کرد تا فلزات ایران نیز هفته سبزی را در بازار‌های جهانی پشت سر بگذارند.

ثبات نسبی بازار داخلی در روز‌های سبز بازار جهانی

افزایش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی با افت قیمت‌ها در بازار‌های داخلی همراه بود. در همین بازه زمانی قیمت میلگرد با آغاز نیمه دوم اسفند ماه نزولی شد تا برای مثال میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان از قیمت ۲۸ هزار تومان تا ۲۶ هزار تومان کاهش داشته باشد، اگرچه میلگرد ۱۲ ذوب آهن همچنان بالاتر از ۲۸ هزار تومان معامله می‌شود، فعالین بازار‌های داخلی کاهش قیمت میلگرد را دلیل کاهش نرخ ارز طی روز‌های گذشته می‌دانند. نرخ دلار در بازار آزاد در نیمه اول اسفندماه تا کانال ۶۰ هزار تومان بالا رفت و سپس تا نزدیک ۴۰ هزار تومان اصلاح قیمتی داشت تا دلیلی بر ریزش قیمت در بازار‌های مختلف باشد.

آینده بازار فلزات

شرایط خاص بانک‌های آمریکا، مانع بزرگی برای افزایش بیش از برنامه نرخ بهره خواهد بود. از طرفی تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار فلزات جهانی از رشد تقاضای ترکیه به خصوص برای قراضه خبر می‌دهد. فولادسازان ترکیه قراضه را به نرخی بالاتر از قبل می‌خرند و تقاضای آن‌ها رو به رشد است. تقاضای ترکیه شاخص روزانه قیمت قراضه را برای هر تن ۵.۴۸ دلار بالا برد و این مساله نرخ خرید قراضه در اروپا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ترکیه برای بازسازی‌های پس از زلزله به ۵ میلیون تن فولاد نیاز دارد، اگرچه دولت ترکیه وعده داده تا قیمت فولاد را ثابت نگه‌دارد، ولی تقاضای آن‌ها به خصوص برای قراضه طی روز‌های گذشته صعودی بود و این مساله می‌تواند قیمت فلزات در طول هفته‌های آینده را متاثر کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده