تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۴۹
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۹۸۶۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آمادگی چین برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در معادن «لیتیوم» افغانستان

‌می‌متالز - وزارت معادن و پترولیوم افغانستان از آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در معادن «لیتیوم» افغانستان خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، وزارت معادن و پترولیوم افغانستان با نشر اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که یک شرکت چینی در دیدار روز پنجشنبه (۲۴ فروردین) با شهاب‌الدین دلاور، سرپرست این وزارتخانه، آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در بخش معادن «لیتیوم» اعلام کرده است.

در اعلامیه وزات معادن افغانستان به نقل از نماینده این شرکت آمده است که آنان می‌خواهند ده میلیارد دلار را روی معادن لیتیوم افغانستان سرمایه‌گذاری کنند. در این اطلاعیه همچنین آمده است سرمایه‌گذاری روی معادن لیتیوم برای ۱۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم، فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد و برای یک میلیون نفر نیز به صورت غیرمستقیم زمینه کار فراهم می‌آورد.

دلاور می‌گوید: «معادن لیتیوم یکی از معادن کمیاب در سطح جهان است و چشم امید تمام افغان‌ها روی معادن لیتیوم و دیگر معادن کشور است. وزارت معادن و پترولیوم مصمم است که معادن لیتیوم و تمام معادن کشور را مطابق قانون معادن به قرارداد بسپارد».

بر اساس اطلاعیه این وزارتخانه، شرکت چینی گفته است که چنانچه قرارداد استخراج معادن «لیتیوم» با آنان بسته شود، این شرکت طی هفت ماه تونل سالنگ را بازسازی کرده و یک تونل دیگر را نیز خواهند ساخت. همچنین این شرکت وعده داده است که تمامی مراحل آماده‌سازی این ماده معدنی را در افغانستان نهایی می‌کند و برای این کار نیز یک سد نیروگاهی را ایجاد و شاهراه نورستان، کنر تا لغمان را نیز آسفالت خواهد کرد.

ورود چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در معادن لیتیوم افغانستان در حالی انجام می‌شود که پیش‌تر اشرف غنی در دوران ریاست جمهوری خود از فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور وقت آلمان خواسته بود تا شرکت‌های خودروسازی آلمانی در مورد چگونگی استفاده از معادن لیتیوم ولایات جنوبی افغانستان تحقیق کنند.

چین یکی از کشور‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان به صورت عملی ورود پیدا کرده است. حکومت طالبان تا کنون قرارداد استخراج نفت حوزه دریای آمو را نیز که شامل سه ولایت، سرپل، جوزجان و فاریاب می‌شود، با یک شرکت چینی امضا کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده