تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۸
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۹۸۹۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
به‌منظور پیگیری ساماندهی لکه‌های صنعتی؛

معاون وزیر صمت و نماینده اسلامشهر در مجلس از مجتمع‌های صنفی و لکه‌های صنعتی شهرستان اسلامشهر بازدید کردند

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه نماینده اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی از مجتمع‌های صنفی و لکه‌های صنعتی شهرستان اسلامشهر بازدید به‌عمل آورد.

به گزارش می‌متالز، «علی رسولیان» رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران روز شنبه از لکه‌های صنعتی براوند، آهن‌کاران، درودگران، سهند و شهرک صنعتی چیچکلو در شهرستان اسلامشهر بازدید کرد.

وی در این بازدید‌ها از نزدیک در جریان مهم‌ترین مسائل و مشکلات این لکه‌های صنعتی قرار گرفت و برای تسریع در ساماندهی این لکه‌ها دستورات و راهکار‌های لازم را صادر کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، همچنین در نشستی با حضور «مهدی شریفیان» نماینده اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، «حسین حبیبی» فرماندار اسلامشهر، «سعید صادقی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران و جمعی از اعضای شورای اداری و شهرداران، ساماندهی جدی لکه‌های صنعتی و نظم دهی به آن‌ها را یک ضرورت دانست و بر اولویت بندی در خصوص این موضوع تاکید کرد.

رسولیان، با اشاره به فعالیت بیش از ۳۰ هزار واحد در لکه‌های صنعتی شهرستان اسلامشهر، بیان کرد: این موضوع ضرورت ساماندهی و تسریع در این حوزه را یادآور می‌شود.

وی اضافه کرد: به دلیل وجود نیروی کار، کسب و کار‌های کوچک در این منطقه به خوبی شکل می‌گیرد. اسلامشهر پتانسیل ایجاد شهرک صنعتی کفش و یا مبلمان را دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ساماندهی هرچه سریع‌تر لکه‌های صنعتی نیز یادآور شد: هیأت امنای هر لکه باید پیشنهاد و معرفی شود تا شرکت خدماتی مربوطه برای تبدیل لکه به شهرک صنعتی غیردولتی و استفاده از مزایای آن شکل بگیرد.

صادقیف مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران نیز در این نشست، اظهار کرد: ۳۸ لکه صنعتی استان تهران برای ساماندهی، نقشه برداری شده است و مصوبه شورای برنامه ریزی را نیز برای آن‌ها گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: شرکت‌های خدماتی هر لکه برای تاسیس با حضور ۵ نفر از معتمدین هر لکه تشکیل می‌شود تا با تشکیل شرکت و ساماندهی لکه، از مزایای شهرک‌های صنعتی غیردولتی بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران همچنین بر وجود پتانسیل ایجاد شهرک صنعتی مبلمان و یا کیف و کفش در شهرستان اسلامشهر با وجود نیروی کار فعال و ظرفیت‌های صنعتی لازم تاکید کرد.

در این نشست، شریفیان، نماینده اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در خصوص ساماندهی لکه‌های صنعتی، استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و گسترش آن، مدیریت واحد در خصوص لکه‌ها و مجتمع‌های صنفی و مسائل مربوط به این حوزه پرداخت.

گفتنی است که خردادماه سال گذشته هیات وزیران به پیشنهاد معاونت اجرایی رئیس جمهوری، ساماندهی واحد‌های صنعتی و معدنی اطراف تهران را بر اساس اصول زیست محیطی تصویب کرد؛ مصوبه‌ای که براساس آن مقرر شده واحد‌های صنعتی و معدنی ۳۸ لکه صنعتی اطراف تهران برمبنای اصول زیست محیطی ساماندهی شوند.

بر اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) مکلف شده است نسبت به تهیه و تعیین دقیق حدود جغرافیایی لکه‌های صنعتی موجود به‌صورت نقشه‌های مختصات دار (UTM) با مقیاس یک‌هزارم اقدام کرده و برای بررسی به واحد‌های تابع استانی دستگاه‌های مرتبط ارائه کند.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران) مکلف است از طریق صاحبان صنایع مستقر در هر یک از لکه‌های صنعتی، نسبت به معرفی اعضای شرکت خدماتی آن لکه صنعتی، برای ارائه درخواست ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی و تحقق سایر اهداف این تصویب‌نامه اقدام کند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۷ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده