تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۲۹۸۵۵۰
با هدف تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری صورت گرفت؛

امضای تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین شتاب‌دهنده صدر فردا و ایمینو

‌می‌متالز - شتاب‌دهنده دانش بنیان صدر فردا و ایمینو، به منظور همکارى در راستاى توسعه زیست بوم نوآورى بخش معدن و صنایع معدنى و ایجاد ارتباط سازنده بین صنعت، کسب و کارهاى نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان این بخش، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو و شتاب‌دهنده صدر فردا؛ شتاب‌دهنده صدر فردا و طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) در راستای بهبود وضعیت کسب و کار‌های نوپا و با هدف همکاری در زمینه‌هاى مدیریتى، عملیاتى و فعالیت‌هاى نوآورانه و فناورانه، سرمایه‌گذارى، همکارى در راستاى توسعه دانش فنى و برگزاری رویداد‌های مشترک با هدف رشد و توسعه زیست بوم نوآورى و کارآفرینى بخش معدن و صنایع معدنى و همچنین کمک به توسعه معادن کشور تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

هادی کمالی مدیرعامل شتاب‌دهنده صدر فردا در این دیدار ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، با اشاره به هدف تشکیل صدر فردا، گفت: هلدینگ صدر تامین متشکل از ۱۶ شرکت در حوزه معدن و صنایع معدنی است که سبد متنوعی از اکتشاف و حفاری، استخراج، بهره برداری، تولید فولاد و صادرات محصولات نهایی را در ساختار خود دارد. تا سال ۹۸، تقریبا هیچ فعالیت نوآوری یا فناوری در این شرکت‌ها شکل نگرفته بود و بحث نوآوری و بهینه سازی در شرکت‌‎های تابعه تاصیکو مورد غفلت واقع شده بود. سال ۹۸ تصمیم بر این شد تا مجموعه‌ای تاسیس شود تا تمام شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ را به سمت نوآوری و رفع نیازهایشان سوق دهد.

کمالی در ادامه به ماموریت‌های تعریف شده برای شتاب‌دهنده صدر فردا اشاره کرد و گفت: ماموریت اولی که برای شتاب‌دهنده تعیین شد، شتابدهی ایده ها، محصولات نوآورانه و توسعه کسب و کار‌های دانش بنیان با هدف ارزش آفرینی بود. ماموریت دوم شرکت، رفع نیاز‌های فناورانه شرکت‌های تابعه تاصیکو است. بر همین اساس، بررسی و ارزیابی و احصای نیاز‌های فنی شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت و با اتکا به پتانسیل اکوسیستم نوآوری در کشور، تلاش کردیم تا نیاز‌های شرکت را برطرف کنیم.

وی با اشاره به پویش ملی بومی سازی که ماموریت سوم صدر فردا است، تاکید کرد: در بین ۱۶ شرکت زیر مجموعه هلدینگ صدرتامین، اعلام کردیم که قطعات و تجهیزاتی که از طریق واردات در حال تامین هستند را لیست کرده و بر اساس اولویت‌بندی، قطعات و تجهیزاتی که به لحاظ ریالی و استراتژیک بودن در فرآیند تولید در اولویت بودند را شناسایی کردیم که با اتکا به پتانسیل داخلی می‌توان آن‌ها را رفع کرد و در این سال‌ها عملکرد خوبی در این زمینه داشتیم.

کمالی تاکید کرد: ماموریت چهارم صدر فردا که با حضور دکتر امیرحسین نادری در تاصیکو، پراهمیت‌تر شد، تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی است. همان طور که شما می‌دانید تمرکز کشور طی این سال‌ها، بیشتر روی فولاد، مس، سرب و روی و فلزات به طور کلی بوده است. در حالی که کشور پتانسیل بالایی در حوزه مواد معدنی دارد که تا امروز مغفول مانده است. به طور مثال در عناصر نادر خاکی، منیزیم، منیزیا، لیتیوم، کبالت، کربن و … توجهی به این مواد معدنی نشده است؛ لذا ماموریت چهارم و اساسی امروز صدر فردا، شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در این موارد برای شرکت سرمایه گذاری صدر تامین است.

مدیرعامل شتاب دهنده صدر فردا به عملکرد خوب شرکت در ماموریت اول اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز در جذب ایده‌های نوآورانه و فناورانه عملکرد خوبی را ثبت کرده‌ایم و توانسته‌ایم هفت طرح را از مرحله ایده به اجرا برسانیم. از مجموع هفت خروجی موفق صدر فردا، دو طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی، سه طرح با سرمایه گذاری صدر تامین پیش رفته و دو طرح دیگر در انتظار جذب سرمایه گذار است.

در ادامه مراسم امضای تفاهم‌نامه میان صدر فردا و ایمینو، مجید وفایی‌فرد مدیر طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) گفت: انشاله با امضای این تفاهم‌نامه، باب توسعه همکاری‌های فی مابین ایمینو و صدرفردا باز شود.

وی ادامه داد: ایمینو در راستای ماموریتی که برایش تعیین شده، به هیچ عنوان قصد تصدی گری ندارد و بیشتر نقش تسهیل‌گری و رگولاتوری را در حوزه دارد. کار ما در درجه اول تسهیل‌گری و تنظیم‌گری از طریق بازو‌های اجرایی در ایمیدرو و شرکت‌های دیگر است؛ بنابراین ایمینو قصد رقابت با شتاب‌دهنده‌های بخش خصوصی و یا هیچ استارت آپی را ندارد بلکه تنها هدفش تقویت دیگر شتاب دهنده‌ها و دانش بنیان‌ها است.

مدیر طرح ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با بیان اینکه رسالت خود را در توسعه شتاب‌دهنده‌ها می‌بینیم نه در رقابت با آنها، افزود: در همین راستا برای جلوگیری از موازی کاری، در حال تدوین یک الگوی جدید پژوهشی هستیم. در این راستا ارکان پژوهش و توسعه فناوری که شامل واحد پژوهش ایمیدرو، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی (از بُعد تامین مالی) و دو موسسه مشترک یونیدرو و رصد دانشگاه شریف است. این پنج بازوی اجرایی وظیفه‌شان این است که فعالیت دانش بنیانی در حوزه معدن را تسهیل کنند.

مجید وفایی فرد خاطر نشان ساخت: چالش‌های اساسی دانش بنیان‌ها در کشور حول دو محور توسعه بازار و تامین مالی است. ایمینو در این دو حوزه، کار‌های مهمی انجام داده است. در بحث تامین مالی تلاش کردیم با امضای تفاهم‌نامه با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی از ظرفیت‌های این صندوق استفاده کنیم. در چالش دیگر که توسعه بازار است، یک رکن توسعه بازار مجموعه‌های بزرگی مانند تاصیکو، فولاد مبارکه و شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی هستند که درحال ایفای نقش هستند و رکن دیگر بحث صادرات است. در بحث صادرات نیز با IHIT که در نمایشگاه بین المللی مستقر هستند، جلسات مهمی را در بعد صادرات محصولات دانش بنیان داشتیم که قرار است به زودی تفاهمنامه‌ای با آن‌ها امضا کنیم.

مدیر ایمینو به اولویت‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: در موضوعاتی که دارای اولویت هستند، فراخوان‌هایی را منتشر کردیم و در همین راستا برنامه ریزی‌های لازم برای اینوماین چهارم انجام شده است و امیدواریم در برگزاری این جشنواره نیز ما را یاری کنید. در بحث عناصر نادر خاکی و عناصر استراتژیک نیز سال گذشته دو فراخوان منتشر شده و از شما نیز می‌خواهیم این فراخوان‌ها را در استارت آپ‌هایی که حمایت می‌کنید، اطلاع رسانی کنید تا ایده‌هایشان را برای ما بفرستند. در بحث دانش فنی و فناوری بر روی عناصر نادری خاکی و استراتژیک می‌توانیم همکاری‌های خوبی را باهم تعریف کنیم.

امضای تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین شتاب‌دهنده صدر فردا و ایمینو

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

عناوین برگزیده