تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۲
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۹۷۲۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خبر‌های بهاری کدال

‌می‌متالز - سامانه کدال، نوروز سال ۱۴۰۲ را با خبر‌های خوبی از شرکت‌های دارویی، غذایی و نیروگاهی آغاز کرد. خبر‌هایی در خصوص افزایش نرخ محصولات و خدمات ارائه‌شده برخی از شرکت‌های صنایع مذکور، امید‌ها را به بهبود سودآوری شرکت‌ها در سال جدید افزایش داده است.

به گزارش می‌متالز، در میان دارویی‌ها نماد‌های «دکپسول»، «دفارا»، «دجابر» و «ددانا» موفق شده‌اند مجوز افزایش نرخ محصولات خود را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند. نماد «دسانکو» نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد مجوز GMP خطوط تولید خود را دریافت کرده است. در میان غذایی‌ها نیز محصولات نماد‌های «غمینو» و «غصینو»، به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و بهای تمام‌شده، مشمول افزایش نرخ شده اند. در ضمن، شرکت‌های نیروگاهی توانستند با مجوز وزارت نیرو نرخ انرژی تولیدی خود را به ۱۰۶تومان افزایش دهند. سه‌نماد خودرویی نیز مشمول افزایش نرخ محصولات تولیدی خود شده اند.

«دکپسول»: شرکت تولید ژلاتین کپسول ایران، از دریافت مجوز افزایش نرخ محصول پوکه کپسول دارایی خبر داد. نرخ این محصول، از ۸۶تومان به ۱۱۰تومان افزایش یافته است. باتوجه به افزایش نرخ مواد اولیه و نرخ ارز و همچنین افزایش هزینه‌های سربار و حقوق پرسنل، نرخ فروش هر کپسول در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۸‌درصد افزایش می‌یابد.

«دفارا»: شرکت داروسازی فارابی اعلام کرد نرخ فروش دوقلم از محصولاتش به منظور پوشش هزینه‌های ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و براساس مجوز سازمان غذا و دارو افزایش یافته است.

«خپارس»: شرکت پارس‌خودرو از دریافت مجوز افزایش نرخ محصولات خود خبر داد. این افزایش نرخ، شامل کوئیک دنده‌ای و سایناست و نرخ متوسط محصولات مذکور از ۱۴۵میلیون تومان به ۱۶۶میلیون تومان افزایش یافته است. براساس توافق صورت‌گرفته فی‌مابین، نرخ فروش محصولات کوئیک معمولی و ساینا برای سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۵‌درصد افزایش یافته که خالص اثر تعدیلی این تغییر در صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده منتهی به ۲۹اسفند ۱۴۰۱ به اطلاع سهامداران خواهد رسید.

«غمینو»: شرکت صنایع غذایی مینوشرق، اعلام کرد با توجه به افزایش نرخ عوامل تولید، نرخ محصولات بیسکویت و پفک، از ۲۲هزار تومان به ۲۶هزار تومان افزایش یافته است. همچنین این شرکت، اعلام کرد نرخ متوسط برخی از مواد اولیه مانند آرد، روغن و شکر از ۳۴هزار تومان به ۴۵هزار تومان افزایش یافته است.

«دسانکو»: شرکت داروسازی سبحان انکولوژی اعلام کرد، با برخورداری از تجهیزات، امکانات و تکنولوژی پیشرفته تولید دارو‌های خاص و با بهره‌گیری از دانش فنی متخصصان داخلی موفق به اخذ گواهی GMP خط تولید مواد اولیه دارویی شده که امید است این امر موجب صرفه‌جویی ارزی، تقویت زنجیره تامین و کاهش هزینه‌های تولید شود.

«غصینو»: شرکت صنعتی مینو اعلام کرد با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات این شرکت، نرخ برخی از محصولات مانند بیسکویت، ویفر و کیک به طور متوسط از ۱۰هزار و ۵۰۰تومان به ۱۲هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافته است. همچنین این شرکت، در خصوص نرخ مواد اولیه اطلاعیه‌ای را منتشر و اعلام کرد قیمت این مواد از ۷۸هزار تومان به ۱۰۷هزار تومان به طور متوسط افزایش یافته است.

«دجابر»: شرکت داروسازی جابر بن‌حیان، از دریافت مجوز افزایش نرخ برخی از محصولات خود خبر داد. این افزایش نرخ شامل ۱۲قلم محصول بوده و نرخ محصولات مذکور به طور متوسط از ۴هزار و ۲۰۰تومان به ۱۳هزار و ۹۰۰تومان افزایش یافته است.

«خفناور»: شرکت مهندسی صنعتی روان‌فن آور، از دریافت مجوز افزایش نرخ برخی از محصولات خود خبر داد. نرخ محصولات شاتون سایپا و تیبا، از ۶۹هزار و ۷۰۰تومان به ۸۳هزار و ۴۰۰تومان افزایش یافته است.

«ددانا»: شرکت داروسازی دانا اعلام کرد، با مجوز سازمان غذا و دارو و سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی، نرخ ویال تزریقی و کپسول نرم و سخت، به طور متوسط از هزار و ۸۰۰تومان به ۳هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافته است.

«خمحور»: شرکت تولید محور خودرو، اعلام کرد با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی از جمله مواد اولیه و افزایش نرخ مواد اولیه و افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر بهای تمام شده، مقرر شد نرخ فروش محصولات گروه محور وانت و پیکاب، به طور متوسط از ۷میلیون تومان به ۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان افزایش یابد.

«آبادا»: شرکت تولید نیروی برق آبادان اعلام کرد با مجوز وزارت نیرو نرخ متوسط عرضه برق، از ۸۰تومان به ۱۰۶تومان افزایش یافته است.

«بمولد»: شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس اعلام کرد نرخ انرژی تولیدشده، از ۸۰تومان به ۱۰۶تومان افزایش یافته است.

«بگیلان»: طبق اعلام شرکت توسعه مسیر برق گیلان، با مجوز وزارت نیرو، نرخ انرژی عرضه‌شده از ۸۰تومان به ۱۰۶تومان افزایش یافته است. همچنین این شرکت اعلام کرد، نرخ مواد اولیه شامل سوخت گاز مصرفی نیروگاه از ۱۰تومان به ۲۵تومان افزایش یافته است.

«دماوند»: شرکت تولید نیروی برق دماوند نیز با مجوز وزارت نیرو، نرخ برق تولیدی خود را از ۸۰تومان به ۱۰۶تومان افزایش داده است.

«بمپنا»: شرکت تولید برق عسلویه مپنا با اعلام وزارت نیرو نرخ برق تولیدی خود را از ۸۰تومان به ۱۰۶تومان افزایش داده است.

«بزاگرس»: شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر، با مجوز وزارت نیرو، نرخ انرژی برق تولیدی خود را از ۸۰تومان به ۱۰۶تومان افزایش داده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده