تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۳۰۰۱۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو:

پیش‌بینی تولید ۳۲۰۰ میلیارد تومان محصول در سال «مهار تورم و رشد تولید» در هپکو

‌می‌متالز - عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۲ از نظر بودجه‌ای ۳۲۰۰ میلیارد تومان تولید پیش‌بینی شده گفت: هپکو به دنبال تداوم فعالیت مثبت خود است و با صندوق بیمه معادن وارد مذاکره شده‌ایم و تولید ۶۰۰ دستگاه محصول مد نظر است.

به گزارش می‌متالز، داریوش رحمت‌نژاد عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو در اردوی راهیان پیشرفت بسیج رسانه و بازدید از شرکت هپکو گفت: پس از انقلاب اسلامی شرکت هپکو اقدام به فعالیت و ساخت تجهیزات داخلی کرد و در جنگ نیز نقش تعیین‌کننده خود را به نمایش گذاشت.

رحمت نژاد اظهار کرد: این شرکت در بخش لجستیکی دفاع مقدس و ساخت خاک‌ریز در میدان نبرد بسیار فعال بود و ۱۶ شهید و تعداد زیادی آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت غلتک چرخ آهنی بسیار بزرگ در سال ۱۳۶۴ یکی از مهمترین فعالیت‌ها است و فعالیت این شرکت در دوران دفاع مقدس باعث شد که مورد حمله دشمن قرار گیرد و در عین حال همین اثربخشی باعث شد که طرح توسعه شرکت با کمک شرکت لیبهر آلمان و ولوو سوئد کلید بخورد تا در زمینه ساخت ماشین‌آلات راهسازی و تولیدی فعالت خود را آغاز کند و ظرفیت تولید در سال ۱۳۷۳ معادل سه هزار دستگاه در سال هدفگذاری شد.

عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو بیان کرد: سیستم پشتیبانی تولید در سال ۱۳۷۲ در هپکو شکل گرفت و موفق شدیم که از داخل دفاتر خط تولید را مدیریت و کنترل کنیم و این موفقیت باعث شد که در این دوران هپکو صادرکننده قطعه به لیپهر باشد و پس از آن وارد ساخت پروژه‌های صنعتی مانند تجهیزات نیروگاه‌های بادی در زمینه فولاد، ذوب فلزات، ریخته‌گری و ... شد و یکی از مهمترین فعالیت‌های هپکو به حضور در پروژه سرن مربوط می‌شود.

رحمت نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۴ مساله خصوصی‌سازی هپکو مطرح و این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد گفت: سازوکار بخش خصوصی با بخش دولتی متفاوت است و نوع واگذاری به شکلی پیش رفت که توان سازمانی شرکت کاهش یافت و از تولید ۲۳۰۰ دستگاه در سال ۱۳۸۶ به تولیدات کمتری رسیدیم و در کنار آن نیز با تحریم و ضرورت افزایش نقدینگی مواجه شدیم که تأمین آن در توان شرکت نبود و عملاً کاهش سرمایه در گردش و کاهش تولیدات رقم خورد و مدیریت‌های اشتباه در طول زمان، کوچک شدن شرکت هپکو را رقم زد.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۴ به اوج مشکلات درون‌سازمانی رسیدیم و توان اجرایی شرکت عملاً متوقف شد.

عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو بیان کرد: تلاش‌های پرسنل و کارگران و بخش اداری شرکت برای حفظ هپکو بسیار قابل‌توجه است، در سال ۱۳۹۹ شرکت به تأمین اجتماعی واگذاری شد و این واگذاری و تهاتر بدهی‌ها، فضایی را باز کرد، اما در این دوران با تغییر بازار ایران روبرو شدیم چراکه پنج سال عملاً در بازار ایران فعالیتی نداشتیم، ولی برای عبور از این شرایط راهکار‌هایی را تدوین کردیم.

رحمت نژاد گفت: بخش مهندسی و خدمات پس از فروش در واقع دو مزیت بزرگ شرکت هپکو به شمار می‌رود که در سال ۱۳۹۹ بر این دو مزیت تأکید شد و مدیریت شرکت جلب بازار داخلی مانند بازار معادن را هدف‌گذاری کرد و از طریق پیش‌فروش، روند تولید را دنبال کرد و با اعتمادآفرینی مشتریان جذب شرکت شدند و جهش استراتژیک و تنوع محصول شکل گرفت.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ این شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان تولید را رقم زد، در سال ۱۴۰۱ این رقم به ۱۱۰۰ میلیارد تومان تولید افزایش یافت و همه سفارش‌ها تولید و تحویل شد، البته تغییرات نرخ ارز چالش‌هایی را در ماه‌های پایانی سال ایجاد کرد، اما عملکرد موفقی ثبت شد.

عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۲ از نظر بودجه‌ای ۳۲۰۰ میلیارد تومان تولید پیش‌بینی‌شده گفت: هپکو به دنبال تداوم فعالیت مثبت خود است و با صندوق بیمه معادن وارد مذاکره شده‌ایم و تولید ۶۰۰ دستگاه محصول مد نظر است. ساخت دامپتراک‌های برقی بالای ۱۰۰ تن نیز هدف‌گذاری شده است که این اتفاق برای صنعت کشور بسیار اهمیت دارد البته شالوده حرکت تولیدی، منابع انسانی است و از این حیث هپکو ظرفیت بزرگی در اختیار دارد.

رحمت نژاد بیان کرد: چالش‌های شرکت در حوزه تولید، بازار، قیمت و واردات است و واردات ماشین‌آلات نو و دست‌دوم همواره برای رونق تولید در هپکو چالش آفرین بوده است، از طرفی معرفی و اثبات مجدد هپکو به بازار یک چالش فنی بوده است که در طول دو سال اخیر با آن مواجه بوده و فائق آمدن بر این مشکل را دنبال کرده‌ایم.

وی افزود: شرکت‌های واردکننده درواقع رقیب هپکو به شمار می‌روند و در حال حاضر از نظر توان مساوی با واردکنندگان نیستیم و باید از حمایت سرپرستی بهره‌مند شویم.

عضو هیات‌مدیره شرکت هپکو گفت: اثبات برتری تولیدات، یکی از مهمترین برنامه‌های شرکت است و در برخی از محصولات افزایش عمق ساخت دنبال می‌شود که عملاً مزیت هپکو است و با استفاده از توان فنی به دنبال ایجاد محصولات نو و جهش در تولیدات هستیم، هپکو محصولات را بر اساس نیاز مشتری تولید می‌کند.

منبع: پایگاه خبری دیار آفتاب

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده