تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۴
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۹۸۵۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات مدیره سبدگردان البرز:

تصمیمات دستوری گذشته منجر به مهار تورم نشده و باز هم نخواهد شد

‌می‌متالز - عظیم ثابت گفت: سرکوب قیمت‌ها خود موجب کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان و کاهش حجم تولیدات می‌شود. این سیاست کهنه هم به زیان تولیدکننده و هم به زیان مصرف‌کننده خواهد بود و هرگز سیاست‌گذاران را به هدف‌شان (مهار تورم و رونق تولید) نخواهد رساند.

به گزارش می‌متالز، عظیم ثابت رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز با اشاره به هدف‌گذاری رونق تولید در سال جاری، بیان کرد: اقتصاد دستوربردار نیست. هر آنچه در سال‌های اخیر بر سر اقتصاد ما آمده، ناشی از قیمت‌گذاری‌های دستوری و تصمیمات نسنجیده و غیرکارشناسی بوده است. مانند تصمیم‌گیری در خصوص وضع عوارض صادرات محصولات فولادی که اوایل سال گذشته اتخاذ شد و منجر به از دست رفتن بازار‌های صادراتی و نیز لطمه به بازار سرمایه شد. حال آنکه در حوزه فولاد با مازاد تولید مواجه بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر نیز مشکل قیمت‌گذاری دستوری در مورد خودرو و... و همین‌طور سرکوب نرخ ارز صنایع برای بازار سرمایه چالش‌ساز شده است.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که با استفاده از چنین روش‌هایی هرگز نمی‌توان به مهار تورم پرداخت.

ثابت در ادامه بیان کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری، سال مهار تورم و رونق تولید نامگذاری شده است. سرکوب قیمت‌ها خود موجب کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان و کاهش حجم تولیدات می‌شود. این روش جواب نخواهد داد و باید اجازه داد عرضه و تقاضای بازار، قیمت‌ها را تعیین کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت هم بهتر است به جای سرکوب قیمت‌ها، به انضباط مالی توجه داشته باشد. این سیاست کهنه هم به زیان تولیدکننده و هم به زیان مصرف‌کننده خواهد بود و هرگز سیاست‌گذاران را به هدف‌شان (مهار تورم و رونق تولید) نخواهد رساند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده