به گزارش میمتالز، ذبیحالله اعظمی روز سهشنبه اظهار کرد: این طرح در ردیف بودجه سنواتی قرار دارد و بدون شک با مبالغ حداقلی همچون ۱۰ میلیارد تومان کاری را نمیشود آغاز کرد.
وی اضافه کرد: طرح خط راه آهن بم- جیرفت به طول ۱۱۷ کیلومتر با شیب یک و نیم درصد از منطقه کوهستانی میگذرد و ساخت آن حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اعظمی تاکید کرد: این پروژه در ردیف بودجه قرار دارد، غیرقابل تغییر است و از دهه ۷۰ هم کار مطالعاتی آن انجام شده است.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یکی دیگر از طرحهای راه آهن در جنوب کرمان را خط راه آهن جیرفت – جاسک به طول ۶۷۰ کیلومتر برشمرد و اضافه کرد: این مسیر از شهرهای جیرفت، عنبرآباد، رودبارجنوب، کهنوج، قلعهگنج، منوجان، رودان، میناب و سیریک میگذرد و به جاسک ختم میشود که بخشی از آن جزو پروژه ملی سواحل مکران است.
وی با بیان اینکه مطالعات این طرح هم نهایی شده و باید در دستور کار دولت قرار گیرد ادامه داد: با توجه به اهمیت پروژههای متعدد همچون پالایشگاههای نفت در جاسک این طرح در سالهای آتی اجرا خواهد شد.
اعظمی یادآور شد: یکی از پیشنهادها که مطالعات اولیه در مورد آن صورت گرفته این است که برای کوتاه شدن این طرح، مسیر از قلعهگنج مستقیم به رَمِشک برود و به جاسک برسد که حدود ۱۰۰ کیلومتر راه کوتاهتر میشود.
وی اضافه کرد: یکی از توجیهات احداث راه آهنها در کشور توجیه اقتصادی آنها یعنی حمل بار است که باید هزینهها را از این طریق پوشش دهد.
اعظمی ادامه داد: از مجموع ۴.۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی جنوب کرمان بخش عمده آن ترهبار است که باید از طریق حمل و نقل جادهای جابهجا شود بنابراین سهم کمی از محصولات کشاورزی از طریق راه آهن جابهجا خواهد شد.
وی یادآور شد: از طرفی معادن جنوب کرمان اغلب کوچکمقیاس هستند یا هنوز راه اندازی نشدهاند و در صورتی که بیشتر معادن هفت شهرستان جنوبی فعال شوند برای حمل مواد معدنی نیز اهمیت احداث پروژه راه آهن را توجیه میکند.
به دلیل اتصال جنوب و جنوبشرق کشور به مرکز و شمال از استان کرمان، شریانهای ارتباطی این استان از اهمیت بسیار مهمی برخوردارند که برای توسعه کشور نیز اهمیتی راهبردی دارند که در صورت توجه بیشتر و اختصاص اعتبار مناسب میتواند در بسیاری از مسیرهای توسعهای گشاینده باشند.
منبع: کرمان نو