تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۹۹۶۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تامین حدودا ۱۰۰ درصدی سلستین کشور در سمنان/ رتبه اول استان در ۴ ماده معدنی

‌می‌متالز - دبیر شورای معادن و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از تامین تقریبا ۱۰۰ درصدی ماده معدنی مهم سلستین کشور در استان سمنان خبر داد و گفت: استان سمنان در چهار ماده معدنی از نظر ذخائر و تولید حائز رتبه نخست کشور است.

به گزارش می‌متالز، یادگار احمدی ۳۱ فروردین ماه در نشست شورای معادن استان با اعلام این خبر اظهار کرد: در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی از ۷۱ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور وجود دارد که از ۳۷ نوع ماده معدنی بهره برداری می‌شود و سالانه بالغ بر ۱۶ میلیون تن ماده معدنی تولید می‌شود.

وی به سهم بالای این استان در تامین مواد معدنی کشور پرداخت و ادامه داد: تامین ۵۰ درصد نمک، ۴۰ درصد گچ، ۸۵ درصد زئولیت و حدود ۱۰۰ درصد سلستین و ۳۵ درصد سولفات سدیم و ۲۰ درصد کرومیت کشور از استان سمنان است.

دبیر شورای معدن استان تصریح کرد: استان سمنان یکی از سه استان برتر کشور در تولید زغال سنگ، بوده و همچنین استان حائز رتبه اول از نظر وجود تولید گچ و نمک و سلستین و زئولیت و رتبه دوم در تولید سولفات سدیم و همچنین دارای رتبه سوم در تولید زغال سنگ و کرومیت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان به نقش معادن در اقتصاد این استان پرداخت و اضافه کرد: در استان سمنان طی یکساله گذشته ۲۲ فقره پروانه بهره برداری معدنی با ذخیره قطعی ۹ میلیون تن و استخراج اسمی حدود ۳۹۸ هزار تن و سرمایه گذاری بالغ بر ۴۱۷ میلیارد ریال در استان صادر شده است.

احمدی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در استان از محل فعالیت معادن خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر در معادن این استان برای ۱۳۰ نفر فرصت شغلی جدید ایجاد شده است.

دبیر شورای معادن استان از وجود بیش از ۷۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی معدنی در استان پهناور سمنان خبر داد و افزود: پراکندگی و تنوع مواد معدنی در گسترده ۹۷ هزار کیلومتر مربع به گونه‌ای است که استان دارای بیش از ۲.۵ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده